 |
FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl
|
szukam pomocy wśród elektroników/elektryków? |
Autor |
Wiadomość |
hołek
Nałogowiec

Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 563 Skąd: ?wiebodzin
|
Wysłany: 24-02-2013, 21:04 szukam pomocy wśród elektroników/elektryków?
Bolid: samochód krzak |
|
|
hejka!
Na wstępie zaznaczę, że nie znam się na temaci kompletnie, więc nie rezać mnie od razu
Chcę przerobić starą, prl'owską latarkę na coś zajebiaszczego i wspołczesnego.
Planuję wstawić w nią mocną diodę i aku żelowy. ma to świecić jasno, długo i kozacko.
Sporo dziś poczytałem w necie, wiem jaka barwa mnie interesuje i zacząłem namierzać potrzebne stafy. Jednak jestem totalnym amatorem w tej dziedzinie i potrzebuję kilku porad.
Jeśli mam takową diodę:
http://allegro.pl/dioda-l...3032261354.html
o nastepującej specyfikacji:
Dioda LED 3W biała ciepła 3.8V 6500K 320-lumenów!!!
VF: min 3,6V ... max 3,8V
Luminous Intensity: 280-320 LM
CCT: 3200-3500K
Średnica diody: 8mm
i chcę to zespolić z aku np.
http://allegro.pl/akumula...2978098957.html
7Ah 12V
to co muszę wstawić i jak to zorbić?
na pewno jakiś opornik, ale jaki ?
na pewno musze zmniejszyć napiecie z aku na diodę, czym?
ilośc Ah ma znaczenie dla w?
z góry dziękuję za łopatologiczny wyklad!
Ps. taka to lampa bydzie :
 |
_________________ http://www.seicento.pl/vi...der=asc&start=0
 |
|
|
|
 |
Torrence
Nałogowiec

Dołączył: 25 Kwi 2010 Posty: 743 Skąd: WPN/WD
|
Wysłany: 24-02-2013, 22:18
Bolid: ?koda Fabia |
|
|
Wg mnie to najprościej będzie zrobić to na akumulatorze żelowym, ale z jakiegoś skuteraz, który da 6V. Wtedy zrobisz ograniczenie napięciowe. Na rezystorze to raczej nie będzie dobrze działać, bo duża moc będzie musiała się odkładać na rezystorze, potrzebny będzie radiator. Poza tym ten rezystor to pewnie będzie się co chwilę przepalał. Pewnie najlepiej będziezrobić ograniczenie na jakimś LMie.
No i Ah mają się do W, bo im więcej Ah tym dłużej możesz korzystać z latarki bez ładowania |
_________________  |
|
|
|
 |
hołek
Nałogowiec

Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 563 Skąd: ?wiebodzin
|
|
|
|
 |
macher
Moderator
Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 25-02-2013, 10:24
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
LM? Stabilizator napięcia LM78... i tu cyferki dwie kolejne to takie na ile obniża i stabilizuje napięcie . NP LM7808 obniża z 12 do 8 volt , LM7805 obniża do 5 volt. Do tego potzrebne kondensatorki ale dasz radę . Ważne jeśli masz w instalcji np 14 volt a chcesz mieć 12 to LM7812 nie da rady i bedzie niestabilne bo potrzeba przynajmniej 3 volt różnicy na wejściu i wyjściu ze staba . Niech mnie ktoś poprawi jeśli się pomyliłem ... ale elektronikiem nie jestem . Elektrykiem też . |
|
|
|
 |
hołek
Nałogowiec

Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 563 Skąd: ?wiebodzin
|
Wysłany: 25-02-2013, 15:03
Bolid: samochód krzak |
|
|
oki, to jeszcze jedna nurtująca mnie kwestia.
jak można i czy mozna a na pewno jakoś mozna wyliczyć przyblizony choć czas wydajności aku np. 4,5 Ah dla diody 3W 3,6 V? |
_________________ http://www.seicento.pl/vi...der=asc&start=0
 |
|
|
|
 |
Torrence
Nałogowiec

Dołączył: 25 Kwi 2010 Posty: 743 Skąd: WPN/WD
|
Wysłany: 25-02-2013, 21:27
Bolid: ?koda Fabia |
|
|
Co do pojemności. Przykładowo tutaj 4,5Ah oznacza, że przez 4,5godziny możesz z neigo ciągle pobierać 1A. Albo 4,5A na godzinę. Ale to oczywiście wyniki teoretyczne. Wszystko zależy też od tego gdzie będziesz użytkował taką latarkę. Jak na mrozie np to jego wydajność automatycznie spada. Zależy też od układu, bo każda część układu posiada rezystancję i będzie tam się odkładać troszkę mocy. Niewiele, bo niewiele, ale zawsze.
Dla 4,5Ah latarka teoretycznie powinna świecić ze 3 godzinki. Ale jak to ma się do praktyki to pojęcia nie mam, bo nigdy czegoś takiego nie robiłem
Z tego co mówi macher to musisz mieć minimum 3V spadku napięcia. Więc wychodzi na to, że musiałbyś mieć aku 12V. Tylko tu jest trochę małe napięcie, więc pewnie LM7805 plus jakiś odbiornik na którym sie odłoży ten 1V Ciekawa sprawa |
_________________  |
|
|
|
 |
jonas
Bywalec

Wiek: 42 Dołączył: 16 Kwi 2012 Posty: 80 Skąd: Piła
|
Wysłany: 27-02-2013, 18:51
Bolid: 1.1 SPI (był) |
|
|
Do LEDów mocy są specjalne drivery, czyli coś w rodzaju źródła prądowego. Takie dedykowane układy pod konkretną diodę, której szkodzi za duży prąd. Układy typu LM7805 mogą uszkodzić diodę albo znacznie skrócić jej żywotność.
Można zbudować coś takiego samemu na regulowanym stabilizatorze LM317T, o ile pamiętam ma 1,5 A, więc do 3W diody jeszcze obleci. Jeśli jesteś lajkonikiem i nie chce ci się lutować, poszukaj na Allegro albo zapytaj sprzedawcy diod o driver właśnie. Jak nie będzie wiedział o co chodzi, znajdź innego sprzedawcę.
Rezystor nie sprawdzi się za dobrze, bo straty mocy będą duże, co w przenośnym źródle zasilania ma istotne znaczenie. Ilość Ah, czyli amperogodzin, ma większe znaczenie niż napięcie w tym przypadku, dlatego lepiej dać np. akumulator 6V 14Ah niż 12V 7Ah przy tej samej masie. Pomyśl o jakiejś ładowarce, można użyć prostownika samochodowego, ale to trochę niewygodne.
Przygotuj też miejsce z tyłu diody, radiator będzie prawie na pewno potrzebny do chłodzenia samej struktury, może też przydać się do chłodzenia drivera/LMa. Dlatego też diody LED mocy mają metalową podstawę, łatwą do przymocowania do radiatora. Między podstawę diody a radiator daj pastę termoprzewodzącą.
Aha, nazywam się Henryk Zając i od dziesięciu lat jestem elektrykiem przemysłowym. |
_________________ 2.4 litra i 169 KM, już takich nie robią
 |
|
|
|
 |
hołek
Nałogowiec

Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 563 Skąd: ?wiebodzin
|
Wysłany: 14-03-2013, 18:45
Bolid: samochód krzak |
|
|
hej!
ostatnio nieco odpuściłem tuning latarki, poskładałem natomiast ineco mniejszą, też starego- ruska.
1dioda power led 3w, do tego baterie 3x 1,5 v AA.
Dzięki Jonas za opowiedź. właśnie wczoraj znó wróciłem do tematu i znów zaczytuje się w treści ad tematu.
już wiem, że do szeregowego połączenia 3 diod 3w każda potrzebował będe własnie radiatora. pastę już zamówiłem, natomiast resztę taili jeszcze staram się ogarnąć.
na jendej z aukcji wyczytałem, ze radiator na 3x3w nie wystarczy do chłodzenia takiego systemu, będę musiał mieć jeszcze do tej bazy wiekszy radiator. jaki? bo nie mogę nic znaleźć...czy to ten driver/LM?
albo inaczej- CO ma stanowić większy odbiornik ciepłapod radiator, np. pod 3 diody led 3w?
czy do pojedynczej diody 3w także potrzebuję radiator? poskładłem już latarkę na takiej diodzie, działa, natomiast nie chciałbym, aby mi się spaliła 30 m pod ziemią, kilka km od wyjścia...
ciągle o tym czytam, ale dla kogoś, kto dotąd umiał jedynie wymieniać baterie w czołówce wszystkie te pojęcia to niezła magia
dzięki za pomoc |
_________________ http://www.seicento.pl/vi...der=asc&start=0
 |
|
|
|
 |
jonas
Bywalec

Wiek: 42 Dołączył: 16 Kwi 2012 Posty: 80 Skąd: Piła
|
Wysłany: 02-04-2013, 22:07
Bolid: 1.1 SPI (był) |
|
|
Kolego, pomalu, pomalu, jak mawiała moja prababka wieziona 30 km/h w Syrence.
Radiator to kawałek fikuśnej blaszki, do której przykręcasz diodę. O, coś takiego na przykład:
Dobierz tak, by powierzchnia wystarczała do odprowadzenia ciepła. Im więcej żeberek, tym teoretycznie lepiej, ale jeśli są bardzo gęsto, trzeba wymusić obieg powietrza jakimś wentylatorem. W latarce nieco bez sensu pomysł.
Driver/LM to nieskomplikowany układ elektroniczny, zasilający diodę prawidłowym prądem i napięciem, co jest ważne o tyle, że dioda się sama nie upilnuje i łatwo przekroczyć dopuszczalny prąd, podłączając zasilanie bezpośrednio z jakiejś baterii. |
_________________ 2.4 litra i 169 KM, już takich nie robią
 |
|
|
|
 |
julian
Nałogowiec

Dołączył: 17 Lut 2011 Posty: 790 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 07-04-2013, 18:30
Bolid: Seicento Dynamic |
|
|
Pogadaj z ''Tasiemcem'' |
_________________ Mój Żółtek - klik
 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| |
|