FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
szukam pomocy wśród elektroników/elektryków?
Autor Wiadomość
hołek 
Nałogowiec


Dołączył: 06 Sie 2012
Posty: 563
Skąd: ?wiebodzin
Wysłany: 24-02-2013, 21:04   szukam pomocy wśród elektroników/elektryków?
   Bolid: samochód krzak


hejka!
Na wstępie zaznaczę, że nie znam się na temaci kompletnie, więc nie rezać mnie od razu ;]

Chcę przerobić starą, prl'owską latarkę na coś zajebiaszczego i wspołczesnego.
Planuję wstawić w nią mocną diodę i aku żelowy. ma to świecić jasno, długo i kozacko.
Sporo dziś poczytałem w necie, wiem jaka barwa mnie interesuje i zacząłem namierzać potrzebne stafy. Jednak jestem totalnym amatorem w tej dziedzinie i potrzebuję kilku porad.
Jeśli mam takową diodę:
http://allegro.pl/dioda-l...3032261354.html
o nastepującej specyfikacji:
Dioda LED 3W biała ciepła 3.8V 6500K 320-lumenów!!!
VF: min 3,6V ... max 3,8V
Luminous Intensity: 280-320 LM
CCT: 3200-3500K
Średnica diody: 8mm

i chcę to zespolić z aku np.
http://allegro.pl/akumula...2978098957.html
7Ah 12V
to co muszę wstawić i jak to zorbić?
na pewno jakiś opornik, ale jaki ?
na pewno musze zmniejszyć napiecie z aku na diodę, czym?
ilośc Ah ma znaczenie dla w?
z góry dziękuję za łopatologiczny wyklad! :)

Ps. taka to lampa bydzie : :twisted:
_________________
http://www.seicento.pl/vi...der=asc&start=0
 
 
Torrence 
Nałogowiec


Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 743
Skąd: WPN/WD
Wysłany: 24-02-2013, 22:18   
   Bolid: ?koda Fabia


Wg mnie to najprościej będzie zrobić to na akumulatorze żelowym, ale z jakiegoś skuteraz, który da 6V. Wtedy zrobisz ograniczenie napięciowe. Na rezystorze to raczej nie będzie dobrze działać, bo duża moc będzie musiała się odkładać na rezystorze, potrzebny będzie radiator. Poza tym ten rezystor to pewnie będzie się co chwilę przepalał. Pewnie najlepiej będziezrobić ograniczenie na jakimś LMie.

No i Ah mają się do W, bo im więcej Ah tym dłużej możesz korzystać z latarki bez ładowania ;)
_________________
 
 
hołek 
Nałogowiec


Dołączył: 06 Sie 2012
Posty: 563
Skąd: ?wiebodzin
Wysłany: 25-02-2013, 10:10   
   Bolid: samochód krzak


a no widzisz, szukam więc mniejszego aku.
a czym jest ten LM cały?
_________________
http://www.seicento.pl/vi...der=asc&start=0
 
 
macher 
Moderator

Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2149
Skąd: wioska wilków wlkp
Wysłany: 25-02-2013, 10:24   
   Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100


LM? Stabilizator napięcia LM78... i tu cyferki dwie kolejne to takie na ile obniża i stabilizuje napięcie . NP LM7808 obniża z 12 do 8 volt , LM7805 obniża do 5 volt. Do tego potzrebne kondensatorki ale dasz radę . Ważne jeśli masz w instalcji np 14 volt a chcesz mieć 12 to LM7812 nie da rady i bedzie niestabilne bo potrzeba przynajmniej 3 volt różnicy na wejściu i wyjściu ze staba . Niech mnie ktoś poprawi jeśli się pomyliłem ... ale elektronikiem nie jestem . Elektrykiem też .
 
 
hołek 
Nałogowiec


Dołączył: 06 Sie 2012
Posty: 563
Skąd: ?wiebodzin
Wysłany: 25-02-2013, 15:03   
   Bolid: samochód krzak


oki, to jeszcze jedna nurtująca mnie kwestia.
jak można i czy mozna a na pewno jakoś mozna wyliczyć przyblizony choć czas wydajności aku np. 4,5 Ah dla diody 3W 3,6 V?
_________________
http://www.seicento.pl/vi...der=asc&start=0
 
 
Torrence 
Nałogowiec


Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 743
Skąd: WPN/WD
Wysłany: 25-02-2013, 21:27   
   Bolid: ?koda Fabia


Co do pojemności. Przykładowo tutaj 4,5Ah oznacza, że przez 4,5godziny możesz z neigo ciągle pobierać 1A. Albo 4,5A na godzinę. Ale to oczywiście wyniki teoretyczne. Wszystko zależy też od tego gdzie będziesz użytkował taką latarkę. Jak na mrozie np to jego wydajność automatycznie spada. Zależy też od układu, bo każda część układu posiada rezystancję i będzie tam się odkładać troszkę mocy. Niewiele, bo niewiele, ale zawsze.

Dla 4,5Ah latarka teoretycznie powinna świecić ze 3 godzinki. Ale jak to ma się do praktyki to pojęcia nie mam, bo nigdy czegoś takiego nie robiłem :P

Z tego co mówi macher to musisz mieć minimum 3V spadku napięcia. Więc wychodzi na to, że musiałbyś mieć aku 12V. Tylko tu jest trochę małe napięcie, więc pewnie LM7805 plus jakiś odbiornik na którym sie odłoży ten 1V :P Ciekawa sprawa :P
_________________
 
 
jonas 
Bywalec


Wiek: 42
Dołączył: 16 Kwi 2012
Posty: 80
Skąd: Piła
Wysłany: 27-02-2013, 18:51   
   Bolid: 1.1 SPI (był)


Do LEDów mocy są specjalne drivery, czyli coś w rodzaju źródła prądowego. Takie dedykowane układy pod konkretną diodę, której szkodzi za duży prąd. Układy typu LM7805 mogą uszkodzić diodę albo znacznie skrócić jej żywotność.

Można zbudować coś takiego samemu na regulowanym stabilizatorze LM317T, o ile pamiętam ma 1,5 A, więc do 3W diody jeszcze obleci. Jeśli jesteś lajkonikiem i nie chce ci się lutować, poszukaj na Allegro albo zapytaj sprzedawcy diod o driver właśnie. Jak nie będzie wiedział o co chodzi, znajdź innego sprzedawcę.

Rezystor nie sprawdzi się za dobrze, bo straty mocy będą duże, co w przenośnym źródle zasilania ma istotne znaczenie. Ilość Ah, czyli amperogodzin, ma większe znaczenie niż napięcie w tym przypadku, dlatego lepiej dać np. akumulator 6V 14Ah niż 12V 7Ah przy tej samej masie. Pomyśl o jakiejś ładowarce, można użyć prostownika samochodowego, ale to trochę niewygodne.

Przygotuj też miejsce z tyłu diody, radiator będzie prawie na pewno potrzebny do chłodzenia samej struktury, może też przydać się do chłodzenia drivera/LMa. Dlatego też diody LED mocy mają metalową podstawę, łatwą do przymocowania do radiatora. Między podstawę diody a radiator daj pastę termoprzewodzącą.

Aha, nazywam się Henryk Zając i od dziesięciu lat jestem elektrykiem przemysłowym.
_________________
2.4 litra i 169 KM, już takich nie robią
 
 
hołek 
Nałogowiec


Dołączył: 06 Sie 2012
Posty: 563
Skąd: ?wiebodzin
Wysłany: 14-03-2013, 18:45   
   Bolid: samochód krzak


hej!
ostatnio nieco odpuściłem tuning latarki, poskładałem natomiast ineco mniejszą, też starego- ruska.
1dioda power led 3w, do tego baterie 3x 1,5 v AA.
Dzięki Jonas za opowiedź. właśnie wczoraj znó wróciłem do tematu i znów zaczytuje się w treści ad tematu.
już wiem, że do szeregowego połączenia 3 diod 3w każda potrzebował będe własnie radiatora. pastę już zamówiłem, natomiast resztę taili jeszcze staram się ogarnąć.
na jendej z aukcji wyczytałem, ze radiator na 3x3w nie wystarczy do chłodzenia takiego systemu, będę musiał mieć jeszcze do tej bazy wiekszy radiator. jaki? bo nie mogę nic znaleźć...czy to ten driver/LM?
albo inaczej- CO ma stanowić większy odbiornik ciepłapod radiator, np. pod 3 diody led 3w?
czy do pojedynczej diody 3w także potrzebuję radiator? poskładłem już latarkę na takiej diodzie, działa, natomiast nie chciałbym, aby mi się spaliła 30 m pod ziemią, kilka km od wyjścia...

ciągle o tym czytam, ale dla kogoś, kto dotąd umiał jedynie wymieniać baterie w czołówce wszystkie te pojęcia to niezła magia :D

dzięki za pomoc :)
_________________
http://www.seicento.pl/vi...der=asc&start=0
 
 
jonas 
Bywalec


Wiek: 42
Dołączył: 16 Kwi 2012
Posty: 80
Skąd: Piła
Wysłany: 02-04-2013, 22:07   
   Bolid: 1.1 SPI (był)


Kolego, pomalu, pomalu, jak mawiała moja prababka wieziona 30 km/h w Syrence.

Radiator to kawałek fikuśnej blaszki, do której przykręcasz diodę. O, coś takiego na przykład:

Dobierz tak, by powierzchnia wystarczała do odprowadzenia ciepła. Im więcej żeberek, tym teoretycznie lepiej, ale jeśli są bardzo gęsto, trzeba wymusić obieg powietrza jakimś wentylatorem. W latarce nieco bez sensu pomysł.

Driver/LM to nieskomplikowany układ elektroniczny, zasilający diodę prawidłowym prądem i napięciem, co jest ważne o tyle, że dioda się sama nie upilnuje i łatwo przekroczyć dopuszczalny prąd, podłączając zasilanie bezpośrednio z jakiejś baterii.
_________________
2.4 litra i 169 KM, już takich nie robią
 
 
julian 
Nałogowiec


Dołączył: 17 Lut 2011
Posty: 790
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 07-04-2013, 18:30   
   Bolid: Seicento Dynamic


Pogadaj z ''Tasiemcem'' :wink:
_________________
Mój Żółtek - klik

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - Mapa Forum