SC 1.2 8V problem z chłodzeniem |
Autor |
Wiadomość |
aleps26
nówka sztuka ;)
Wiek: 34 Dołączył: 12 Lut 2011 Posty: 45 Skąd: Strumień
|
Wysłany: 13-04-2012, 21:44 SC 1.2 8V problem z chłodzeniem
Bolid: FIAT SEICENTO SPORTING |
|
|
Witam!
Po wymianie termostatu zagotowała się woda.... Nie właczył się wentylator.
(wcześniej nie było termostatu sama obudowa też chyba wiem czemu -.- i nigdy nie słyszałem żęby włączył sie wentylator)
Po zmostkowaniu działa wiec sprawny. Zakupiłem dziś czujnik do chłodnicy i wymieniłem........
lecz dziwi mnie to czemu nie zapaliła sie kontrolka na liczniku gdy woda sie gotowała?
Oraz po załączeniu zaplonu świeci sie AKU, OLEJ a TEMP nie....
Czy kontolka jest powiązana z czujnikiem wentylatora?
Jedno zależne od drugiego?
Prosił bym o wskazówki gdzie znajduje sie czujnik od KONTROLKI temperatury gdyż nie mogę go odnaleść. |
_________________ "...Szukając używanego Sportinga, można trafić na auta z rajdową przeszłością, które jeżeli nie miały solidnej klatki bezpieczeństwa, mogą mieć problemy z geometrią..." |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 13-04-2012, 21:55
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
Jeśli to silnik SPI to są to dwa niezależne obwody . Wentylator chłodnicy powinien się włączyć przy około 95 stopniach ( u mnie jest to 98-99) a kontrolka temperatury w liczniku dopiero przy 119 stopniach. Nie zapala się po przekręceniu kluczyka . Jeśli chcesz sprawdzić czy zarówka sprawna to przekręć kluczyk na MAR znajdź w głowicy od strony kabiny czujnik z jednym przewodem i dotknij ten przewód do masy silnika . Zarówka w kontrolce powinna się zaświecić.Skoro płyn się gotuje po wymianie termostatu to odpowietrz dokładnie układ. Masz wodę czy płyn zalany? |
|
|
|
 |
aleps26
nówka sztuka ;)
Wiek: 34 Dołączył: 12 Lut 2011 Posty: 45 Skąd: Strumień
|
Wysłany: 13-04-2012, 22:01
Bolid: FIAT SEICENTO SPORTING |
|
|
1.2 8v 75KM czyli MPI
Zmieniłem termostat....
Zalałem plynem...
Zagrzałem i odpowietrzyłem...
Wentylator nigdy sie nie załączył nawet przed wymiana termostatu wiec problem nie tkwi w nieodpowietrzonym układzie chłodzenia.
Kupiłem czujnik wentylatora bo wychodzi że to jego problem lecz jak pisałem dziwi mnie to że nie zaświeciła się kontrolka skoro woda się gotowała...
Obawiam się czy czujnik kontrolki ma jakieś powiązanie z czujnikiem właczenia wentylatora wiec wolę zapytać zanim zaleje go płynem i odpalę. |
_________________ "...Szukając używanego Sportinga, można trafić na auta z rajdową przeszłością, które jeżeli nie miały solidnej klatki bezpieczeństwa, mogą mieć problemy z geometrią..." |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 13-04-2012, 22:25
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
Skoro masz czujnik w chłodnicy to możesz mieć MPI (sterownik 18F?)ale wentylatorem nie steruje komputer tylko ten czujnik w chłodnicy. Poszukaj czujnika w głowicy i zrób z tym przewodem do masy silnika. Nie zaświeciła sie ta kontrolka bo jak pisałem musi być 119 stopni a to dużo. Układ działa pod ciśnieniem i to też przesuwa punkt wrzenia płynu.Chłodnica cała gorąca? Miałeś termostat wyjęty więc był jakiś powód do tego. Może jest zapchana chłodnica i płyn nie opływa czujnika w ten sposób jak powinien.
Zobacz za tym czujnikiem od kontrolki w głowicy od strony świec przy pierwszej świecy patrząc na silnik od lewej strony.Tyle co wypatrzyłem w tym silniku na aukcjach. |
Ostatnio zmieniony przez macher 13-04-2012, 22:37, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
TheStig
Nałogowiec

Pomógł: 74 razy Wiek: 34 Dołączył: 21 Sie 2011 Posty: 672 Skąd: Słupsk
|
Wysłany: 13-04-2012, 22:36
Bolid: Opel Astra C14NZ + LPG |
|
|
aleps26 napisał/a: | Obawiam się czy czujnik kontrolki ma jakieś powiązanie z czujnikiem właczenia wentylatora wiec wolę zapytać zanim zaleje go płynem i odpalę. |
Termo - włącznik wentylatora nie ma nic wspólnego z czujnikiem od kontrolki/wskaźnika. macher, to jest ten sam silnik co ja mam więc sterownik to IAW 8F |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 13-04-2012, 22:40
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
No czytałem , komputer jak w SPI tylko większy i steruje czterema wtryskami na raz . Takie MPI na raz.Jest czujnik na kontrolkę tez wyczytałem i dodałem do swojego postu powyżej. |
|
|
|
 |
aleps26
nówka sztuka ;)
Wiek: 34 Dołączył: 12 Lut 2011 Posty: 45 Skąd: Strumień
|
Wysłany: 13-04-2012, 22:40
Bolid: FIAT SEICENTO SPORTING |
|
|
Dobra czyli zalewam go jutro płynem.
Zagrzeje odpowietrzę i zobaczę czy chłodnica cała się nagrzewa czy nie ( mały obieg duży chyba nie maja z tym nic wspólnego? nagrzewać powinna się cała?).
Jak nie to kupie nowa czyszczę wszystko i nowy płyn.
Co do kontrolki to chyba ten tak?
LINK ALLEGRO
Co do tej kontrolki to po co ona wogóle ma świecić przy 119 stopni skoro uszczelki i tak juz mogą postrzelać.... Się okaże czy pod głowica nie pójdzie mi zaniedługo bo wyrzygalo mi gdzieś 3/4 zbiornika i kopciło się prawie z wszystkiego -.- |
_________________ "...Szukając używanego Sportinga, można trafić na auta z rajdową przeszłością, które jeżeli nie miały solidnej klatki bezpieczeństwa, mogą mieć problemy z geometrią..." |
|
|
|
 |
TheStig
Nałogowiec

Pomógł: 74 razy Wiek: 34 Dołączył: 21 Sie 2011 Posty: 672 Skąd: Słupsk
|
Wysłany: 13-04-2012, 22:44
Bolid: Opel Astra C14NZ + LPG |
|
|
Dokładnie tak, ostatnio też doszedłem do tego wniosku, że jest to zwykły SPI tylko, że zamiast 1, są 4 wtryskiwacze |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 13-04-2012, 22:47
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
aleps26 napisał/a: |
Co do tej kontrolki to po co ona wogóle ma świecić przy 119 stopni skoro uszczelki i tak juz mogą postrzelać.... Się okaże czy pod głowica nie pójdzie mi zaniedługo bo wyrzygalo mi gdzieś 3/4 zbiornika i kopciło się prawie z wszystkiego -.- |
Tak niestety fiaty mają. Też ostatnio płynu mi ubywa i się zapowietrza a temperatura idzie ponad 100 i wentylator cisza. Na pewno u mnie upg pada.Co do czujnika to musi być na kontrolkę nie na wskaźnik.Dziwnie opisali ten link . Polonez i CC - wszystkie modele? Tak jakby nie miały żadne wskaźnika temperatury . Popytaj w sklepach u siebie. Tam na pewno powiedzą czy jest na kontrolkę. |
|
|
|
 |
aleps26
nówka sztuka ;)
Wiek: 34 Dołączył: 12 Lut 2011 Posty: 45 Skąd: Strumień
|
Wysłany: 13-04-2012, 22:53
Bolid: FIAT SEICENTO SPORTING |
|
|
macher napisał/a: | aleps26 napisał/a: |
Co do tej kontrolki to po co ona wogóle ma świecić przy 119 stopni skoro uszczelki i tak juz mogą postrzelać.... Się okaże czy pod głowica nie pójdzie mi zaniedługo bo wyrzygalo mi gdzieś 3/4 zbiornika i kopciło się prawie z wszystkiego -.- |
Tak niestety fiaty mają. Też ostatnio płynu mi ubywa i się zapowietrza a temperatura idzie ponad 100 i wentylator cisza. Na pewno u mnie upg pada.Co do czujnika to musi być na kontrolkę nie na wskaźnik.Dziwnie opisali ten link . Polonez i CC - wszystkie modele? Tak jakby nie miały żadne wskaźnika temperatury . Popytaj w sklepach u siebie. Tam na pewno powiedzą czy jest na kontrolkę. |
Z tego co wiem to ma być czujniki bimetaliczny, a nie rezystancyjny
Popytam jutro narazie dziekuje za info ^^
Mam nadzieje że go odnajdę jutro... bo pod maską nie ma tyle miejsca jak w punto -.- |
_________________ "...Szukając używanego Sportinga, można trafić na auta z rajdową przeszłością, które jeżeli nie miały solidnej klatki bezpieczeństwa, mogą mieć problemy z geometrią..." |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 13-04-2012, 23:00
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
Tak . Bimetaliczny. I dobrze jakbyś miał stary wyciagnięty do pokazania na rozmiar gwintu.Tylko możesz czujnik mieć ok a np zarówkę przepaloną lub przerwę w obwodzie i to wpierw sprawdź. |
|
|
|
 |
aleps26
nówka sztuka ;)
Wiek: 34 Dołączył: 12 Lut 2011 Posty: 45 Skąd: Strumień
|
Wysłany: 14-04-2012, 11:10
Bolid: FIAT SEICENTO SPORTING |
|
|
Wszystko działa
-Zamontowałem czujnik w chłodnicy i podłączyłem
-Odnalazłem czujnik kontrolki ( był urwany, zwarłem do masy kontrolka świeci wiec OK na nowo podłaczyłem kabel chyba jest ok )
-Zalałem go płynem na max odpaliłem i odpowietrzałem i dolewałem płynu który zchodził
-Chłodnica nagrzała się ładnie cała
-Po lekkim gazowaniu ładnie właczył sie wentylator
-Odpowietrzyłem jeszcze dolałem płynu i chyba wszystko jest cacy
PS. Co do kompa to jest IAW 18F.B4
Pozdro |
_________________ "...Szukając używanego Sportinga, można trafić na auta z rajdową przeszłością, które jeżeli nie miały solidnej klatki bezpieczeństwa, mogą mieć problemy z geometrią..." |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 14-04-2012, 11:16
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
Tego czujnika w głowicy od kontrolki trudno sprawdzić po wymontowaniu. Musiałbyś go w oleju grzać (woda wiadomo do 100 stopni a czujnik 119) i mieć termometr chociażby taki z CO do 150 stopni lub lepiej czujkę z multimetrem są takie do 300 stopni. Wtedy byś odczytał temperaturę w jakiej czujnik zwiera styki.Chociaż wiesz już że miałeś przerwę w obwodzie i kto wie czy nie informowałaby kontrolka gdyby kabel był podpięty. |
|
|
|
 |
|