Czy to na pewno termostat? (dziwne zachowanie ogrzewania) |
Autor |
Wiadomość |
zgf1
Bywalec
Dołączył: 24 Sie 2019 Posty: 53 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: 22-12-2020, 18:08 Czy to na pewno termostat? (dziwne zachowanie ogrzewania)
Bolid: Seicento 900 |
|
|
Otwieram ogrzewanie na max, wentylator na 1.
Po kilku kilometrach w trakcie jazdy powietrze z kratek jest cieple (nie gorace).
Jednak jesli stane w korku, stoje po chwili powietrze z kratek dmucha juz chlodne.
Nie powinno byc tak, ze jak stoje w korku temp rosnie?
Ogolnie seicento 1.1 mpi, bieda wersja bez klimy, obiegu zewwnetrznego itp.
Po ruszeniu, 100m od domu glowna chlodnica robi sie ciepla. |
|
|
|
|
mario91
Nałogowiec
Pomógł: 14 razy Dołączył: 25 Lut 2015 Posty: 550 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 23-12-2020, 03:31
Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD |
|
|
Mogą być nałożone dwa problemy jednocześnie: termostat i słaba pompa wody/zapchana nagrzewnica.
Jak po 100 metrach chłodnica jest już ciepła to tak jakbyś termostatu praktycznie nie miał. Na szczęście w 1.1 mpi wymiana jest bajecznie prosta: dwie śrubki 10 mm i jedna opaska od węża do odkręcenia. No i spuszczenie minimalnej ilości płynu, bo termostat jest na samej górze silnika (być może wystarczy wyssać strzykawką ze zbiorniczka wyrównawczego do zera, ustawiając auto dodatkowo na pochyłości tak by lewa strona była wyżej niż prawa; ja spuszczałem tą rurką od odpowietrzania chłodnicy, wyciągnąłem ją dołem przez prawe nadkole i spuściłem do baniaczka ile się dało, wszystko ogarnąłem na parkingu pod blokiem).
Natomiast zmniejszająca się temperatura powietrza z nawiewu wskazywałaby już na inny problem, ale być może po wymianie termostatu ten objaw sam zaniknie. Bo ja mam tak, że na połowie skali w czasie jazdy powietrze jest letnie, natomiast gdy zatrzymam się w korku robi się zimniejsze i muszę podkręcać ogrzewanie o dwa-trzy ząbki. Ale jak dam na maksimum to niezależnie czy stoję czy jadę wali ukropem nie do wytrzymania.
Albo pompa wody ma za słabą wydajność, albo masz zapchaną nagrzewnicę (jeśli był jeżdżony kiedyś na wodzie to na bank), bądź przycina się lub nie otwiera do końca ten zaworek, który jest na drugim końcu linki od pokrętła ogrzewania. Znajduje się tuż za akumulatorem, za tą materiałową blendą.
Ale najpierw zrobiłbym termostat, bo być może po tym zabiegu ogrzewanie wróci samo z siebie. Jeżeli płyn cały czas leci przez chłodnicę po dużym obiegu, to może tak być że do nagrzewnicy trafia go zbyt mało i dlatego przy niskich obrotach przestaje w ogóle grzać. |
|
|
|
|
zgf1
Bywalec
Dołączył: 24 Sie 2019 Posty: 53 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: 23-12-2020, 19:27
Bolid: Seicento 900 |
|
|
Dzieki za odpowiedz, termostat juz kupilem, ale kurcze z wymiana mam problem, jest on pod cewkami, bardzo blisko, ciezko dostac sie tam aby zdjac oryginalna opaske, czytalem, ze warto zdjac cewki ale czy to pomoze? Przeszkadza glownie wspornik cewek.
Dzieki za tip z podniesieniem lewej czesci samochodu, aby nie musiec spuszczac duzej ilosci plynu.
Samochod kupilem bardzo zaniedbany, woda w obiegu calkiem mozliwa niestety, moze sprobuje jakos z tym termostatem, a pozniej ewentualnie juz do mechanika. |
|
|
|
|
centoo
Nałogowiec
Dołączył: 17 Gru 2019 Posty: 141 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 23-12-2020, 20:00
Bolid: sCento |
|
|
Da sie bez zdejmowania cewek ale mozna zdjac to jest chwila moment przeciez. Zlej plyn wymien termo, zalej no i odpowietrz |
|
|
|
|
zgf1
Bywalec
Dołączył: 24 Sie 2019 Posty: 53 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: 23-12-2020, 20:17
Bolid: Seicento 900 |
|
|
Wystarczy cewki zdjac czy cos wiecej trzeba?
Mocowanie itp.
Jaka opaske na waz kupic? |
|
|
|
|
mario91
Nałogowiec
Pomógł: 14 razy Dołączył: 25 Lut 2015 Posty: 550 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 24-12-2020, 00:02
Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD |
|
|
Ja nie zdejmowałem cewek i poszło. Po prostu najpierw wykręcasz dwie śruby na 10 mm dochodząc tam przedłużką i wyłazi cała obudowa razem z termostatem i wężem przyczepionym od drugiej strony, bo to się na niczym więcej nie trzyma. Jak już wyjmiesz to wszystko spod cewek to wtedy sobie spokojnie poradzisz z opaską. Ja kupiłem sobie nowe opaski takie skręcane na śrubokręt, te są najlepsze. Chyba średnica 32-42 mm pasuje, ale pamiętam że było na styk. Najlepiej weź kilka rozmiarów to na pewno któraś spasuje. One ogólnie mają bardzo duży zakres regulacji więc będzie git.
Aha pamiętaj żeby dobrze wyczyścić powierzchnię gdzie idzie uszczelka od strony głowicy, to zapewni szczelność. Gdyby się wylewało po zalaniu płynu to po prostu dociągnij te śruby 10 mm trochę mocniej, ja tak miałem już już była panika że źle wyczyściłem albo coś nie przylega. Ale dociągnąłem 1/4 obrotu mocniej i suchutko do dzisiaj, a robiłem to zaraz po kupnie sejacza 2,5 roku temu. W zestawie z nowym termostatem będzie oczywiście nowa uszczelka, ja kupiłem termostat Verneta bo w drugim sejaczu 900 też taki był i trzymają do dziś. |
|
|
|
|
centoo
Nałogowiec
Dołączył: 17 Gru 2019 Posty: 141 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 24-12-2020, 16:20
Bolid: sCento |
|
|
wez suwmiarke i zmierz weza |
|
|
|
|
zgf1
Bywalec
Dołączył: 24 Sie 2019 Posty: 53 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: 25-12-2020, 11:14
Bolid: Seicento 900 |
|
|
mario91 napisał/a: | Ja nie zdejmowałem cewek i poszło. Po prostu najpierw wykręcasz dwie śruby na 10 mm dochodząc tam przedłużką i wyłazi cała obudowa razem z termostatem i wężem przyczepionym od drugiej strony, bo to się na niczym więcej nie trzyma. |
Mądrego to i przyjemnie posłuchać
Dzięki za tipy biore sie za to
Dostalem termostat firmy FACET, zobaczymy ile to warte |
|
|
|
|
|