Zmiana oleju na syntetyk? |
Autor |
Wiadomość |
dawiddawidowski
Moderator Cento Nowy Sącz

Pomógł: 47 razy Wiek: 32 Dołączył: 06 Mar 2013 Posty: 3642 Skąd: NS
|
Wysłany: 03-02-2014, 15:01 Zmiana oleju na syntetyk?
Bolid: SC Abarth 1.4 16v 6speed |
|
|
Silnik 1.1 spi+lpg, 200 000 km. od nowości zalewany Mobilem 10w40, bierze 2 setki oleju na 10 tys. km. Obecnie zrobiłem na nim 8 tys. i powolutku czas na wymianę (wiem że traci właściwości po tym przebiegu )
Interesuje mnie przejście z półsyntetyku 10w40 na syntetyk 5w40 mobila i przy 2x niższym przebiegu bym się nie zastanawiał ewentualnie na inny półsyntetyk tylko czy zostać przy mobilu czy wybrać motul, liqui moly, elf, valvoline, total czy castrol
Przy okazji chcę wymienić olej przekładniowy na polecany motul 75w90, chyba że polecacie inny
p.s. olej silnikowy zawsze był wymieniany przed i po zimie i zastanawiam się czy wystarczy tylko wymiana przed zimą |
_________________ Polska Jazda SC
ROSSO BAROCCO by dawid |
|
|
|
 |
rotax24 [Usunięty]
|
Wysłany: 03-02-2014, 18:56 Re: Zmiana oleju na syntetyk?
|
|
|
dawiddawidowski napisał/a: | Silnik 1.1 spi+lpg, 200 000 km. od nowości zalewany Mobilem 10w40, bierze 2 setki oleju na 10 tys. km. Obecnie zrobiłem na nim 8 tys. i powolutku czas na wymianę (wiem że traci właściwości po tym przebiegu )
Interesuje mnie przejście z półsyntetyku 10w40 na syntetyk 5w40 mobila i przy 2x niższym przebiegu bym się nie zastanawiał ewentualnie na inny półsyntetyk tylko czy zostać przy mobilu czy wybrać motul, liqui moly, elf, valvoline, total czy castrol
Przy okazji chcę wymienić olej przekładniowy na polecany motul 75w90, chyba że polecacie inny
p.s. olej silnikowy zawsze był wymieniany przed i po zimie i zastanawiam się czy wystarczy tylko wymiana przed zimą |
No to lecimy
Silnik na LPG - więc problem osadów praktycznie pomijalny a ubytek 200ml na 10kkm jest znikomy ponieważ Mobil 10w40 ma współczynnik odparowalności NOACK na poziomie 13 więc 200ml może odparować w sposób naturalny
Wymiany jak podajesz co 8kkm - więc nie ma powodów zakładać nadmiernego zużycia gładzi i panewek
Zmiana na inny 10w40 owszem ale z "budżetowych" na Shell Helix HX7 lub Valvoline Durablend - jeżeli zakładamy zmianę na produkt o lepszych parametrach.Syntetyk 5w40 zaczyna się od 140zł w górę dlatego można wybrać dobry "HC" z bezpiecznym "dołem" czyli CCS w 40 stopniach pomiędzy 85 a 90 - tutaj myślę że bardzo dobrze sprawdzi się Valvoline Maxlife 5w40:
Można jeszcze jeżeli Chcesz Mobila zalać Mobil Super 3000 5w40 ale w tej cenie w/w Valvoline jest jakościowo lepszą propozycją z ze wspomnianą lepkością rozruchu również bezpieczniejszą.
Do skrzynki z tym przebiegiem Motul Gear300 bym sobie odpuścił jak również sae 80 i bezpiecznie wybrał "bezchlorowy" SHELL SPIRAX S4 G 75W-90
Nie posiadasz silnika 1.2 ani 1.4 więc Gear300 ze swoim "niezrywalnym" filmem olejowym aż tak nie będzie potrzebny - chyba że koniecznie chcesz ale mimo wszystko "dmuchając na zimne" Shell jest bardziej przyjazny mosiężnym synchronizatorom które po 200kkm warto jeszcze przyoszczędzić |
|
|
|
 |
Dawid94Moloj
Nałogowiec
Pomógł: 11 razy Wiek: 30 Dołączył: 25 Wrz 2013 Posty: 156 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 03-02-2014, 19:07
Bolid: Seicento 2002r. |
|
|
dołączę do tematu jeśli chodzi o przekładnię
nada się do skrzyni VALVOLINE MAXLIFE MTF GL-4 75W90 ? Czy w stosunku do Shella jest przepaść ? msc robię około 250km. w okresie letnim około 600km. |
_________________ trzeba coś stracić, by coś docenić.
żeby odzyskać, trzeba się zmienić. |
|
|
|
 |
Łukasz
AntyToyotowy
Pomógł: 159 razy Dołączył: 13 Lut 2009 Posty: 2476 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 03-02-2014, 19:14
Bolid: Ford Focus Kombi 1.6 zetec 2004r. 152 k km |
|
|
pytanie: dlaczego zmieniacie olej na syntetyk przy 200 000..... oczywiście brawo, ale dlaczego nie lejecie 5w od nowosci ? to tak, jakby cale zycie palic, pic, cpac, żreć hamburgery a po 70-tce przejść na dietę
cieszy mnie to, że jest postęp w społeczeństwie |
_________________
 |
|
|
|
 |
rotax24 [Usunięty]
|
Wysłany: 03-02-2014, 19:47
|
|
|
Łukasz napisał/a: | to tak, jakby cale zycie palic, pic, cpac, żreć hamburgery a po 70-tce przejść na dietę | - też mnie to zastanawia - może chodzi o korzystniejszy wizerunek w trumnie
Dawid94Moloj napisał/a: | nada się do skrzyni VALVOLINE MAXLIFE MTF GL-4 75W90 ? Czy w stosunku do Shella jest przepaść ? | - nie jest to przepaść tylko MAXLIFE MTF 75w90 spełnia wyłącznie normę GL4 co daje świetną ochronę synchronizatorów ale niestety ma ograniczoną ilość dodatków EP (extreme pressure) które z kolei zawierają oleje GL5 i są one dość istotne dla zapewnienia ochrony mechanizmu różnicowego ze względu na znaczne naciski międzyzębne a Shell Spirax spełnia normę GL4+ czyli zarówno GL4 i GL5 a dodatkowo normę VW 501.50 która wymusza zastąpienie chloru bardziej przyjaznym dla uszczelnień dwusiarczkiem boru - bardzo bezpieczna formulacja dla skrzyń o większym przebiegu i doskonała kompatybilność z metalami kolorowymi (mosiężne synchronizatory) |
|
|
|
 |
Dawid94Moloj
Nałogowiec
Pomógł: 11 razy Wiek: 30 Dołączył: 25 Wrz 2013 Posty: 156 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 03-02-2014, 19:51
Bolid: Seicento 2002r. |
|
|
rotax24, dzięki za info |
_________________ trzeba coś stracić, by coś docenić.
żeby odzyskać, trzeba się zmienić. |
|
|
|
 |
dawiddawidowski
Moderator Cento Nowy Sącz

Pomógł: 47 razy Wiek: 32 Dołączył: 06 Mar 2013 Posty: 3642 Skąd: NS
|
Wysłany: 03-02-2014, 20:02
Bolid: SC Abarth 1.4 16v 6speed |
|
|
rotax24, jak zawsze ogarnia temat
Łukasz, seja kupiłem 3 lata temu z przebiegiem 170 tys. i wiedziałem tylko że 10w40 przy takim przebiegu jest dobrym rozwiązaniem chociaż na wstępnie każdy doradzał mi żeby zmienić na 15w40 ale ich nie posłuchałem Poczytałem trochę i chcę ułatwić mu pracę w niskich temperaturach, bo to najbardziej skraca żywotność silnika kiedy olej jest gęsty.
Dodam że od czasu do czasu lubię pogonić parcha i smarowanie musi być odpowiednie, skrzynia też nie ma lekko ale i tak ją oszczędzam przed wymianą oleju
Jeżeli zmiana na Valvoline Maxlife 5w40 pomoże i nie będzie skutków ubocznych będę zachwycony.
Z tego co zauważyłem na zimnym i czasem na mocno rozgrzanym słychać chyba zawory myślę że zmiana na 5w40 pomoże |
_________________ Polska Jazda SC
ROSSO BAROCCO by dawid |
|
|
|
 |
rotax24 [Usunięty]
|
Wysłany: 03-02-2014, 20:12
|
|
|
dawiddawidowski napisał/a: | Z tego co zauważyłem na zimnym i czasem na mocno rozgrzanym słychać chyba zawory myślę że zmiana na 5w40 pomoże | - lepkość w temperaturze roboczej oleju 5w40 jest taka sama jak 10w40 ale bardziej stabilna (chwilowe przeciążenie termiczne nie powoduje szybkiego spadku lepkości) natomiast lepkość na zimno jest zdecydowanie mniejsza co skraca czas dotarcia szczególnie do wałka rozrządu i zapewnia mniejsze ryzyko "suchego startu" - więc na zimno luz zostanie szybciej skasowany przez warstwę oleju a na ciepło wspomniana warstwa będzie mniej podatna na zerwanie - więc jest szansa na poprawę oczywiście jeżeli luz zaworów jest prawidłowo ustawiony i nie mamy do czynienia z mechanicznie zjechanym wałkiem rozrządu od setek zimnych startów w przeszłości
ps.pomóc może ale nie musi natomiast zdecydowanie zmniejszy dalsze zużycie silnika przez eliminację suchych startów - skutków ubocznych oprócz niewielkiego podniesienia kosztów obsługi olejowej bym się nie spodziewał a tym bardziej obawiał |
|
|
|
 |
dawiddawidowski
Moderator Cento Nowy Sącz

Pomógł: 47 razy Wiek: 32 Dołączył: 06 Mar 2013 Posty: 3642 Skąd: NS
|
Wysłany: 03-02-2014, 20:20
Bolid: SC Abarth 1.4 16v 6speed |
|
|
rotax24 napisał/a: | więc jest szansa na poprawę oczywiście jeżeli luz zaworów jest prawidłowo ustawiony i nie mamy do czynienia z mechanicznie zjechanym wałkiem rozrządu od setek zimnych startów w przeszłości |
jesienią 2011 mechanik podczas wymiany klawiatury ustawiał zawory i nic nie wspominał żeby wałek był zmęczony |
_________________ Polska Jazda SC
ROSSO BAROCCO by dawid |
|
|
|
 |
ir3n3usz
Nałogowiec
Pomógł: 64 razy Wiek: 35 Dołączył: 08 Maj 2011 Posty: 867 Skąd: Radom
|
Wysłany: 03-02-2014, 20:30
Bolid: SC 1.2 16V LPG |
|
|
dawiddawidowski napisał/a: | nic nie wspominał żeby wałek był zmęczony |
Na oko nie mógł tego stwierdzić. Pomiar czujnikami jest niezbędny przy weryfikacji. |
_________________ Moje Seicento |
|
|
|
 |
dawiddawidowski
Moderator Cento Nowy Sącz

Pomógł: 47 razy Wiek: 32 Dołączył: 06 Mar 2013 Posty: 3642 Skąd: NS
|
|
|
|
 |
rotax24 [Usunięty]
|
Wysłany: 13-02-2014, 17:19
|
|
|
Przyrost mocy a raczej jej powrót do wartości nominalnej myślę że jest zbyt wiele czynników wpływających na utratę nominalnej mocy silnika a prawidłowo rozpylający paliwo wtryskiwacz jest jednym z nich ale jeżeli lekarstwem na pełne przywrócenie osiągów było by wyłącznie poprawienie tego elementu to zbyt optymistyczna wersja.Ale jak chcesz sprawdzić czy Twojemu taki zabieg pomoże to wystarczy wyjeździć jeden zbiornik na tym http://archoil.pl/wp-cont...Produktu-PL.pdf zalałem to do swojego i efekt jakiś tam jest ale ile w tym subiektywnego odczucia a ile rzeczywistości to nie wiem podobnie jak zalewamy świeży olej albo wkręcamy nowe świece i też wydaje się że od razu wszystko chodzi lepiej a różnice faktyczne mogą być niemierzalne Na pewno większy wpływ na moc silnika mają osady na pierścieniach które powodują ich stopniowe zapiekanie i tworzenie większego luzu (tłok-->cylinder) a za tym brak odpowiedniego sprężania i nadmierne spalanie oleju.Dlatego tak istotne jest stosowanie olei silnikowych z właściwą temperaturą zapłonu i odpowiednią ilością detergentów dla maksymalnego wyeliminowania wspomnianych osadów.Często właśnie przez zakleszczenie pierścieni gdy spada moc i zaczyna wzrastać spalanie oleju od razu usłyszymy o konieczności kapitalnego remontu gdzie wystarczy płukanie silnika - oczywiście przeprowadzone z głową W twoim przypadku gdzie masz LPG raczej nie powinno być z tym problemu a zresztą 2-3 wymiany oleju z TBN powyżej 10 i tak zrobi swoje Płukanie silnika to dość ryzykowny zabieg i jeżeli ktoś zamierza się w to bawić w silniku o dużym przebiegu to proponuję zakupić tani olej mineralny 15w40 + filtr i zalać silnik do połowy wskazania bagnetu a później wlać w proporcji 1:28 Archoila 2300 - http://archoil.pl/produkt/ar2300/ po przejechaniu 2kkm wymieniamy olej znowu na 15w40 z nowym filtrem i zalewamy płukankę BG109 (lepszej nie znam):
silnik musi pracować po wlaniu całego opakowania w cyklu (15min - wolne obroty,następnie 15min - 1500obr/min i na końcu 15min - wolne obroty) później zlewamy olej i silnik wewnątrz wygląda porównywalnie z fabrycznym - po tym zabiegu możemy od razu wlać 5w40 (pełny syntetyk) - oczywiście dotyczy to wyłącznie silników które nie posiadają wycieków i mają sprawne uszczelniacze zaworowe a nadmierny pobór oleju wyłącznie jest związany z pierścieniami i należy wspomnieć że powyższy zabieg niczego nie usprawni jeżeli silnik jest naturalnie zużyty przez eksploatację na kiepskim oleju i ma za sobą tysiące suchych startów. |
|
|
|
 |
ir3n3usz
Nałogowiec
Pomógł: 64 razy Wiek: 35 Dołączył: 08 Maj 2011 Posty: 867 Skąd: Radom
|
Wysłany: 13-02-2014, 17:41
Bolid: SC 1.2 16V LPG |
|
|
Znajomy miał problem z BMW E36 1.8. Przelot grubo ponad 300tyś. i pobór oleju na poziomie 1L/1000km, problem całkowicie rozwiązała wymiana oleju na Motula 5W30. Silnik nie zużywa tego oleju w ogóle. |
_________________ Moje Seicento |
|
|
|
 |
rotax24 [Usunięty]
|
Wysłany: 13-02-2014, 17:49
|
|
|
ir3n3usz napisał/a: | Znajomy miał problem z BMW E36 1.8. Przelot grubo ponad 300tyś. i pobór oleju na poziomie 1L/1000km, problem całkowicie rozwiązała wymiana oleju na Motula 5W30. Silnik nie zużywa tego oleju w ogóle. | - a na czym wcześnie jeździł bo miałem identyczny przypadek w Subaru z silnikiem EJ20 gdzie Mobila 5w50 brał podobnie jak to E36 a po zmianie na Millersa CFS 5w40 NT pobór jest praktycznie pomijalny
ps. Jeżeli w tym E36 jest silnik M44 to świetnie się w nim sprawdza Motul X-MAX 0w40 - http://galonoleje.pl/skle...ax-0w40-5l.html - w porównaniu do 5w30 zdecydowanie w UOA wychodzi mniej miedzi i trzyma TBN do 12kkm |
Ostatnio zmieniony przez rotax24 13-02-2014, 18:13, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Dawid94Moloj
Nałogowiec
Pomógł: 11 razy Wiek: 30 Dołączył: 25 Wrz 2013 Posty: 156 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13-02-2014, 18:07
Bolid: Seicento 2002r. |
|
|
ja taty nie mogę przekonać do zmiany oleju z 15W40.. wstyd aż pisać..
na jakiś 5W40 lub zalecany przez Audi 10W60.
A perełka to audi 80 B4 z przebiegiem ori 212000 km.
Pewnie po zmianie też oleju by nie brał.
co do tego liqiu coś tam - to bajka. Nie wierzę, że nie było grubszej ingerencji w cała jednostkę.
W E34 z fabrycznych 315km zostało 260km właściciel zbladł - przykład z programu Adama Klimka. Jakby taka płukanka - bo tak to można nazwać dawałaby radę wszystkiemu to nie byłoby nowych samochodów. Urzędasy by wprowadzili jakaś śmieszną ustawę, że samochód 12 letni do kasacji albo płać podatek do tego, bo rynek by R.I.P. |
_________________ trzeba coś stracić, by coś docenić.
żeby odzyskać, trzeba się zmienić. |
|
|
|
 |
|