|
FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl
|
Wszystko o nawigacji |
Autor |
Wiadomość |
Griszas24
nówka sztuka ;)
Pomógł: 7 razy Dołączył: 31 Paź 2007 Posty: 25 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 15-12-2007, 12:28 Wszystko o nawigacji
Bolid: Seicento 1.1 MPI (Żona) VW Passat B6 (Ja) |
|
|
Prosze o nie pisanie postow w charakterze komentarzy w tym temacie - beda usuwane.
Witam,
Na początek troche teorii:
Co to jest GPS?:
Nazwa GPS jest skrótem od angielskiej nazwy Global Positioning System. Jest to amerykański, wojskowy system określania pozycji geograficznej, z pewnymi ograniczeniami udostępniony dla powszechnych zastosowań cywilnych. Ogólnie biorąc system składa się z:
* segmentu kosmicznego (kilkadziesiąt satelitów z czego część rezerwowych na sześciu różnych orbitach)
* segmentu sterowania (stacje monitorujące, stacja sterowania i stacje łączności)
* segmentu użytkownika
Dwa pierwsze segmenty są utrzymywane przez rząd amerykański. Segment użytkownika to odbiorniki GPS między innymi takie jak np. GPS38.
Jak działa GPS?:
Wokół Ziemi, na wysokości około 20 000km, po dokładnie znanych orbitach krążą satelity. Parametry orbit są kontrolowane przez stacje naziemne. Satelity wysyłają sygnały radiowe na częstotliwościach ok. 1,5 GHz pod kontrolą zsynchronizowanych ze sobą wzorców czasu. Na podstawie różnic czasu w jakim docierają do odbiornika sygnały z satelitów i co za tym idzie różnic drogi, mikroprocesor w odbiorniku dokonuje obliczenia pozycji odbiornika.
Warto pamiętać że:
* Sygnały docierające do odbiornika z poszczególnych satelitów są poniżej poziomu szumów i do ich dekodowania stosowane są wyszukane techniki demodulacji.
* Dokładność orbity satelity (odchyłka od teoretycznej) ma bezpośredni wpływ na dokładność określania pozycji odbiornika.
* Do określenia pozycji odbiornika (ściślej: anteny odbiornika) w 2 wymiarach na powierzchni Ziemi potrzeba teoretycznie "widoczności" 3 satelitów (przy stosowanych częstotliwościach sygnały rozchodzą się "optycznie")
* W nawet najprostszym odbiorniku obliczeń pozycji dokonuje specjalizowany mikroprocesor o bardzo dużej mocy obliczeniowej.
* Sygnały odbierane przez odbiorniki "powszechnego użytku" zawierają (zawierały) sztucznie wprowadzany przez Departament Obrony USA sygnał zakłócający (SA), zwiększający błąd określania pozycji. Odbiorniki uprawnione (wojskowe) eliminują ten sygnał zakłócający, może być on także wyłączony w zależności od decyzji Departamentu Obrony.
* System GPS może zostać w dowolnym momencie wyłączony przez rząd USA.
Rodzaje nawigacji:
* Nawigacja satelitarna, np. GPS – nawigacja oparta o sygnały radiowe wysyłane przez sztuczne satelity Ziemi.
* Nawigacja astronomiczna, astronawigacja – jest prowadzona w oparciu o obserwację ciał niebieskich, przy dokładnej znajomości czasu lokalnego.
* Nawigacja pilotowa – jest prowadzona w portach i na torach podejściowych do portów z uwzględnieniem znaków nawigacyjnych, polega na identyfikacji mijanych pław, staw, nabieżników. Pilotaż stosowany jest w otoczeniu portów, na prowadzących do nich torach wodnych, oraz na innych akwenach (najczęściej lokalnych) o zwiększonym natężeniu ruchu (cieśniny i inne wąskie przejścia), niebezpiecznych ze względu na przeszkody podwodne (rafy, wraki, itp.), a także na akwenach, gdzie pilotaż wymagany jest przez przepisy lokalne.
* Nawigacja radiowa, radionawigacja – nawigacja oparta o sygnały radiowe wysyłane przez specjalne nadajniki. Mogą to być proste nadajniki (radiolatarnie) lub nadajniki zsynchronizowane w system hiperboliczny (Loran, Decca, inne systemy (lokalne))
* Nawigacja terestryczna – nawigacja oparta na obserwacji znaków nawigacyjnych i innych charakterystycznych obiektów znajdujących się na wybrzeżu, stosowana w zasięgu widoczności lądu.
* Nawigacja radarowa - polega na obserwacji zarysów wybrzeży i obiektów nawigacyjnych przy pomocy radaru.
* Nawigacja inercyjna - jest stosowana głównie w okrętach podwodnych, przy pomocy skomplikowanych systemów żyroskopowych.
Nawigacja w standardzie
Obecnie na rynku wielu producentów oferuje, czy to w standardzie, czy jako wyposażenie opcjonalne, fabryczną nawigację satelitarną. Czy taki element wyposażenia jest niezbędny, czy jednak kierowcy zdecydowani na nawigację powinni jednak poszukać wśród tzw. zestawów przenośnych do montażu.
Jak to zwykle w takich sytuacjach ma miejsce oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Na fabryczną nawigację producenta z reguły możemy i musimy się zdecydować już w momencie zakupu nowego samochodu. W późniejszym czasie dokupienie takiej nawigacji wiąże się ze sporymi zmianami w konsoli centralnej, gdyż to właśnie tu w zdecydowanej większości wkomponowane są ekrany nawigacji satelitarnej. Takie wkomponowanie zapewnia przede wszystkim dyskrecję (ekran jest ukryty pomiędzy innymi urządzeniami), bezpieczeństwo zarówno samego urządzenia (wymontowanie nawigacji w krótkim czasie jest niemożliwe), jak i nasze (w przypadku zderzenia, ale i gwałtownego hamowania można uderzyć o zewnętrzne zestawy) oraz ład na konsoli centralnej. Fabryczne nawigacje mają jeszcze jedną zaletę. Jest nią wykorzystanie tego samego wyświetlacza LCD zarówno do nawigacji, jak i systemu audio, a także jako małego telewizorka albo i dużo bardziej rozbudowanych zestawów multimedialnych.
Obsługa takiego typu nawigacji jest różna dla różnych producentów, ale wiadomo, że im więcej urządzeń korzysta z jednego ekranu, to poziom skomplikowania może być znaczny. Bez początkowego przeszkolenia (przeczytania instrukcji) może się nie obejść. Dostępność funkcji, jak i dokładność map uzależniona jest od producenta. Większość oferowana jest z dotykowym ekranem, co znacznie wpływa na poprawę obsługi. Niestety wciąż można spotkać takie zestawy, które nie oferują map Polski czy też polskojęzycznej obsługi.
"Najmniej dokładne są systemy do nawigacji seryjnie montowane w samochodach. Jest to duży paradoks, iż w takie systemy najczęściej zaopatrywane są najdroższe samochody. Fabrycznie montowane systemy nawigacji oferują jedynie kilkunastoprocentowe pokrycie Polski" - uważa Witold Fedorowicz, prezes zarządu GeoSystems Polska Sp. z o.o. Choć powoli zmienia się to na korzyść, to jednak wciąż fabryczne nawigacje bardziej przydadzą się osobom często wyjeżdżającym za naszą zachodnią granicę.
W porównaniu z fabrycznymi nawigacjami zewnętrzne zestawy wypadają z pewnością dużo korzystniej pod względem ceny. Można je dobrać do własnych potrzeb i wykorzystać w każdym modelu, co ułatwia prosty montaż na specjalnym uchwycie przyczepionym np. do przedniej szyby. Bez problemu można zdjąć samo urządzenie i wykorzystać je poza autem, a także zamontować w innym pojeździe.
Wkrótce opisy urzadzen cena dlaczego po co oraz dlaczego lepiej nie itp |
_________________ WIELONARODOWA DYWIZJA CENTRUM-POŁUDNIE LUTY MARZEC 2008.Patrzysz na mnie z pogardą?Żer dla much na który czeka chłodny prosektoryjny stół to moje pokolenie pogrzebane za żywota,moje pokolenie płodzi zmarłych i rozdmuchuje nienawiść! |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| |
|