FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Tylne wahacze
Autor Wiadomość
uxon 
Nałogowiec

Dołączył: 28 Cze 2013
Posty: 130
Skąd: Krakow
Wysłany: 09-12-2014, 16:56   Tylne wahacze
   Bolid: CCS


Ostatnio podczas ustawiania geometrii gosc powiedzial mi, ze aby lepiej ustawic (na wiekszy negatyw) tyl, musze wymienic tylne wahacze. Gdzies na forum czytalem z kolei, ze tylnych wahaczy wlasciwie sie nie wymienia, tylko tuleje. Ale przypuszczam, ze tuleje moga odpowiadac jedynie za luzy lub stuki, a nie za zakres regulacji katow zawieszenia. Czy gosc mial racje i powinbienem szukac tylnych wahaczy? Jesli tak to jakich? Za bardzo zamiennikow nie widzialem (co innego na przod :) ).
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 09-12-2014, 19:26   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


A na pewno mówimy o geometrii w cc/sc? :)) Bo tutaj to się tylko zbieżność przodu reguluje, więc geometria to za dużo powiedziane :wink: I co niby jest nie tak z Twoimi wahaczami, że musiałbyś je wymieniać? Wszystkie wahacze w sc/cc są identyczne, wymiana nic nie zmienia. Poza tym nie sądzę, żeby z tyłu był potrzebny większy negatyw. Wahacze tylne są tak zamocowane, że przy ugięciu zawieszenia robi się całkiem duży negatyw. Same niższe sprężyny sprawiają, że koła ustawiają się w negatywie. U mnie przy eibachach -35mm przyciętych dodatkowo o jeden zwój jest negatyw na oko 5stopni albo i więcej i dodatkowo zwiększa się na zakrętach przy ugięciu zawieszenia. Tylnego zawieszenia nie reguluje się w żaden sposób. Może spytaj co ten specjalista, u którego byłeś miał na myśli...
Na potwierdzenie mój negatyw:
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
DeZ 
Nałogowiec


Pomógł: 17 razy
Dołączył: 13 Lut 2010
Posty: 390
Skąd: Poznań
Wysłany: 09-12-2014, 21:02   
   Bolid: kiedyś CC900 teraz SC1200


uxon - zmień mechanika :) Mało jest aut u których producent przewidział zmianę geometrii. Jest ustawiona fabrycznie a jak coś pokrzywisz to masz sobie nowe auto kupić. Trochę lepiej jest z przodem bo można jakieś fasolki pilnikiem wydziergać w amortyzatorze (ja tak mam) albo kupić specjalne płytki z regulacją. Pojawiły się też do SC.

Reszta jest tak jak barkor napisał. Mamy widać podobnie docięte te eibachy :)
_________________
Na słońcu jest rzeczywiście znacznie mniej cienia - Król Julian
Pomogłem ? - kliknij w odpowiednim miejscu :)
 
 
ir3n3usz 
Nałogowiec

Pomógł: 64 razy
Wiek: 35
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 867
Skąd: Radom
Wysłany: 09-12-2014, 21:42   
   Bolid: SC 1.2 16V LPG




przy -50 z tyłu jest prawie -2st. Więcej jak -2 nie jest potrzebne. W moim przypadku efekt jest taki, że samochód jest nadsterowny pomimo że to przednionapędówka, która z natury powinna być podsterowna. Na torze jak jest jakiś poślizg to zawsze nadsterowny.

barkor, nie wiem skąd wziąłeś 5st :P chyba, że masz pokrzywione wahacze. Ale widać, że jest dużo 3-4st. bez modów na pewno tyle nie wychodzi.
_________________
Moje Seicento
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 09-12-2014, 23:20   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


ir3n3usz, napisałem, że "na oko 5stopni", może jest mniej, ale na oko wygląda na bardzo duży ten negatyw :)) Sądzę, że tak duży negatyw z tyłu jest zupełnie zbędny i właśnie może powodować nadsterowność, bo opona styka się całą swoją powierzchnią dopiero przy bardzo mocnym wychyleniu budy, a jak zawias jest mocno sztywny to nawet opona nie dojdzie do momentu najwyższej przyczepności zanim nastąpi poślizg, a więc nie wykorzysta się w pełni przyczepności opony.
Myślę, że akurat w przypadku tylnego zawieszenia, które przy ugięciu i tak przechodzi w negatyw i go pogłębia, najlepszym ustawieniem wyjściowym byłoby niewiele ponad zero, czyli jak najmniejsze obniżenie tyłu względem serii, bo tylko tak można to wyregulować bez jakichś patentów.
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
uxon 
Nałogowiec

Dołączył: 28 Cze 2013
Posty: 130
Skąd: Krakow
Wysłany: 10-12-2014, 10:11   
   Bolid: CCS


Gosc jest raczej specem od ustawiania geometrii do sportu. Jezdza do niego okoliczni zawodnicy z amatorek itd. Ja pojechalem, zeby mi ustawil na ile sie da wyscigowa geometrie. Poszukam wydruku, z tego co udalo sie zrobic. Na pewno samochod zaczal duzo lepiej jezdzic. Ale gosc powiedzial, ze pierwsze co, to tyl jest zbyt lagodnie w stosunku do przodu (nie ma sensu teraz wiekszy negatyw z przodu, zeby to dobrze jezdzilo) - i tu ratunkiem maja byc zmienione wahacze. A zeby pojsc dalej to jeszcze wieksze rozpilowanie fasolek w przednich amorach (teraz maja tylko troche luzu).
Ja mam tez Eibacha (przypuszczalnie -35), ale na pewno nie mam takiego negatywu z tylu jak wy.. Kola wizualnie stoja prosto. Moze to dlatego, ze mam lekki tyl?
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 10-12-2014, 11:12   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


uxon, no to fajnie jakbyś podpytał tego gościa co miał na myśli, może widział już kiedyś jakieś wydumane sc/cc z jakimiś innymi wahaczami, ale jak już to na pewno nie były to wahacze seryjne, może jakieś robione na zamówienie na uniballach i z możliwością zmiany kątów, ale nigdzie nie widziałem takich do kupienia, więc jak już to byłaby samoróba, w niektórych samochodach stricte do sportu widziałem takie dorabiane wahacze ze śrubami umożliwiającymi regulację na takiej zasadzie jak w drążkach kierowniczych.

Co do możliwości ustawienia geometrii w Twoim cc to raczej za wielkiego pola do popisu ten spec nie miał. Jeśli masz trochę rozpiłowane otwory w amortyzatorach przednich (fasolki) to oprócz zbieżności mógł tylko jeszcze ustawić Ci negatyw w ramach tych fasolek. Twoje odczucia co do lepszej jazdy mogły się poprawić już po samym ustawieniu zbieżności na lekką rozbieżność, wtedy samochód łatwiej i agresywniej skręca, jest bardziej czuły na ruchu kierownicą, kosztem stabilności w jeździe na wprost.

Jeśli masz eibach -35mm to negatyw aż taki jak u mnie Tobie się nie zrobi, bo ja mam dodatkowo przycięte o jeden zwój i sądzę że teraz jest obniżenie jakies -50mm albo trochę więcej. Dodatkowo jak masz lekki tył to fabryczny eibach bardzo mało siada, dlatego właśnie się go przycina.

A co do tego, że negatyw z tyłu musi być większy, żeby większy negatyw z przodu miał sens to spójrzcie na te sc przygotowane do GSMP:
https://www.youtube.com/watch?v=F90TEHzywos

Tutaj negatyw z przodu jest hardcorowy względem tyłu, tył wygląda jakby nie miał negatywu prawie w ogóle, ale wyczaiłem zdjęcie tego seja od tyłu i widać, że negatyw z tyłu jest, chyba trochę mniejszy niż u mnie, ale też pewnie wynikający jedynie z obniżenia tyłu a nie z jakiejś regulacji.
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
uxon 
Nałogowiec

Dołączył: 28 Cze 2013
Posty: 130
Skąd: Krakow
Wysłany: 10-12-2014, 14:11   
   Bolid: CCS


Wydaje mi sie, ze gosc mowil, ze wszedzie (w kazdym aucie) da sie geometrie jakos delikatnie ustawic, wykorzystujac minimalne luzy w miejscach mocowan. Mowiac o geometrii mam na mysli przede wszystkim negatyw. Z przodu jesli dobrze pamietam gosc ustawil mi w granicach pol stopnia. Jesli chodzi o zbieznosc, to jak do niego podjechalem to sie okazalo, ze mam przod rozjechany o 4 stopnie rozbieznie. Zostalo to przestawione na 2 minuty rozbieznie (czyli prawie prosto), plus ten negatyw po pol stopnia na strone. Z tymi tylnymi wahaczami, to chodzilo mu chyba o to, ze sa delikatnie podrzywione, dlatego nie da sie ich lepiej ustawic.
Ja chcialem, zeby mi ustawil po poltora stopnia neagatywu z przodu - no to mi powiedzial, ze dopiero jak wymienie tylne wahacze to bedzie mialo sens, i trzeba bedzie rozpilowac bardziej amorki.
 
 
DeZ 
Nałogowiec


Pomógł: 17 razy
Dołączył: 13 Lut 2010
Posty: 390
Skąd: Poznań
Wysłany: 10-12-2014, 20:26   
   Bolid: kiedyś CC900 teraz SC1200


uxon - za bardzo "naukowego" magika spotkałeś :) Geometrie da się ustawić wszędzie i owszem ale specjalnymi śrubami. Ja bym się bał jeździć tak zmajstrowanym autem. A już co ma wspólnego negatyw z przodu z wahaczami z tyłu nawet nie chcę wiedzieć :)
Luzy w miejscach mocowań ? :shock: :))
_________________
Na słońcu jest rzeczywiście znacznie mniej cienia - Król Julian
Pomogłem ? - kliknij w odpowiednim miejscu :)
 
 
ir3n3usz 
Nałogowiec

Pomógł: 64 razy
Wiek: 35
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 867
Skąd: Radom
Wysłany: 10-12-2014, 20:57   
   Bolid: SC 1.2 16V LPG


DeZ napisał/a:
Luzy w miejscach mocowań ?


pewnie chodzi o luz śruby w tulejce

To są tak małe wartości, że zabawy tym nie ma najmniejszego sensu.

uxon napisał/a:
przod rozjechany o 4 stopnie rozbieznie


wooooooooo przecież tak nie da się jeździć w ogóle :o

uxon napisał/a:
Zostalo to przestawione na 2 minuty rozbieznie


trochę mało, dla sportinga fabryka podaje 10 minut rozbieżne (całkowita), lepiej reaguje na ruchy kierownicą.

uxon napisał/a:
Z przodu jesli dobrze pamietam gosc ustawil mi w granicach pol stopnia


taki negatyw też nie ma wpływu na prowadzenie, ważne żeby było po równo. Jak ma być lepiej to 1,5-2,0st trzeba zrobić. Pogorszy się hamowanie i przyśpieszanie. W przyszłym roku takie pochylenie będę robił u siebie, testy będą na torze z nową i bardzo przyczepną nawierzchnią.
_________________
Moje Seicento
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 10-12-2014, 21:22   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


uxon napisał/a:
Na pewno samochod zaczal duzo lepiej jezdzic.


uxon napisał/a:
Jesli chodzi o zbieznosc, to jak do niego podjechalem to sie okazalo, ze mam przod rozjechany o 4 stopnie rozbieznie.

No to już wiadomo czemu poprawiło się prowadzenie:) Po prostu przywrócił Ci ustawienia prawie fabryczne, bo miałeś kompletnie rozjechaną zbieżność, nic dziwnego, że teraz lepiej się prowadzi :wink:
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - forum anime - Mapa Forum