FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
oględziny samochodu- jak powinny wygladac?
Autor Wiadomość
szymonek 
ĄĄĘĘĘ


Pomógł: 80 razy
Wiek: 36
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 2645
Skąd: 54° 05'N 22° 56'E
  Wysłany: 16-03-2008, 12:27   oględziny samochodu- jak powinny wygladac?
   Bolid: 1E 187


Jak powinny wyglądać oględziny stanu technicznego auta.Poniżej opisze w punktach plan działań jakie powinniśmy wykonać:

1)Najpierw sprawdzamy stan zewnętrzny czyli Lakier, blachy, ogumienie, zderzaki, szyby, gumowe uszczelki.

a)Aby dokładnie ocenić stan lakieru powinniśmy oglądać pojazd na otwartej i równej powierzchni przy dobrym oświetleniu(w dzień przy świetle słońca). Oceniając stan lakieru powinniśmy zwrócić uwage na różne przebarwienia i odcienie lakieru, jeżeli jedna cześć rożni sie barwą od pozostałych(nawet w niewielkim stopniu) świadczy to o tym ze owa cześć była lakierowana osobno.Jeżeli dysponujemy urządzeniem do sprawdzania grubości lakieru to warto takie badanie wykonać, na ogół grubość powłoki lakierowej nakładanej przez producenta wynosi od 80 do 150 um.Lakier nie powinien być szorstki ani zbyt gładki.

b)Ważnym elementem jest stan blach(karoserii). Wszystkie łączenia(szczeliny) powinny mieć równą szerokość, jeżeli tak nie jest świadczy to o tym że dany element był wymieniany i w dodatku źle dopasowany.Powinniśmy również szukać śladów korozji. Najczęściej występuje w tych miejscach:nadkola,podszybia, dolne części drzwi i tylnej klapy, progi. Jeżeli znaleźliśmy już oznaki rdzewienia(niewielkie obszary, pęcherzyki) nie powinniśmy spisywać na straty tego auta, gdyż nie jest to aż taki wielki problem no i w końcu nie możemy za wiele wymagać przecież jest to auto używane.Warto jeszcze zajrzeć do bagażnika, sprawdzić czy podłoga nie była łączona.Ostatnim ważnym elementem do sprawdzenia jest stan podłogi pod wycieraczkami(nie powinna być powyginana, ani lakier którym jest pokryta zawierać drobinki kurzu).

c)Ogumienie-nie dajmy sie zwieść,nie bądźmy zdania "przecież można wymienić...". Tak można wymienić(nawet trzeba), ale ze stanu ogumienia możemy wywnioskować inne usterki takie jak np zbieżność kół(jeżeli jest zużyta nierównomiernie) bądź usterki zawieszenia(jeżeli występuje tzw. ząbkowanie).
Chyba nie muszę przypominać, że opona o bieżniku mniejszym niż 2-3 mm jest oponą zużyta.

d)Zderzaki- nie powinny być porysowane, popękane, osmolone(ale to później) bądź nierówno osadzone(oznacza to, że pojazd mógł być uczestnikiem kolizji).

e)Szyby- powinny być tego samego producenta i wykonane w tym samym roku (może wystąpić różnica paru lat).

f)Uszczelki-nie powinny być pęknięte, poszarpana i nosić śladów lakieru a połączenia z wykorzystaniem śrub powinny być bez śladów odkręcania, powinny być równomiernie pokryte lakierem.




2)
Przyszedł czas na kolejny punkt, jest nim silnik. W silniku powinniśmy sie dopatrywać takich rzeczy jak:

a)Silnik nie powinien być myty, jeżeli tak jest oznacza to, ze sprzedający może mieć coś do ukrycia.

b)Wszelkiego rodzaju wycieki.

c)Ugięcie paska klinowego pod naciskiem palca powinno wynosić nie więcej i nie mniej niż 10 mm.

d)Jeżeli na bagnecie znajdują sie kropelki cieczy chłodzącej oznacza to ze samochód ma uszkodzoną głowice,uszczelkę głowicy lub kadłub.Na bagnecie nie powinno także być żadnych opiłków żelaza.Przy tej czynności sprawdzamy także poziom oleju.

e)Po powierzchni cieczy chłodzącej nie powinny pływać "tłuste oka" ciecz chłodząca nie powinna być także brudna lub rdzawa.

d)Warto także odkręcić korek wlewu oleju w pokrywie głowicy. Na korku nie powinna sie zbierać konsystęcja przypominająca nieco majonez.Jeżeli tak jest świadczy to o przedostawaniu sie cieczy chłodzącej do układu smarowania silnika.Jeżeli po odkręceniu korka olej jest rozbryzgiwany a temu towarzyszy wydobywanie sie czarnego dymu to auto jest mocno wyeksploatowane.

e)Aby dobrze ocenić stan silnika warto obejrzeć świece zapłonowe. Świece powinny mieć kolor jasno szary przechodzący w brąz, świeca nie może być czarna lub nadpalona.Jeżeli tak jest może to świadczyć o złym ustawieniu zapłony albo co gorsze wadliwe działanie układu zasilania.

f)Możemy wziąć kawałek rurki metalowej i przystawiać kolejno do cylindrów(tłoków)i do ucha rzecz jasna i nasłuchiwać jak pracują (stuki itp.)




3)Teraz czas na układ wydechowy.

a)Szczelność układu wydechowego-możemy ją sprawdzić poprzez zatkanie tłumika końcowego.Jeżeli silnik zgaśnie to wszystko jest OK jeżeli będzie inaczej to znaczy ze mamy jakąś nieszczelność.

b)Pewne informacje na temat stanu technicznego można uzyskać przyglądając sie końcówce rury wylotowej i tylnemu zderzakowi w jej okolicy. Jeżeli te elementy są pokryte czarnym i do tego tłustym osadem masz do czynienia z autem które spala olej.Branie oleju spowodowane jest zużyciem uszczelniaczy zaworów i pierścieni tłokowych

c)Spaliny: jeżeli są czarne prawdopodobnie mieszanka paliwowo powietrzna jest zbyt bogata i konieczna jest regulacja gaźnika lub wtrysku paliwa.Jeżeli spaliny są koloru białego to oznacza ze woda(ciecz chłodząca) przedostaje sie do komór spalania w wyniku uszkodzenia uszczelki głowicy albo samej głowicy, bądź tez pęknięcia bloku silnika.O tym samym będą świadczyć pęcherze powietrza w zbiorniku wyrównawczym cieczy chłodzącej przy pracującym silniku.




4)Stan zawieszenia, bardzo ważna sprawa. Aby dobrze ocenić stan zawieszenia należy:

a)Mocno nacisnąć jeden z boków samochodu nad kołem i w najniższym dolnym położeniu zwolnić raptownie nacisk, a nadwozie powinno wrócić do normalnego położenia bez wahnięć.

b)Jeżeli mamy możliwość skorzystania z podnośnika bądź podjazdu warto szukać śladów korozji na częściach zawieszenia i śladów zużycia na gumowych częściach. Zapomniałem wcześniej wspomnieć o tym ze warto sprawdzić stan całego układu wydechowego i podłogi jeżeli już korzystamy z podnośnika.



5)Przeszedł czas na oględziny wnętrza jakże ważnego miejsca;). Ale nie dajmy ponieść sie emocją. Wszystkie elementy jakie teraz wskaże mogły być wymienione. Wnętrze może ukazać "prawdziwy" przebieg pojazdu. Wiec dokonując oględziny zwróćmy uwagę na:

a)Stan kierownicy- czy jest wytarta(pewnie będzie ale w jakim stopniu.

b)Nakładki pedałów- jak mocno są wytarte(jak już mówiłem mógł być wymienione, taka wymiana nie jest trudna wiec jest często dokonywana).

c)Podłokietniki-również szukajmy śladów wytarcia.

d)Gałka zmiany biegów-zwracamy uwagę na to co powyżej

e)Fotele- głownie fotel kierowcy, może nam wiele "powiedzieć". Zapadnięty lub wysiedziany fotel jest dowodem na to ze kierowca spędził w nim wiele czasu wiec tym samym zrobił niem wiele kilometrów. Wytarte boki fotela oznaczają ze pojazd był wykorzystywany na krótkich odcinkach, gdyż często do niego wsiadano i wysiadano.



6)No i najwyższy czas na jazdę próbną. Ale przed tym jeszcze raz obejdźmy pojazd do okoła żeby ochłonąć. Zanim zaczniemy jazdę sprawdźmy jeszcze czy wszystkie drzwi zamykają sie w odpowiedni sposób( dopatrujmy sie "odbić"i różnic między szczelinami). Teraz opisze parę czynności jakie powinniśmy wykonać podczas jazdy próbnej:

a)Jeżeli po ruszeniu auta (o przednim napędzie) i maksymalnym skręcie kierownicy słychać stuki z przednich kół- przeguby są do wymiany.

b)Próbną jazdę powinniśmy wykonać w rożnych warunkach, na nierównej nawierzchni obserwując zachowanie pojazdu, odgłosy dochodzące z silnika i zawieszenia. A na równej powierzchni sprawdzić czy auto po puszczeniu kierownicy i spokojnym hamowaniu nie skręca na boki.

c)Sprawdzenie sprzęgła- na równej powierzchni na ówcześnie rozgrzanym silniku.Zaciągamy ręczny,trzeci bieg na skrzyni i próba ruszania...ślizga bądź ciągnie.

d)Po ujęciu gazu nie może do Twoich uszu dochodzić basowy pomruk.




I to chyba tyle;) jeszcze 2 rady: :!:

1)Nie kupuj auta sam, zawsze weź kogoś ze sobą, ktoś kto podejdzie do tego z większym dystansem.
2)I radze przespać sie z decyzja, nie kupuj auta w tym samym dniu no chyba ze jest to bardzo daleko.

Życzę Wszystkim udanych zakupów i mam nadzieje ze ten poradnik Wam pomoże w jakimś stopniu;)
_________________


Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki... cuda zajmują mi trochę więcej czasu... :))
 
 
 
rampagee 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 21 Cze 2010
Posty: 1
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 21-06-2010, 07:57   
   Bolid: Fiat seicento


Do nasłuchów czy coś puka lub stuka użył bym słuchawki lekarskie są bardziej czułe i na 100% będziemy słyszeć dokładną pracę silnika ;)
 
 
remomarket 
nówka sztuka ;)

Wiek: 37
Dołączyła: 15 Sie 2014
Posty: 2
Skąd: Oborniki
Wysłany: 18-08-2014, 13:27   
   Bolid: seicento


o przydadzą się te wskazówki :)
_________________
http://remomarket.pl/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - Mapa Forum