Mając gaz ma się gaźnik czy wtrysk ? |
Autor |
Wiadomość |
dre123
Nałogowiec
Dołączył: 16 Lip 2008 Posty: 275 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 20-12-2009, 19:47 Mając gaz ma się gaźnik czy wtrysk ?
Bolid: Seicento 900 LPG |
|
|
Zastanawiam się czy jeżdżąc na gazie wtrysk paliwa działa. Ostatnio trochę czytałem o zasilaniu silnika i wywnioskowałem, że różnica między gaźnikiem a wtryskiem pośrednim jednopunktowym jest w dyszy paliwa. To znaczy w gaźniku jest dysza z której zasysane jest paliwo pod wpływem przepływu powietrza a we wtrysku też jest dysza tylko zamykana czyli wtrysk.
Gaz jest podawany z boku kolektora i zasysa go przepływ powietrza więc nie idzie przez wtrysk i tym samym nie jest potrzebny dobrze rozumuje ?
Zastanawiam się jeszcze czy we wtrysku jest dodatkowa dysza wlotu paliwa na biegu jałowym i dodatkowa do rozruchu - ssanie. Podobno po odpaleniu wtrysk podaje trochę więcej paliwa więc chyba to jest jakby ssanie, ale nie wiem do końca.. |
|
|
|
 |
Bandzior
Nałogowiec

Pomógł: 44 razy Wiek: 37 Dołączył: 17 Wrz 2008 Posty: 384 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 20-12-2009, 22:31
Bolid: SC 1.1S & Wartburg 353S |
|
|
Zle rozumujesz. Gaźnik jest znacznie bardziej skomplikowanym urządzeniem niż wtrysk. Zasada działa polega na tym, że w miejscu zwężenia kanału, którym przepływa przez gaźnik powietrze (zwężka Venturiego) powstaje różnica ciśnień , która powoduje zasysanie paliwa z komory pływakowej przez dyszę. Takie samo zjawisko występuje w zasilaniu mieszalnikowym LPG. Podczas pracy na LPG możesz wywalić wtryskiwacz. Nie pracuje on podczas zasilania silnika LPG. We wtrysku jest iglica otwierana elektrycznym sygnałem z jednostki dterującej. Jednostka sterująca w SPI steruje czasem wtrysku paliwa. Paliwo do wtryskiwacza jest podawane pod ciśnieniem.
Nie ma czegoś takiego jak dysza paliwa biegu jałowego lub ssania we wtrysku. Poprostu na ssaniu wydłża się czas wtrysku paliwa. Tym samym rośnie dawka paliwa. Dysze biegu jałowego i ssania występują w gaźniku.
[ Dodano: 20-12-2009, 22:31 ]
To tak skrótowo |
|
|
|
 |
dre123
Nałogowiec
Dołączył: 16 Lip 2008 Posty: 275 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 20-12-2009, 22:38
Bolid: Seicento 900 LPG |
|
|
Ok dzięki wielkie to mnie męczyło. Nie wiem jeszcze jak jest rozwiązana praca wtrysku na biegu jałowym. Też jest podawana większa ilość paliwa jak na "ssaniu" ?
A co do skomplikowania układów to chyba gaźnik jest bardziej skomplikowany mechanicznie - więcej wpustów paliwa a wtrysk ma elektronikę - komputer plus czujniki ? |
Ostatnio zmieniony przez dre123 20-12-2009, 23:03, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
Bandzior
Nałogowiec

Pomógł: 44 razy Wiek: 37 Dołączył: 17 Wrz 2008 Posty: 384 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 20-12-2009, 22:53
Bolid: SC 1.1S & Wartburg 353S |
|
|
Jeżeli silnik jest rozgrzany to wtrysk podaje mniejszą dawkę paliwa. Krótszy czas wtrysku. Tylko na ssaniu jest większa. Gdy wciskasz gaz w podłogę czas wtrysku jest najdłuzszy. To wszystko jest jeszcze korygowane przez sondę lambda, która mierzy zawartość tlenu w spalinach.
W niektórych gaznikach też można spotkać elektronię. |
|
|
|
 |
dre123
Nałogowiec
Dołączył: 16 Lip 2008 Posty: 275 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 20-12-2009, 23:03
Bolid: Seicento 900 LPG |
|
|
Wtryskiwacz pracuje na sucho na lpg czy wcale ? Mam śrubę na gazie nie mam slnika krokowego..
Aha i jeszcze jaki wpływ na pracę silnika będzie miało odkręcenie przewodu od gazu do kolektora ? Jeździłem tak przez parę dni. Miałem wrażenie, że silnik jest bardziej żwawy, nie wiem czy to przez dodatkowe powietrze czy przez to, że jeździł na benzynie ?
Różnica między gaźnikiem bez elektroniki a z elektroniką jest taka jak lpg 1 i 2 generacji ? |
|
|
|
 |
Bandzior
Nałogowiec

Pomógł: 44 razy Wiek: 37 Dołączył: 17 Wrz 2008 Posty: 384 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 21-12-2009, 06:55
Bolid: SC 1.1S & Wartburg 353S |
|
|
Raczej wcale. Jakby pracowały to by wtryskiwały paliwo. Jeżeli masz śrubę to masz "pierwotną" instalację gazową.
Opaska się poluzowała? Może masz za bogatą mieszankę na gazie i brakowało mu powietrza. Może trzeba podregulować instalację.
W gaźniku elektronicznym/elektrycznym najprostszym elementem elektrycznym stosowanaym w gaźnikach jest elektromagnetyczny zawór zamykający dyszę wolnych obrotów po wyłączeniu zapłonu. Zapobiega on powstawaniu samozapłonów. W gaźnikach gdzie występuje duża ilość elementów sterujących mówi się o gaźnikach elektronicznych. Mogą one być wyposażone w elektryczne siłowniki uchylenia przepustnicy, siłowniki przepustnicy rozruchowej, czujnik położenia przepustnicy. Do sterowania wykorzystywane są segnały z szeregu czujników jak czujnik prędkości obrotowej, położenia wału, podciśnienia, tremperatury, składu spalin (sonda lambda). |
|
|
|
 |
dre123
Nałogowiec
Dołączył: 16 Lip 2008 Posty: 275 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 21-12-2009, 17:15
Bolid: Seicento 900 LPG |
|
|
Dysza przykręcana do kolektora oderwała mi się i jeździłem bez tego przewodu. Gaz zakręciłem i przełączyłem na stałe na benzynę. Teraz naprawiłem tą dysze i znów jeżdżę na gazie..
Dzięki za opis gaźnika elektrycznego i elektronicznego..
Mam jeszcze jedno pytanie do komputera od wtrysku idą dwa przekaźniki czerwony i czarny. Wyczytałem, że czerwony jest do zasilania komputera a czarny do urządzeń wykonawczych. Nie wiem jakimi urządzeniami wykonawczymi steruje wiem, że można go wyciągnąć i silnik będzie pracował. Za to wyciągnięcie czerwonego od razu powoduje zgaśnięcie silnika. Nie pamiętam czy sprawdzałem to na gazie, ale chyba pwinien pracować silnik dalej bo komputer jest od wtrysku ? Czyżby komputer sterował też zapłonem - iskrą ? Jeśli tak to wyjęcie przekaźnika czarnego także powinno go unieruchomić - idzie przez nie prąc do urządzeń wykonawczych.. |
|
|
|
 |
barthez
Nałogowiec professional audio

Pomógł: 74 razy Dołączył: 19 Sty 2008 Posty: 382 Skąd: stolica Wlkp
|
Wysłany: 21-12-2009, 19:25
Bolid: Fiat CC 0.7 R2 4V (170A.046) |
|
|
Przejrzyj schemat instalacji samochodu za co odpowiada ten i tamten przekaźnik, to zrozumiesz co wyłączasz jednocześnie i nie będzie takich pytań. Po za tym polecam wpierw lekturę w googlach/książce "naprawiam sam" na temat działania mono-wtrysku. |
_________________ Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą Błogosławionaśty między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego moment. ?więta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy/diesla amen. |
|
|
|
 |
|