FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Uszkodzony gwint w piaście koła
Autor Wiadomość
mario91 
Nałogowiec

Pomógł: 14 razy
Dołączył: 25 Lut 2015
Posty: 550
Skąd: Kraków
Wysłany: 10-10-2018, 23:56   Uszkodzony gwint w piaście koła
   Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD


Autko kupiłem na wiosnę i było jeszcze na zimówkach. Dostałem drugi komplet opon z felgami i od razu przystąpiłem do wymiany. Śruby we wszystkich czterech kołach były tak dowalone, że odkręcałem je kluczem z nałożoną metrową rurą. Ktoś baaardzo lubił dokręcać na pełnej urwie (tzn. aż gwint się urwie :D ), albo wulkanizator/mechanik dokręcał pneumatem, też na pełnej...

No i tak się okazało, że w przednim lewym kole mam w jednej dziurce zrąbany gwint. Nie jest on zjechany całkowicie, da się normalnie wkręcić śrubę i dociągnąć ją tak, że nawet nogą dalej nie pójdzie. Jednak w tym konkretnym otworze, śruba po dociągnięciu i wykręceniu ma nieco uszkodzony gwint. Można ją użyć jeszcze raz, góra dwa razy i nadaje się do wyrzucenia. Póki co ratuję się zapasowym kompletem śrub.

Od razu mówię, że piasta będzie wymieniona. Chcę jednak spróbować jakoś ten gwint naprawić, żeby do wymiany piasty nie kasował mi każdej śruby, jaką tam wkręcę. Mam pomysł, by kupić jakiś porządny gwintownik na rozmiar M12 x 1,25mm (rozmiar i skok gwint w piastach Seja) i takim gwintownikiem przegwintować porządnie ten otwór. Czy taka operacja coś da, tzn. jest szansa, że przestaną się niszczyć gwinty śrub w tym otworze piasty po przegwintowaniu?
 
 
roach 
spamer team


Pomógł: 14 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Lip 2009
Posty: 1460
Skąd: Koszalin
Wysłany: 11-10-2018, 16:11   
   Bolid: Seicento


przegwintować na większą śrubę ( gwint ) i tyle...ja tak chyba kiedyś zrobiłem :roll:
_________________

 
 
mario91 
Nałogowiec

Pomógł: 14 razy
Dołączył: 25 Lut 2015
Posty: 550
Skąd: Kraków
Wysłany: 11-10-2018, 19:24   
   Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD


Nie wykluczam też że tak właśnie zrobię. Wadą byłoby jednak to, że jedna ze śrub będzie większa i trzeba będzie za każdym razem uważać, żeby tego nie pomieszać.

Po drugie, i tego najbardziej się boję, że materiał z jakiego wykonana jest piasta jest tak twardy, że zwykłym wiertłem tego nie rozwiercę na rozmiar o oczko wyżej. Trzeba do tego jakieś wiertła diamentowe, czy coś w tym rodzaju? Wiertarka 500W wystarczy?
 
 
wojtek12321 
Nałogowiec

Pomógł: 65 razy
Dołączył: 17 Maj 2010
Posty: 443
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 12-10-2018, 00:51   
   Bolid: Fiat seicento 900 SX


mario91 napisał/a:
Czy taka operacja coś da, tzn. jest szansa, że przestaną się niszczyć gwinty śrub w tym otworze piasty po przegwintowaniu?

Ja bym próbował tak jak piszesz, jeżeli psuje gwint to po "czyszczeniu" gwintu gwintownikiem o odpowiednim rozmiarze i "wkręconym " w gniazdo zgodnie z istniejącym gwintem powinno pomóc (moim zdaniem). Nie trzeba chyba gwintować na większy rozmiar, jedyny mankament to, że po takim "zabiegu" to gniazdo, gwint może już nie mieć odpowiedniej wytrzymałości i przy silnym dokręcaniu może "puścić". Jeżeli psuje gwint na śrubach to i na pewno się też ciężko wkręca, uszkodzenie to nastąpiło najpewniej z powodu zbyt silnego dokręcania, "przeciągnięcia" śrub. Śruby kół powinny być dokręcane dynamometrem, jakim momentem to akurat nie wiem (w tej chwili), ale i nie muszę tego wiedzieć bo wymieniam "u gumiarzy" w warsztacie, a w obecnej chwili u nas w każdym warsztacie stosują dynamometr, kiedyś tego nie było, każdy dokręcał jak mu się podobało a teraz w każdym warsztacie jest klucz dynamometryczny i fakt że go stosują.
 
 
Paweł1984 
spamer team
Jasper84

Pomógł: 160 razy
Wiek: 40
Dołączył: 26 Sie 2007
Posty: 1212
Skąd: Łódź
Wysłany: 12-10-2018, 20:44   
   Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance


Kup porządny gwintownik taki jak podałeś i przegwintuj wszystkie otwory do tego nowe śruby i nie 400nm tylko ze 100 max i po sprawie. Zobacz też,czy płaszczyzna felgi się nie wygieła w drugą stonę, jak to stalówka domniemuje.
 
 
 
marcelmax 
Bywalec

Pomógł: 21 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Kwi 2007
Posty: 81
Skąd: CNA/CB lub CB/CNA
Wysłany: 16-10-2018, 20:11   
   Bolid: Seicento


mario91 napisał/a:
Od razu mówię, że piasta będzie wymieniona


to wymieniaj na nową toć to koszt mały a dwa po tracić czas na reanimacje czegoś na chwilę
_________________
SC 1.1 Hobby - Navy Blue. Jamex-owo i Michael-owo i 6-biegowo :)
 
 
 
mario91 
Nałogowiec

Pomógł: 14 razy
Dołączył: 25 Lut 2015
Posty: 550
Skąd: Kraków
Wysłany: 17-10-2018, 01:43   
   Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD


Piasta koszt mały, ale do tego dochodzi łożysko (bo jedno przednie mi już wyje więc i tak trzeba wymienić) i oczywiście koszt usługi i majstra, który przekroczy zapewne cenę piasty i łożyska razem wziętego. Brak środków póki co :(

Gwintownik M12x1.25 z jakiejś specjalnie utwardzanej stali już mam, jutro spróbuję to przelecieć i zobaczę czy to coś pomoże.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - Mapa Forum