BogdanK
nówka sztuka ;)
Pomógł: 1 raz Wiek: 63 Dołączył: 15 Paź 2014 Posty: 7 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 17-10-2014, 20:39 Typowe usterki instalacji LPG
Bolid: Fiat 600 1,1 |
|
|
Typowe usterki instalacji LPG
Oto siedem newralgicznych elementów instalacji autogazu, które szczególnie narażone są na uszkodzenie.
Uszkodzenie czujnika ciśnienia
Objawy: szarpanie silnika podczas przyśpieszania, nierówna praca na wolnych obrotach, brak mocy, itp. Czasem bez wyraźnych przyczyn następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną. Zdarza się, że objawy na kilka dni ustępują samoczynnie, a później bez wyraźnego powodu pojawiają się ponownie.
Możliwa przyczyna: najczęściej przyczyną jest zużyty lub uszkodzony czujnik ciśnienia LPG, który znajduje się przy listwie wtryskowej lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Warto zaznaczyć, że problemy dotyczyły głównie starszych instalacji. W nowszych czujniki są praktycznie bezawaryjne, ponieważ producenci udoskonalili ich konstrukcję.
Zużyte lub zapieczone wtryskiwacze LPG
Objawy: szarpanie silnika podczas przyśpieszania, nierówna praca na wolnych obrotach, brak mocy, itp. Czasem następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną. Zdarza się, że objawy na kilka dni ustępują samoczynnie. Anomalie widoczne są także podczas badania składu spalin – zły skład mieszanki.
Możliwa przyczyna: zużyte wtryskiwacze źle dawkują gaz. Podają zbyt duże lub zbyt małe porcje. Jeden z wtryskiwaczy lub kilka może się zawiesić w pozycji otwartej lub zamkniętej. Na rynku znajduje się wiele rodzajów wtryskiwaczy różniących się ceną i jakością. Najtańsze wytrzymują ok. 30-40 tys. km. Najdroższe ponad 100 tys. km.
Uszkodzenie połączeń LPG
Objawy: zapach gazu w samochodzie lub na zewnątrz, po uniesieniu maski. Pogorszenie się osiągów silnika, zwiększenie zużycia gazu, jeżeli nieszczelność jest duża – następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną.
Możliwa przyczyna: nieszczelności połączeń przewodów doprowadzających LPG, lub samych przewodów elastycznych, które popękały ze starości lub przetarły się. Często nieszczelności pojawiają się po wizycie u mechanika.
Awaria sterownika
Objawy: bardzo różne, czasem jest to spadek osiągów, czasem całkowity brak możliwości jazdy na LPG, czasem zapalenie się kontrolki Check Engine.
Możliwa przyczyna: współczesne sterowniki są starannie zabezpieczone przed wilgocią. Starsze były zwykle niedbale uszczelnione i dostawała się do nich woda (wilgoć), która uszkadzała elektronikę. Na wytrzymałość sterownika wpływa m.in. miejsce i sposób montażu.
Zatkane filtry
Objawy: sukcesywnie pogarszają się osiągi. Początkowo odczuwamy to podczas przyśpieszania, później nawet przy lekkim dodaniu gazu.
Możliwa przyczyna: zatkane filtry LPG fazy lotnej lub ciekłej. Większość producentów instalacji przewiduje ich wymianę co 10 tys. km.
Zużycie reduktora LPG
Objawy: samochód samoczynnie przełącza się na zasilanie benzyną (szczególnie podczas przyśpieszania), przy małym obciążeniu silnik pracuje dobrze, przy dużym – brakuje mu mocy. Zużycie reduktora może objawiać się też nieszczelnościami (ulatnia się gaz lub wycieka płyn chłodniczy).
Możliwa przyczyna: zużyty reduktor nie dostarcza odpowiedniej ilości gazu. W jego wnętrzu zużywają się elementy gumowe, osad z LPG zatyka drogę przepływu gazu. Reduktory w instalacjach wtryskowych są trwalsze niż w starszych systemach mieszalnikowych, jednak również się zużywają.
C.D. - Typowe usterki aut z LPG
Prezentujemy problemy, z jakimi często spotykają się użytkownicy samochodów zasilanych gazem.
Prawidłowo zamontowana, nowoczesna instalacja LPG nie przyśpiesza zużycia samochodu lub czyni to w minimalnym zakresie. Niestety, po 50 czy 100 tys. km jazdy na gazie mimo wszystko mogą pojawić się niepożądane „efekty uboczne” w postaci różnego rodzaju defektów i awarii, nie zawsze bezpośrednio dotyczących instalacji LPG.
Poniżej wskazujemy te najbardziej popularne i podpowiadamy jak sobie z nimi radzić. W niektórych przypadkach naprawę da się wykonać we własnym zakresie. W innych lepiej pojechać do mechanika lub najbliższego serwisu instalacji. W przypadku usterek jednostek napędowych skupiliśmy się na samochodach z instalacjami sekwencyjnego wtrysku LG w fazie lotnej, a orientacyjne ceny podajemy dla aut wyposażonych w silniki czterocylindrowe z wielopunktowym wtryskiem pośrednim paliwa.
Usterki samochodów z instalację LPG;
Nieszczelność kolektora ssącego
Objaw: falują obroty biegu jałowego, pogarszają się osiągi samochodu, może świecić się kontrolka „check engine”.
Przyczyna: obluzowały się końcówki wtryskiwaczy LPG (w instalacjach wtryskowych) lub pękł kolektor.
Naprawa: uszczelnienie kolektora lub wymiana na inny, sprawny.
Zużycie układu zapłonowego
Objaw: silnik szarpie na wolnych obrotach, na wyższych brakuje mocy. W samochodach z instalacją mieszalnikową silnik „strzela”.
Przyczyna: na LPG szybciej zużywają się świece, przewody i cewka zapłonowa.
Naprawa: wymiana świec, przewodów lub cewki (cewek).
Wypalenie gniazd zaworowych
Objaw: utrata mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, trudności z rozruchem jednostki napędowej.
Przyczyna: podwyższona temperatura spalania gazu powoduje i wypalanie gniazd zaworowych.
Naprawa: regeneracja gniazd zaworowych lub wymiana na inne, utwardzane.
Zapieczenie wtryskiwaczy benzynowych
Objaw: nierównomierna praca silnika na benzynie mimo pełnej sprawności układu zapłonowego.
Przyczyna: nieużywane wtryskiwacze benzynowe zapiekły się.
Naprawa: oczyszczenie wtryskiwaczy dodatkiem do benzyny (ok. 40 zł) lub wymiana wtryskiwaczy (od 100 zł za szt.).
Zużycie pompy benzyny umieszczonej w zbiorniku
Objaw: natarczywe „buczenie” pompy paliwa, trudności z uruchomieniem silnika lub całkowity brak możliwości jazdy na benzynie.
Przyczyna: z powodu jazdy z niewielką ilością benzyny, pompa paliwa przegrzała się i zepsuła.
Naprawa: wymiana pompy paliwa.
Wycieki płynu chłodniczego
Objaw: ubywa płynu chłodniczego, silnik zaczyna się przegrzewać.
Przyczyna: zużyły się przewody lub opaski łączące przewody, którymi przepływa ciecz chłodząca doprowadzona do reduktora gazu.
Naprawa: wymian przewodów, opasek, rozdzielaczy.
Korozja układu wydechowego
Objaw: układ wydechowy koroduje „od wewnątrz”.
Przyczyna: podczas spalania gazu wydziela się znaczna ilość węglowodorów (skrapla się woda).
Naprawa: wymiana uszkodzonych elementów układu. Warto zainwestować w droższe, ze stali nierdzewnej.
- źródło: Motor |
|