FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Hamowanie silnikiem z górki - jak to działa?
Autor Wiadomość
Gomez 
Nałogowiec

Wiek: 39
Dołączył: 21 Sie 2007
Posty: 110
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 23-08-2015, 12:04   Hamowanie silnikiem z górki - jak to działa?
   Bolid: Seicento sporting '98


Ostatnio spać mi nie daje pewna kwestia. Wszyscy wiemy że jeśli zdejmiemy nogę z gazu dopływ paliwa zostaje odcięty a energia kinetyczna pojazdu napędza silnik.
Jednak gdy zjeżdżamy z górki i zapniemy np. 3 bieg to obroty rosną by wyhamować rozpędzający sie pojazd.

Zastanawia mnie jak taki proces przebiega od strony silnika, bo skoro obroty rosną to silnik dostaje więcej paliwa przez co powinien przyśpieszać a nie zwalniać :eek: Wszak korbowód nie zacznie się obracać w przeciwnym kierunku? Czy może zapłon jest przyśpieszany przez co hamuje idący w górę tłok?(w co jednak wątpie)
Czy ktoś jest w stanie wytłumaczyć to mechaniczne zagadnienie?
Z góry dzięki :grin:
_________________
Seicento Sporting
V max 163km/h
0-100 14,3s (G-tech)
miasto 6,0 - 9,3l
trasa4,4 - 5,6l
 
 
rotax24
[Usunięty]

Wysłany: 23-08-2015, 13:11   

Gomez napisał/a:
Ostatnio spać mi nie daje pewna kwestia
poważna sprawa :))
Gomez napisał/a:
Jednak gdy zjeżdżamy z górki i zapniemy np. 3 bieg to obroty rosną by wyhamować rozpędzający sie pojazd
tak dlatego że przełożenie skrzyni na 3 biegu w stosunku do prędkości przy której wrzucamy bieg jest na tyle wysokie że automatycznie rosną obroty adekwatnie do przełożenia,jakbyś zamiast 3 biegu wrzucił 2 to obroty jeszcze bardziej by wzrosły.
Gomez napisał/a:
bo skoro obroty rosną to silnik dostaje więcej paliwa
obroty rosną bez udziału paliwa ponieważ to koła poprzez skrzynie biegów napędzają wał - podobnie jak się niektórzy się dziwią dlaczego auto gaśnie jak na śliskiej nawierzchni naciśniemy hamulec - blokujemy koła i zatrzymujemy wał silnika :wink:
Gomez napisał/a:
Wszak korbowód nie zacznie się obracać w przeciwnym kierunku?
oczywiście że nie zacznie się obracać w drugą stronę tylko zwiększy lub zmniejszy obroty w tym samym kierunku - proszę nie mylić z przeciwciągiem samolotów odrzutowych :))
a zwróciłeś uwagę na sytuację gdy zaparkujesz na większym nachyleniu drogi i zostawisz samochód na 4 lub 5 biegu - zaczyna powoli zjeżdżać z górki i wał się obraca nawet gdy kluczyk masz w kieszeni :wink:
 
 
Gomez 
Nałogowiec

Wiek: 39
Dołączył: 21 Sie 2007
Posty: 110
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 23-08-2015, 22:37   
   Bolid: Seicento sporting '98


rotax24 napisał/a:
Gomez napisał/a:
Ostatnio spać mi nie daje pewna kwestia
poważna sprawa :))
Gomez napisał/a:
Jednak gdy zjeżdżamy z górki i zapniemy np. 3 bieg to obroty rosną by wyhamować rozpędzający sie pojazd
tak dlatego że przełożenie skrzyni na 3 biegu w stosunku do prędkości przy której wrzucamy bieg jest na tyle wysokie że automatycznie rosną obroty adekwatnie do przełożenia,jakbyś zamiast 3 biegu wrzucił 2 to obroty jeszcze bardziej by wzrosły.

Nie do końca bo jeżeli przy tej samej prędkości wrzucisz trójkę i puścisz gaz to obroty są niższe a przy zjeżdżaniu z ostrej górki wyraźnie wzrastają i silnik zaczyna hamować. Myślę że większość kierowców zna to zjawisko.
Nadal jednak nie wiem na jakiej zasadzie a to jest główne zagadnienie które mnie tu interesuje. :smile:
_________________
Seicento Sporting
V max 163km/h
0-100 14,3s (G-tech)
miasto 6,0 - 9,3l
trasa4,4 - 5,6l
 
 
sebekle 
Nałogowiec

Wiek: 35
Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 292
Skąd: Słupsk
Wysłany: 23-08-2015, 22:42   
   Bolid: Seicento 900


bo silnik nie jest w stanie wyhamować i przyspiesza cały samochód? hamowanie silnikiem polega głownie na tym że energia ruchu jest dławiona przez kompresję silnika, napęd alternatora itp. nic więcej. retarderów nigdzie w osobówce nie ma.
 
 
Gomez 
Nałogowiec

Wiek: 39
Dołączył: 21 Sie 2007
Posty: 110
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 23-08-2015, 23:51   
   Bolid: Seicento sporting '98


Chyba wciąż nie jestem właściwie rozumiany. :) To może inaczej - na czym polega różna praca śilnika w zależności czy puścimy gaz na płaskiej drodze czy zjeżdżając ze wzniesienia?
_________________
Seicento Sporting
V max 163km/h
0-100 14,3s (G-tech)
miasto 6,0 - 9,3l
trasa4,4 - 5,6l
 
 
ir3n3usz 
Nałogowiec

Wiek: 35
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 867
Skąd: Radom
Wysłany: 24-08-2015, 11:35   
   Bolid: SC 1.2 16V LPG


Gomez napisał/a:
na czym polega różna praca śilnika w zależności czy puścimy gaz na płaskiej drodze czy zjeżdżając ze wzniesienia?


Dla silnika to nie ma żadnego znaczenia, pracuje w każdych warunkach tak samo. Na zjeździe ze wzniesienia przyśpiesza, bo GRAWITACJA robi swoją robotę a sama kompresja i osprzęt nie jest wstanie wyhamować go. Panie trzeba było uczyć się fizyki jak był na to czas. :glupek:
_________________
Moje Seicento
 
 
rules 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 13 Mar 2015
Posty: 23
Skąd: Poznań
Wysłany: 24-08-2015, 14:26   
   Bolid: Scorpio 00 2.0 sedan


Powstają jednak pewne przeciążenia i jak każde przeciążenia mogą mieć one negatywny wpływ na silnik.
 
 
sebekle 
Nałogowiec

Wiek: 35
Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 292
Skąd: Słupsk
Wysłany: 24-08-2015, 16:58   
   Bolid: Seicento 900


jakie znów przeciążenia? nikt mu wydechu nie przytyka. ciężej mu się sssssa bo ma przepustnicę zamkniętą. a na pewno ma lżej niż z wciśniętym gazem. ciśnienie oleju zachowane, obieg wody jest, wydech nie jest zatkany, wybuchów nie ma więc co ma go przeciążać? chyba że ktoś przy 100km/h jedynkę wbije. ale od razu podpowiadam że lepiej zadziała wsteczny w takim wypadku :p
 
 
rotax24
[Usunięty]

Wysłany: 24-08-2015, 17:02   

Gomez napisał/a:
Chyba wciąż nie jestem właściwie rozumiany.
to mnie zmartwiłeś bo opis był jak dla blondynki :))
 
 
ir3n3usz 
Nałogowiec

Wiek: 35
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 867
Skąd: Radom
Wysłany: 24-08-2015, 18:13   
   Bolid: SC 1.2 16V LPG


rotax24, jaki olej do hamowania silnikiem? :)) :))
_________________
Moje Seicento
 
 
rotax24
[Usunięty]

Wysłany: 24-08-2015, 18:14   

40w5 :wesoly:
 
 
Gomez 
Nałogowiec

Wiek: 39
Dołączył: 21 Sie 2007
Posty: 110
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 25-08-2015, 08:28   
   Bolid: Seicento sporting '98


ir3n3usz napisał/a:
Gomez napisał/a:
na czym polega różna praca śilnika w zależności czy puścimy gaz na płaskiej drodze czy zjeżdżając ze wzniesienia?


Dla silnika to nie ma żadnego znaczenia, pracuje w każdych warunkach tak samo.

Ja jednak obserwuję coś innego. Dlaczego przy jezdzie po płaskim przy 40km/h na 3. biegu mam 2tys. obr/min z haczykiem a przy zjeżdżaniu z górki przy identycznej prędkości niemal 3tys? Nie wpominając o tym że w pierwszym przypadku wcale go nie słuchać z to w drugim wyraźnie słychać jak pracuje na wyższych obrotach.

ir3n3usz napisał/a:
GRAWITACJA robi swoją robotę a sama kompresja i osprzęt nie jest wstanie wyhamować go. Panie trzeba było uczyć się fizyki jak był na to czas. :glupek:
Nie mam problemów z fizyką. To samo co Ty z grawitacją napisałem w pierwszym poście. Widać nie czytałeś wystarczająco uważnie :smile:
_________________
Seicento Sporting
V max 163km/h
0-100 14,3s (G-tech)
miasto 6,0 - 9,3l
trasa4,4 - 5,6l
 
 
sebekle 
Nałogowiec

Wiek: 35
Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 292
Skąd: Słupsk
Wysłany: 25-08-2015, 16:44   
   Bolid: Seicento 900


przeczy to całkowicie wszystkiemu co zaobserwowałem przez 6 lat jazdy samochodem. nie jest to fizycznie możliwe. chyba że to jakiś dziwny automat
 
 
rotax24
[Usunięty]

Wysłany: 25-08-2015, 17:28   

Gomez napisał/a:
Dlaczego przy jezdzie po płaskim przy 40km/h na 3. biegu mam 2tys. obr/min z haczykiem a przy zjeżdżaniu z górki przy identycznej prędkości niemal 3tys?
albo masz skrzynię "multitronic" albo ślizgające sprzęgło :))
 
 
Gomez 
Nałogowiec

Wiek: 39
Dołączył: 21 Sie 2007
Posty: 110
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 25-08-2015, 22:09   
   Bolid: Seicento sporting '98


Przyznam szczerze że czuję się nieco skonfuzjowany. Jażdżę samochodem od 11 lat i takie zjawisko było dla mnie naturalne zarówno we fiacie 126 BIS, Golfie III, Tico czy obecnym seju. W innych samochodach jakie miałem okazję w życiu prowadzić nie pochylałem się nad tym zagadnieniem. :wink: W każdym razie dzięki za dyskusję.
_________________
Seicento Sporting
V max 163km/h
0-100 14,3s (G-tech)
miasto 6,0 - 9,3l
trasa4,4 - 5,6l
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - Mapa Forum