 |
FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl
|
Błąd P0300 (wypdanie zapłonów) i "check engine" |
Autor |
Wiadomość |
Bizi
nówka sztuka ;)
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 26 Paź 2008 Posty: 7 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 05-08-2010, 11:02 Błąd P0300 (wypdanie zapłonów) i "check engine"
Bolid: kiedyś SC 1.1 MPI teraz Fabia |
|
|
Witam
Wczoraj oddałem samochód do mechanika na wymianę świec zapłonowych (świece były jeszcze oryginalne, wymieniono na NGK V-line 36 - BKR5EZ), paska rozrządu (Contitech), klinowego (również Contitech), rolki (SKF) i pompy wody (HEPU).
Po wymianie niestety podczas jazdy pulsowała żółta kontrolka silnika a później zaczęła się świecić cały czas. Po podłączeniu do komputera najpierw wyrzucił błąd "P0300: wypadanie zapłonów na 2-gim cylindrze)", po wykasowaniu błąd znowu się pojawił ale już jako "P0300: wypadanie zapłonów na wielu cylindrach".
Mechanik stwierdził, że to przewody zapłonowe (stare przewody również były jeszcze oryginalne) więc wymieniłem na NGK RC-FT601 ale to nic nie dało. Wyszukałem w internecie, że może to być problem z kołem fonicznym. Dzisiaj na całą noc odłączyłem akumulator i podłączyłem go rano. Zgodnie z radami na forach wyłączyłem wszystkie odbiorniki prądu (dmuchawa etc.), uruchomiłem silnik na biegu jałowym i chodził do czasu załączenia się wentylatora chłodnicy. Następnie przegazowałem go jakieś 5 razy prawie że do odcięcia, chwilę pochodził na wolnych obrotach i go wyłączyłem. Za jakieś 15 minut wybrałem się na przejażdżkę no i niestety problem nie zniknął.
Kontrolka zaczyna pulsować tylko i wyłącznie podczas szybszej jazdy - gdy np. na 2 czy 3 biegu mocniej nacisnę gaz od razu zaczyna pulsować. Gdy jedzie się spokojnie na biegach 1-3 do prędkości około 55 km/h kontrolka się nie zapala, natomiast powyżej tej prędkości kontrolka znów zaczyna pulsować.
Co to może być? Mechanik twierdzi, że to może być któraś ze świec i mówi żeby wkręcić stare, ale niestety będzie mógł to zrobić dopiero w poniedziałek bo teraz gdzieś wyjechał. Wydaje mi się jednak, że to mogą być jakieś problemy z tym kołem fonicznym lub czujnikiem położenia wału. Czy ktoś spotkał się już z takim problemem?
Samochód to Seicento 1.1 MPI z 2003 roku. Sterownik silnika IAW 4AF.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam, Konrad |
|
|
|
 |
Sebec007
Nałogowiec

Pomógł: 4 razy Wiek: 39 Dołączył: 09 Lis 2009 Posty: 104 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 05-08-2010, 11:32
Bolid: SC Sporting Schumacher |
|
|
Jest to dokładnie wypadanie zapłonu, bliżej nieokreślona usterka. Jak masz go podłączonego pod komputer. To sprawdź czas ładowania cewek. Ja na nowych mam 2,4 i 2,5... |
|
|
|
 |
Bizi
nówka sztuka ;)
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 26 Paź 2008 Posty: 7 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 05-08-2010, 12:40
Bolid: kiedyś SC 1.1 MPI teraz Fabia |
|
|
Niestety seja pod komputer podpinam tylko u mechanika, a jego niestety teraz nie ma. Zapomniałem dodać, że przed naprawą wszystko było jak najbardziej OK. Odkąd mam samochód ani razu nie zapaliła mi się kontrolka "check engine", a w trasie go nie oszczędzałem. Można w ogóle jeździć z taką awarią? Nie uszkodzi się nic, np. katalizator? |
|
|
|
 |
matts84
Centomania Chełm

Pomógł: 27 razy Wiek: 40 Dołączył: 29 Lip 2009 Posty: 976 Skąd: Chełm
|
Wysłany: 05-08-2010, 18:48
Bolid: Było SCS 1.2 8V Jest Toledo II |
|
|
Trzeba podpiąć pod kompa i zrobić od nowa Autoadaptację, MPI tak miały. Trzeba mu zresetować ustawienia i zrobić adaptację przepustnicy.
Jeśli jest to błąd tego typu o którym piszę to możńa niby jeździć, ale polecam strzelić mu reset. Odpinanie kompa w MPI na 15 minut nic nie da. Tak miały tlyko SPI, tu trzeba już kompa. |
_________________ Było SC Cento na PJ
Jest Toledo II 1.8 B+G
Borki 2010 Nr`84
Borki 2012 Nr`48
Szczyrk 2013
www.centolublin.com |
|
|
|
 |
Bizi
nówka sztuka ;)
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 26 Paź 2008 Posty: 7 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 05-08-2010, 19:40
Bolid: kiedyś SC 1.1 MPI teraz Fabia |
|
|
Silnik zachowuje się tak samo jak przed naprawą, nie stracił nic na dynamice, nie szarpie ani nie nie strzela
Autoadaptację trzeba wykonać w ASO (chodzi mi o to czy tylko oni mają potrzebny sprzęt i soft) czy poradzi sobie z tym też zwykły mechanik z komputerem? Ten mój ma jakiś uniwersalny system Delphi do wielu różnych marek ale to chyba tylko do diagnozowania. Ma jeszcze jakiś drugi system Bosha. Mojemu ojcu robił adaptację przepustnicy ale to w Seacie.
OK, w każdym razie wielkie dzięki za odpowiedzi, i tak muszę czekać do poniedziałku. |
|
|
|
 |
Bizi
nówka sztuka ;)
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 26 Paź 2008 Posty: 7 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 06-08-2010, 10:28
Bolid: kiedyś SC 1.1 MPI teraz Fabia |
|
|
Najmocniej przepraszam za posta pod postem, ale chciałbym "odświeżyć" temat bo mam teraz problem.
Zgodnie z radą @matts84 aby zrobić reset ECU - zadzwoniłem do ASO Fiata w Mławie aby zapytać się o usługę resetu ECU, auto-adaptacji i uczenia koła fonicznego. Po moim pytaniu w słuchawce dość długa cisza... Za chwilę odpowiedź - uczenie koła fonicznego mógłby zrobić pan sam, gdyby pan wiedział jak. Powiedziałem, że odłączyłem klemy itd. i to nic nie dało. Stwierdził, że muszę do nich podjechać, że jak wypadanie zapłonów (powiedziałem mu o tym P0300) to być może centralka albo cewki. No i oczywiście za same sprawdzenie (bez usunięcia błędów, mimo tego że mu powiedziałem że wiem, jakie mam błędy) 70 zł - bez żadnej gwarancji że naprawią no i jazda samochodem z błędem ponad 30 km i to jeszcze drogą E77
Mój mechanik mówił mi, że jeżeli wypadanie zapłonów to może któraś świeca jest uszkodzona i nie daje iskry, więc trzeba wkręcić na próbę stare, ale wydaje mi się, że jeżeli któraś nie dawałaby iskry to silnik by przerywał, a mój pracuje bardzo dobrze, wkręca się bez problemu do końca zakresu obrotów, tylko ta kontrolka...
Czy ktoś zna może jakiś dobry warsztat lub ma znajomego z odpowiednim komputerem w okolicach Płońska/Ciechanowa/Mławy ostatecznie w Warszawie i okolicach, który zrobi to jak trzeba bez wymiany połowy części w samochodzie? Już mnie chol*ra bierze na wywalanie kasy na podmianę kolejnych "podejrzanych" części bez żadnego efektu, a potrzebuję samochodu.
EDIT:
może być jeszcze jakiś zakład w Płocku i okolicach |
|
|
|
 |
matts84
Centomania Chełm

Pomógł: 27 razy Wiek: 40 Dołączył: 29 Lip 2009 Posty: 976 Skąd: Chełm
|
Wysłany: 06-08-2010, 22:34
Bolid: Było SCS 1.2 8V Jest Toledo II |
|
|
U nas właśnie jak ktoś miał kłopot w MPI z wypadaniem zapłonów to najczęściej pomagała włąśnia adaptacja i wcześniej reset. Niestety ale trzeba to pod kompa podpinać, jeśłi to jest to. Ale co do autoadaptacji jak ci powiedzieli ze samemu mozesz zrobić to nie byłbym taki pewien. To wszystko zależy jaki komp. |
_________________ Było SC Cento na PJ
Jest Toledo II 1.8 B+G
Borki 2010 Nr`84
Borki 2012 Nr`48
Szczyrk 2013
www.centolublin.com |
|
|
|
 |
Bizi
nówka sztuka ;)
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 26 Paź 2008 Posty: 7 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 07-08-2010, 08:21
Bolid: kiedyś SC 1.1 MPI teraz Fabia |
|
|
Jak dzwoniłem do ASO, to powiedziałem, że chodzi mi konkretnie o auto-adaptację i uczenie koła fonicznego, a nie o diagnostykę, bo wiem jakie mam błędy w kompie (powiedziałem mu że to P0300 - wypadanie zapłonów). Ja odniosłem wrażenie, że ten facet z ASO w ogóle nie zna się na rzeczy. Najpierw długa cisza w słuchawce i w końcu powiedział, że nie wie o co mi chodzi z tą auto-adaptacją i resetem i żeby do nich podjechać na... diagnostykę komputerową (a mówiłem mu, że już wiem jaki mam błąd). Same podłączenie bez wykasowania błędów oczywiście 70 zł.
Znalazłem tutaj - www[dot]fiatforum[dot]com / punto / 72577-ecu-fault-p0300[dot]html (trochę zmodyfikowałem adres bo pojawia mi się ostrzeżenie o SPAMie) - identyczny problem jak u mnie - P0300 po wymianie paska i świec.
"The car needs to go on examiner and have a reset of the engine ecu carried out and then a phonic wheel learn procedure carried out, this will cure the problem."
Czyli to samo co radzi @matts84. Tylko piszą, że to trzeba zrobić na Examinerze Fiata. Inne oprogramowanie tego nie zrobi? |
|
|
|
 |
matts84
Centomania Chełm

Pomógł: 27 razy Wiek: 40 Dołączył: 29 Lip 2009 Posty: 976 Skąd: Chełm
|
Wysłany: 07-08-2010, 08:40
Bolid: Było SCS 1.2 8V Jest Toledo II |
|
|
Dokłądnie tak, trzeba wykonać procedurę uczenia kółka fonicznego. Jak nie masz konta na AK (autokacik.pl) to tam zaloz i popytaj na kąciku Centomania, Centomania Towarzyski, tlyko najpierw uzupełnij profil bo cie zjadą, tam jest sporo ludzi, może ktoś z okolicy twojej to ogarnie skoro ASO nie wie o co chodzi.
Ogólnie u nas w Centomani Lublin kilka osób w MPI z tym błędem jeździ. Ale mnie też by wnerwiało |
_________________ Było SC Cento na PJ
Jest Toledo II 1.8 B+G
Borki 2010 Nr`84
Borki 2012 Nr`48
Szczyrk 2013
www.centolublin.com |
|
|
|
 |
Zelot
Nałogowiec

Pomógł: 10 razy Wiek: 34 Dołączył: 13 Sie 2009 Posty: 154 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: 07-08-2010, 09:21
Bolid: Fiat 600 Van 1.2 8V MPI '07 |
|
|
Ja mam dokladnie taki sam blad. Nie mam pojecia co z nim zrobic. Jedyne co wyczytalem to ze nikt nie zwraca na to uwagi i tak jezdzi |
|
|
|
 |
hevet2
nówka sztuka ;)
Pomógł: 4 razy Dołączył: 07 Lip 2008 Posty: 9 Skąd: wielkopolska
|
Wysłany: 07-08-2010, 18:13
Bolid: Seicento 1.1 MPI 2003 |
|
|
Do adaptacji koła fonicznego nie potrzeba komputera(nagrzać silnik i trzy razy pedał do dechy i zaadoptowane).Jeżeli to nie pomaga to przyczyna jest inna (np: świece,kable lub źle założony rozrząd). |
|
|
|
 |
Bizi
nówka sztuka ;)
Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 26 Paź 2008 Posty: 7 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 11-08-2010, 12:02
Bolid: kiedyś SC 1.1 MPI teraz Fabia |
|
|
Witam
Na wstępie dziękuję bardzo wszystkim za pomoc.
Po wyżej opisanych "bojach" z mechanikiem i ASO, którzy to albo nie wiedzieli o co mi chodzi, albo chcieli wymienić pół samochodu, postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce i problem rozwiązałem pomyślnie
Przypomnę - migająca (później zaczęła się świecić na stałe) kontrolka "check engine" po wymianie paska rozrządu i świec oraz błędy P0300 (wypadanie zapłonów) i P0130 (O2 sensor, ten pojawił się później).
Kupiłem na Allegro kabel Viaken ELM327 USB v1.4, ściągnąłem oprogramowanie FiatECUScan v2.3.1 (musi być pełna, zarejestrowana wersja, którą można znaleźć na necie lub zapłacić 49.95 EURO).
UWAGA - u mnie silnik chodził normalnie bez żadnych strat mocy. Jeżeli u Ciebie tak nie jest to poniższe porady najprawdopodobniej nic nie pomogą.
I teraz czynności (program można ustawić w ustawieniach na język polski i tak będzie w poniższym poradniku; standardowo po instalacji program jest po angielsku):
UWAGA - Zakładam, że w ustawieniach programu jest ustawiony odpowiedni interfejs i port COM. Jak ustawić? Wszystko jest opisane na stronie fiatecuscan[dot]net w zakładce "How to use".
1. Nagrzać silnik (niech sobie chodzi na biegu jałowym aż do załączenia wiatraka silnika).
2. Wyłączyć zapłon, podłączyć kabelek do samochodu i komputera, włączyć zapłon (nie odpalać silnika), w programie FiatECUScan wybrać model, sterownik i odpowiednią wersję komputera.
U mnie było:
Marka: "Fiat"
Model/wersja: "Seicento 1108 CF3"
System: "Silnik"
ECU: "Magneti Marelli IAW 4AF/4EF/59F/5AF EOBD Injection"
Wersję komputera można sprawdzić na nalepce na komputerze pod maską. Natomiast jeżeli komuś się nie chce tam zaglądać, to można wybierać po kolei różne sterowniki i się łączyć. Jeżeli połączymy się ze źle wybranym ECU, to program wywali komunikat "Nieprawidłowy kod ISO". Natomiast jeżeli wybraliśmy dobry model i ECU to nic się nie pokaże.
3. Jeżeli już wybraliśmy wszystko, to klikamy w przycisk "Połączenie" (można też nacisnąć F10). Program powinien teraz chwilę się łączyć i pokazać okno z informacjami nt sterownika itp.
4. Przechodzimy do zakładki "F3 Błędy", możemy sobie przejrzeć co tam jest, poczytać i klikamy "F10 Wyczyść błędy". Powinny zniknąć i zamiast nich pokaże się komunikat "Nie ma kodów błędów".
5. Przechodzimy do zakładki "F7" (Adjustments), wybieramy "Wyzerowanie parametrów samodopasowawczych", czytamy porady w prawym okienku, naciskamy przycisk "F10" (Execute) w prawym dolnym rogu. Program się zapyta, czy przeczytaliśmy porady (naciskamy Y) i czekamy na komunikat o potwierdzeniu pomyślnego zakończenia operacji.
6. Następnie przechodzimy z powrotem do zakładki "F2 Informacje" i klikamy "F11 Rozłącz". Wyłączamy zapłon, odłączamy interfejs od samochodu i komputera.
7. Uruchamiamy silnik. Po uruchomieniu powinna cały czas migać kontrolka "check engine". Należy dodać gazu, przytrzymać na ok. 3 sekundy powyżej 4500 obr. (może być też prawie do odcięcia ), gwałtownie puścić gaz i tak ze 3-4 razy. Kontrolka powinna zgasnąć. Wyłączamy silnik.
8. To w zasadzie wszystko. Można teraz przejechać się kilka kilometrów aby sprawdzić czy wszystko jest w porządku.
UWAGA - wersja programu v2.3.1 nie posiada jeszcze możliwości uruchomienia procedury uczenia koła fonicznego dla ECU Magneti Marelli IAW 4AF/4EF/59F/5AF. Funkcja ta ma zostać zaimplementowana w przyszłych wersjach programu. U mnie wystarczyło zrobienie samej auto-adaptacji, jeżeli natomiast to nie pomoże to trzeba poczekać na nową wersję programu i wtedy w zakładce "F7" pojawi się jeszcze oprócz "wyzerowania parametrów samodopasowawczych" opcja uczenia koła fonicznego.
Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc i mam nadzieję, że ja też komuś pomogłem |
|
|
|
 |
Dekalog
nówka sztuka ;)
Pomógł: 4 razy Wiek: 65 Dołączył: 28 Sie 2013 Posty: 21 Skąd: Koszalin
|
Wysłany: 03-03-2015, 22:56
Bolid: Seicento SX, 1.1 MPI, 2001r |
|
|
Dziękuję Bizi za opis rozwiązania problemu. U mnie tez po wymianie rozrządu silnik miał kłopoty z prawidłową pracą. Kontrolka "check engine" nie zapalała się ale silnik przy wysokich obrotach lekko przerywał i nie ciągnął. Było to bardzo dokuczliwe przy wyprzedzaniu. Program FiatECUScan używałem już wcześniej ale nie wiedziałem, że trzeba wykonać "Wyzerowanie parametrów samodopasowawczych". Mechanik, który wymieniał rozrząd też o tym nie wiedział ale jak wziąć kasę za wymianę rozrządu wiedział doskonale. Teraz silniczek chodzi elegancko i nawet nie zająknie się przy przyspieszaniu. W nowym programie już jest opcja uczenia koła fonicznego, którą wykonuje się podobnie do wyzerowanie parametrów samodopasowawczych. |
_________________ Tiguan 2.0 TDI i CBR 600 - jest czym poganiać |
|
|
|
 |
MichałFIAT
Nałogowiec
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Lut 2015 Posty: 165 Skąd: mazowsze
|
Wysłany: 04-03-2015, 09:36
Bolid: seicento 1,1 2002r i 2003r |
|
|
Z Zapytaniem na czym polega auto adaptacja przepustnicy w seicento ? |
|
|
|
 |
ir3n3usz
Nałogowiec
Pomógł: 64 razy Wiek: 35 Dołączył: 08 Maj 2011 Posty: 867 Skąd: Radom
|
Wysłany: 04-03-2015, 18:41
Bolid: SC 1.2 16V LPG |
|
|
Dekalog napisał/a: | Mechanik, który wymieniał rozrząd też o tym nie wiedział ale jak wziąć kasę za wymianę rozrządu wiedział doskonale. |
Mechanik tego nie musi wiedzieć, bo wyzerowania parametrów nie robi się w żadnym samochodzie w wymianie napędu rozrządu. Rozjechanie mapy paliwa była spowodowane poważną zmianą pracy silnika, więc prawdopodobnie był przestawiony rozrząd. Mechanik go ustawił prawidłowo i ECU zgłupiał bo dostosował się do poprzedniego stanu. Minimalna zmiana faz rozrządu ma wpływ na przebieg spalania, a za tym idzie również zmiana w autokalibracji składu mieszanki. Nie obwiniaj mechanika, bo to nie jego wina, a może być Twoja bo czegoś wcześniej nie zauważyłeś albo zaniedbałeś.
MichałFIAT napisał/a: | Z Zapytaniem na czym polega auto adaptacja przepustnicy w seicento ? |
W SC można wyzerować parametry autoadaptacyjne albo przyswoić koło foniczne. Adaptacji przepustnicy nie robi się w tym samochodzie. Po zerowaniu wszystkich parametrów(w zasadzie to tylko korekt wprowadzanych na podstawie wskazań sondy) być może ECU sam robi sobie jakieś korekty, ale nie przepustnicy tylko silnika krokowego. ECU nie ma możliwości sterowania przepustnicą, bo jest ona na linkę. |
_________________ Moje Seicento |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| |
|