FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Rozkład masy
Autor Wiadomość
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 19-12-2014, 01:46   Rozkład masy
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


Zakładam wątek, żeby poruszyć ignorowany przez wielu temat rozkładu masy w Seicento i jego wpływu na prowadzenie. Jak powszechnie wiadomo seicento (szczególnie wybebeszone z tyłu) ma baardzo niekorzystny rozkład mas (mówię tu w uproszczeniu o rozkładzie mas na przednią i tylną oś, bo jeszcze można rozpatrywać temat rozkładu na lewą i prawą stronę i po skosie).

Ktoś napisał w którymś temacie, że w jego seju (dodam, że z klatką) rozkład wyszedł 72% przód 28% tył (czyli skrajnie niekorzystny, a bez klatki będzie jeszcze gorzej).

Co powoduje tak niekorzystny rozkład masy:
1. Znacznie zwiększa podsterowność, samochód gorzej skręca, wypluwa przód na zakrętach.

2. Przy nagłym puszczeniu gazu w zakręcie lub użyciu hamulca samochód szybko traci przyczepność tylnych kół (ze względu na lekki tył i słaby docisk tylnych opon do nawierzchni).

3. Samochód przy hamowaniu nie wykorzystuje w pełni przyczepności tylnych kół. Nie dość, że masa w stanie spoczynku skupiona jest na przodzie, to dodatkowo w wyniku hamowania i co za tym idzie transferu masy na przód, tył samochodu staje się tak lekki, że hamulce tylne odgrywają trzeciorzędną rolę, a co za tym idzie wykorzystywana jest w zasadzie tylko przyczepność przednich kół. Korektory hamowania w seicento są przystosowane do takiego rozkładu masy, ale już w wybebeszonym z tyłu seju, tylne hamulce będą zbyt mocno hamowały co będzie się przyczyniało do zarzucania tyłu (miałem takie sytuacje w kjsach przy hamowaniu do szykan, tył stawiało bokiem).

4. To już odnośnie konkretnych rajdów, ale jeszcze jedna wada to przód ląduje szybciej niż tył na hopach, o czym sam się przekonałem :))


Dodałbym do tego wysoko umiejscowiony środek ciężkości względem rozstawu kół co powoduje bardzo duże siły w zakrętach skutkujące dużym wychylaniem nadwozia (to można załatwić w jakimś stopniu stabilizatorami przedniej i przede wszystkim tylnej osi).
Foto poglądowe (mój poprzedni sej pomimo zawiasu -40mm +amory mts +dystanse tak się giął):

W obecnym seju mam tylny stab, więc trochę inaczej by to wyglądało, ale nie likwiduje w pełni problemu.

Jak wiadomo najlepiej dążyć do równowagi między tylną a przednią osią. Myślę że rozkład mas 60:40 w seicento byłby już świetnym wynikiem (choć nie wiem czy nie byłby do osiągnięcia zbyt dużym zwiększeniem masy całkowitej) i miał kolosalny wpływ na prowadzenie.

Ogólnie do poruszenia tego tematu natchnęło mnie przewożenie czterech kół z tyłu samochodu (każde gdzieś 13kgx4 = 52kg) czyli powiedzmy worek ziemniaków w bagażniku. Otóż w zakrętach sej prowadził się nie do poznania. Każdy zakręt w mieście traktuję jako formę treningu (z zachowaniem bezpieczeństwa i rozsądku), więc i tym razem przejeżdżałem je szybko i to co zauważyłem to to, że sej zupełnie inaczej się zachowywał, skręcał bardzo lekko, można było wciskać gaz w opór a przód nie wyjeżdżał, tył zachowywał się jak przyspawany do drogi, zero obaw o nagłą utratę przyczepności tyłu przy odpuszczeniu gazu i lekkim przyhamowaniu. Prowadził się jak po szynach, niczym gokart, a to tylko dzięki "workowi ziemniaków" w bagażniku.
Niestety taki dodatkowy balast spowalnia odczuwalnie osiągi seja.
Każdemu polecam sprawdzić jaki wpływ na prowadzenie ma rozkład mas poprzez dodatkowe zamontowanie obciążenia na tył.

A teraz do meritum. Co zrobić, żeby poprawić rozkład mas przód/tył nie dokładając dodatkowo zbyt dużo kilogramów. Moje pomysły (w większości powszechnie znane):
1. Zamontować akumulator w bagażniku (dobra opcja, waży ok 10kg, likwidujemy tą masę z przodu i dokładamy do tyłu, powinna być odczuwalna poprawa) - ja dopiero mam zamiar zrobić ten patent, ktoś montował, zauważył różnicę?
Foto z neta:


2. Przenieść zbiorniczek spryskiwaczy do bagażnika (sam zbiorniczek pewnie waży niewiele, ale zalany płynem już swoje kilogramy ma, w dodatku umiejscowiony jest na samym przodzie daleko przed przednią osią)
Tak to wygląda w seicento kit car (na zdjęciu, po kliknięciu i powiększeniu, widoczny jest również stabilizator tylnej osi zaznaczony żółtą strzałką):


3. Zamocowanie fotela pasażera maksymalnie do tyłu i najniżej jak to możliwe (żeby pilot cokolwiek ogarniał). Co do fotela kierowcy to powinien być ustawiony zgodnie z preferencjami, ale w moim przypadku, nogi mógłbym jeszcze odsunąć a rąk od kierownicy już nie. Można zatem zastosować dystans (montowany między nabę a kierownicę) i fotel przesunąć nieco dalej. Swoją drogą wydaje się, że ma to duże znaczenie, gdyż waga kierowcy i pilota jest znaczna.

4. Odchudzenie czego się da z przodu samochodu za osią równowagi (jak podnoszę samochód na lewarku to ta oś wypada w sumie gdzieś na wysokości lusterek bocznych, czyli odchudzać trzeba to co jest przed linią lusterek). I pytanie co można tam odchudzić? Lekka maska, błotniki z laminatu- z tym może być problem, wycięcie niepotrzebnych wiązek pod deską rozdzielczą, wywalenie filtra oparów paliwa spod błotnika, co jeszcze?

5. Rozkład masy, ale nie wiem w jak dużym stopniu, można poprawić odpowiednim doborem wysokości zawieszenia przód/tył. Im wyżej stoi przód a im niżej tył, tym lepszy rozkład masy, pytanie ile można na tym zyskać?

5. Z pewnością po powyższych zabiegach, coś tam w rozkładzie mas się poprawi, ale nie sądzę żebyśmy doszli jeszcze do jakiegoś rozsądnego rozkładu. Zostaje zatem dołożenie dodatkowej masy na tył. Żeby dołożyć jak najmniej masy i uzyskać jak najlepsze efekty, trzeba tą masę dokładać w punktach jak najdalszych za tylną osią, czyli najlepiej zaraz za tylnym zderzakiem i jak najniżej żeby dodatkowo obniżyć punkt ciężkości (albo go przypadkiem nie podwyższyć), propozycje:
- niektórzy wożą dwa koła zapasowe
- moja propozycja: zamocowanie dodatkowego balastu zaraz za tylnym zderzakiem np. w postaci ciężkiego stalowego płaskownika, zamocowanego do tej cienkiej blachy za zderzakiem (na foto zaznaczone czerwonym prostokątem) albo do podłużnic tylnych (płaskownik łączący obie podłużnice) które są zaraz za tą blachą (10-20kg chyba by robiło już robotę?), foto:


Ja już się przekonałem jak korzystnie wpływa rozkład masy na prowadzenie i zamierzam robić wszystko w kierunku jego polepszenia. Może więc ktoś z was robił coś w tym kierunku, albo ma pomysły co można przerzucić z przodu na tył, co można odchudzić z przodu, co i jak można dorzucić na tył żeby polepszyć rozkład masy w seju, ale bez przesadnego dokładania zbędnych kilogramów?
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
horcio 
Bywalec


Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 09 Lip 2012
Posty: 71
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-12-2014, 10:27   
   Bolid: sporting 99'


ale wywód :)

dobrą opcją na nadsterowność tyłu jest dobra opona na tylnej osi. profi slick sprawia, ze nie udało mi się uświadczyć jeszcze uślizgu ;) ale na kjs to odpada ze względu na brak homologacji.

dociążanie tyłu bym odpuścił, zbędne kg bardziej zaszkodzą niż pomogą.
jeździłem wczesniej na gazowych amorkach kayba, po zmianie na bilsteina b6 jest przepaść. w zakrętach sej jest dużo bardziej w poziomie niż wychyleniu co ograniczna nadsterowność.


zamiast marnować czas i siły w dospawywanie zainwestuj w dobre opony, naprawde będzie różnica

a jeśli chodzi o cieższy przód przy hopkach :cool:



_________________
http://www.seicento.pl/viewtopic.php?t=39705
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 19-12-2014, 11:23   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


horcio napisał/a:
ale wywód :)

Miałem wolny wieczór i wenę :))

horcio napisał/a:
dobrą opcją na nadsterowność tyłu jest dobra opona na tylnej osi.

No teraz jeździłem na yoko a359 (przód i tył) i faktycznie jest mega poprawa, ale to jeszcze nie to. Sej nadal niechętnie skręca i podsterowność nadal jest odczuwalna, uślizgi tyłu w momentach nadsterowności co prawda już nie występują, ale tył przy większych prędkościach i szybkich zakrętach jakoś niepewnie trzyma się drogi.

horcio napisał/a:
zamiast marnować czas i siły w dospawywanie zainwestuj w dobre opony, naprawde będzie różnica

No dokładanie kilogramów faktycznie jest ostatecznością, ale zaprezentowałem kilka sposobów na poprawę rozkładu bez dorzucania kilogramów. Napisałem, że temat rozkładu masy jest bagatelizowany i jak widać się nie mylę, lepsze opony owszem poprawiają przyczepność i sprawiają, że można jechać po zakrętach szybciej, ale rozkład masy pozostaje ten sam i charakterystyka prowadzenia też za dużo się nie zmienia.
Przydałoby się zrobić jakieś testy ze stoperem na jakimś slalomie, przy wybebeszonym tyle i dociążonym, wtedy można by coś więcej powiedzieć ile daje lepszy rozkład masy, może niedługo coś takiego zrobię :grin:

horcio napisał/a:
a jeśli chodzi o cieższy przód przy hopkach :cool:

No, tutaj lepsze opony niestety nie pomogą :))
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
nosferatu 
Nałogowiec


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Sty 2013
Posty: 213
Skąd: Sz-n
Wysłany: 19-12-2014, 18:29   
   Bolid: CC 1.2 16v


Ja zcieniowałem przedni zderzak i usunąłem jego mocowania przy przednim pasie. Trzymał się na dwie śrubki przy zamku i na tryrtki przy błotnikach.

Zbiornik spryskiwacza wleciał na tył [z Lublina 5 litrów] i zazwyczaj było w nim 5 litrów.
Aku na tył to podstawa przy wyważaniu.
Zamiast balastu jakiegoś dziwnego na tylnym pasie lepiej jest zamontować płytę pod bak. Niedość że osłoni wrażliwe miejsce to środek ciężkości się poprawi.

Sej jest krótki i nic na to nie poradzisz. Wszystkie mody i tak kiedyś pokona fizyka. Tam gdzie kończy się sej zaczynają się auta o innej konstrukcji zawieszenia :smile:
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 19-12-2014, 19:26   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


nosferatu, dzięki za odpowiedź i ciekawy pomysł z tym cieniowaniem przedniego zderzaka, bo faktycznie on też trochę waży, szczególnie zderzak od sportinga w przypadku seicento. Osłona baku też dobry pomysł, bo nie byłby to tylko zbędny balast, chociaż taka osłona nie da aż tak dużo bo bak jest umiejscowiony przed tylną osią.
Czy zauważyłeś odczuwalne zmiany w prowadzeniu po tych modyfikacjach? Bo może jednak przeceniam wpływ rozkładu masy na polepszenie prowadzenia :wink:
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
nosferatu 
Nałogowiec


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Sty 2013
Posty: 213
Skąd: Sz-n
Wysłany: 19-12-2014, 22:46   
   Bolid: CC 1.2 16v


barkor napisał/a:
Czy zauważyłeś odczuwalne zmiany w prowadzeniu po tych modyfikacjach? Bo może jednak przeceniam wpływ rozkładu masy na polepszenie prowadzenia :wink:


ja miałem CC ale kilka gramów ze zderzaka się udało zdjąć ;)

Czy się polepszyło aż tak żeby to odczuć to ciężko stwierdzić bo clou roboty robił u mnie zawias :
* Bilstein na grubej ladze,
* opony 175/50,
* felgi z małym et lub dystanse aby poszerzyć rozstaw kół
* tył był ciut niżej niż przód [na ciętych seryjnych sprężynach]
* tył mi nigdy nie hamował wcześniej niż przód ;)

Blachy pod bakiem nie miałem ale zawsze lałem do pełna i to już sie odczuwało na + w prowadzeniu.
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 20-12-2014, 11:13   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


nosferatu napisał/a:
Blachy pod bakiem nie miałem ale zawsze lałem do pełna i to już sie odczuwało na + w prowadzeniu.

Litr benzyny waży ok. 0,75kg, bak ma 38 litrów (przyjmijmy, do obliczeń 35litrów) to daje 26kg balastu, czyli całkiem sporo :wink: Powiedzmy jakby zalać do połowy czyli 13kg w baku i drugie 13kg dołożyć pod tylny zderzak, to wagowo będzie tyle samo, ale rozkład masy powinien poprawić się dużo bardziej niż jakby ta masa była skupiona tylko w baku, więc efekt byłby jeszcze bardziej zauważalny.
Jeszcze jeden patent w seicento kit car jaki zauważyłem to malutki w porównaniu z seryjnym zbiorniczek wyrównawczy i umieszczony w miejscu akumulatora:
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
Piotr92 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Wrz 2011
Posty: 19
Skąd: Stary Sącz
Wysłany: 20-12-2014, 11:47   
   Bolid: Fiat 600


Sam ostatnio zastanawiałem się jak zniwelować nadsterowność przy hamowaniu. Wydaje się mi że najlepszym pomysłem jest zamontowanie solidnej płyty pod bakiem. Środek ciężkości pojazdu przesunie się na tył i będzie jeszcze niżej:-) Myślę że obciążanie SC za tylną osią może prowadzić tylko do powstania efektu wahadła, co będzie szczególnie odczuwalne na krętych kjsach, a w przypadku szybkich partii może prowadzić do braku stabilności... Ps. masą nie trzeba się przejmować bo regulamin wyścigowy określa masę sc na 760kg a rajdowego chyba na 790kg?
 
 
Max9 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Kwi 2009
Posty: 33
Skąd: WPI
Wysłany: 20-12-2014, 13:19   
   Bolid: SC jeszcze 1.1


na początek akumulator do tyłu we wnękę koła zapasowego, a same koło pionowo zamocować. Wtedy masa jest centralnie i nisko.

Można pokusić się o lekkie elementy nadwozia jak klapa (bez silnika wycieraczki) i maska:
http://shop.rajdy-najda.c.../product,16,33/
tutaj są, ale nie mam pojęcia jak dużo to może kosztować.

Jak ktoś ma duże możliwości to tylne szyby boczne i wsteczną może zamienić na pleksi.
Odelżony w ten sposób tył wyrówna się akumulatorem.
_________________
Max9 - Michal
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 20-12-2014, 15:25   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


Piotr92 napisał/a:
Środek ciężkości pojazdu przesunie się na tył i będzie jeszcze niżej:-)

Obniżenie środka ciężkości jest też ważną kwestią, może nawet bardzo ważną w przypadku wąskiego i wysokiego seicento, więc wszystkie ciężkie elementy powinny być montowane jak najniżej i tutaj co do płyty pod bakiem pełna zgoda.

Piotr92 napisał/a:
Myślę że obciążanie SC za tylną osią może prowadzić tylko do powstania efektu wahadła, co będzie szczególnie odczuwalne na krętych kjsach, a w przypadku szybkich partii może prowadzić do braku stabilności...

No właśnie nad tym też wypada się zastanowić, a czego może nie brałem pod uwagę. Bo można by w teorii zrobić tak żeby masa była rozłożona np. tak: 45% przed przednią osią, 10% między osiami i kolejne 45% za tylną osią. Wówczas mamy idealny rozkład masy 50:50.
Ale czy samochód będzie się zachowywał tak samo jakby mieć rozkład np: 5% przed przednią osią, 90% centralnie między osiami i 5% za tylną osią?
Chyba w przypadku poślizgu nadsterownego siła bezwładności tyłu byłaby o wiele większa niż z lekkim tyłem i może wystąpiłby jakiś efekt wahadła o którym piszesz. Ale z kolei większy nacisk na tylną oś powinien chyba neutralizować tą bezwładność.

Sam nie wiem, ale z pewnością dokładając kilogramy maksymalnie z tyłu występuje efekt dźwigni, tzn możemy dołożyć mniej kilogramów i uzyskać ten sam efekt co dokładając więcej kilogramów ale bliżej przodu auta.

To samo można rozważyć w sytuacji rozmieszczania masy na lewą i prawą stronę np. jak regulamin wymaga konkretnej wagi i musimy dociążyć. To lepiej położyć jeden klocek 20kg po środku powiedzmy między fotelami czy lepiej położyć dwa klocki 10kg po lewej i prawej stronie?

Piotr92 napisał/a:
masą nie trzeba się przejmować bo regulamin wyścigowy określa masę sc na 760kg a rajdowego chyba na 790kg?

Fakt, w regulaminach jest minimalna waga (nie dotyczy oczywiście kjsów), ale takie seicenta i tak się maksymalnie odchudza, a później dokłada dodatkowy balast w miejscach takich żeby obniżyć środek ciężkości i poprawić rozkład masy właśnie.

Max9 napisał/a:
na początek akumulator do tyłu we wnękę koła zapasowego, a same koło pionowo zamocować. Wtedy masa jest centralnie i nisko.

Akumulator waży praktycznie tyle samo co koło zapasowe, więc chyba ten zabieg nie ma sensu. Koło leży we wnęce fajne płasko, a postawione pionowo z boku będzie podwyższać środek ciężkości. Chyba jednak koło trzeba zostawić w spokoju a akumulator zamontować tak jak na fotkach w moim pierwszym poście, przynajmniej tak się powszechnie robi patrząc po fotkach w necie.

Max9 napisał/a:
Można pokusić się o lekkie elementy nadwozia jak klapa (bez silnika wycieraczki) i maska:
http://shop.rajdy-najda.c.../product,16,33/
tutaj są, ale nie mam pojęcia jak dużo to może kosztować.


Fajnie wyglądają te ich produkty, ale cena pewnie kosmiczna, zadałem pytanie na tej stronce, jak odpiszą to dam znać :wink:
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
roach 
spamer team


Pomógł: 14 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Lip 2009
Posty: 1460
Skąd: Koszalin
Wysłany: 20-12-2014, 16:18   
   Bolid: Seicento


pisałem do nich bo sam się nad tym zastanawiam....ale odpisali mi żebym zadzwonił do nich bo to rozmowa na tel....
_________________

 
 
curek89 
nówka sztuka ;)

Wiek: 36
Dołączył: 03 Lut 2012
Posty: 2
Skąd: lubelskie
Wysłany: 20-12-2014, 22:19   
   Bolid: seicento 1.4


panowie ceny kształtuja sie tak witam.
Błotniki przednie 200zł szt.
maska 500zł - sztywne poszycie - montaż na zapinki ( bardzo lekka)
wersja carbon - błotniki 400zł szt. , maska 950zł.

--
KEWLAR&CARBON
COMPOSITES FOR MOTORSPORT
WWW.SHOP.RAJDY-NAJDA.COM
sam sie pytałem swego czasu pozdrawiam curek89
 
 
 
nosferatu 
Nałogowiec


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Sty 2013
Posty: 213
Skąd: Sz-n
Wysłany: 20-12-2014, 22:58   
   Bolid: CC 1.2 16v


tak dla wyjaśnienia :
pleksi NIE.
Poliwęglan TAK.

I jeszcze jedna uwaga : nie róbcie z CC/SC przerostu formy nad treścią szczególnie do KJS'ów ;)
 
 
barkor 
spamer team


Pomógł: 90 razy
Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 1046
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 21-12-2014, 15:35   
   Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed


nosferatu napisał/a:

I jeszcze jedna uwaga : nie róbcie z CC/SC przerostu formy nad treścią szczególnie do KJS'ów ;)

Szyby tylne z poliwęglanu to faktycznie byłby przerost formy, miałem w ręku tylne boczne szyby i powiem szczerze, że są tak lekkie, że nie warto sobie tym głowy zawracać, szczególnie, że każda szyba w samochodzie musi mieć nabitą homologację, więc taka w sumie niewiele znacząca przeróbka będzie sprawiała kłopoty przy kontroli policyjnej, a i na BK na kjsach nie wiem czy przepuszczą.

Piotr92 napisał/a:
Myślę że obciążanie SC za tylną osią może prowadzić tylko do powstania efektu wahadła, co będzie szczególnie odczuwalne na krętych kjsach, a w przypadku szybkich partii może prowadzić do braku stabilności...


Trochę w między czasie poczytałem i faktycznie są konsekwencje i różnice między rozmieszczeniem masy przed przednią i za tylną osią a skupieniem tej masy głównie między osiami.
Zakładając, że mamy idealny rozkład masy między przodem a tyłem to osiągamy neutralną charakterystykę prowadzenia (bez tendencji do nad lub podsterowności) i na to nie ma wpływu gdzie ta masa się znajduje.
Natomiast im dalej masa jest rozmieszczona od środka masy tym samochód samochód będzie mniej chętny do zmiany kierunku jazdy (będzie z opóźnieniem reagował na ruchy kierownicą) - powinien prawadzić się wtedy bardziej stabilinie, a im bliżej będzie rozmieszczona ta masa to samochód będzie chętniej skręcał i lepiej reagował na ruchy kierownicą.
Przykładem jest kręcenie hantlem trzymanym w dłoni, ciężej nim zakręcić i ciężej go zatrzymać niż jakbyśmy trzymali w dłoni np kulę o tej samej wadze czyli masę skupioną maksymalnie blisko środka masy.

Na jakimś forum przeczytałem, że w motorsporcie zasada jest taka "masa powinna być jak najbardziej skupiona między osiami, a resztę ustawia się zawieszeniem".

Cytat:
Warto wiedzieć, że dla kinematyki pojazdu istotne są nie tylko proporcje rozłożenia masy w relacji przód-tył, ale także promień na jakim się ona znajduje. Ma to wpływ na zwrotność pojazdu. Ta sama masa rozłożona w tych samych proporcjach, ale bliżej środka masy samochodu będzie bardziej korzystna dla szybkich zmian kierunku ruchu. Skupioną masę jest łatwiej obrócić, bo jej moment bezwładności jest mniejszy, niż w przypadku tej samej masy rozłożonej na większym promieniu.
źródło: http://www.smartdriver.pl...ego-prowadzenie

Wydaje się zatem, że mój pomysł z balastem pod tylnym zderzakiem jest faktycznie nietrafiony i zdecydowanie lepszą opcją jest pełny bak paliwa oraz ta osłona baku. Bo najważniejsze jest skupienie masy między osiami jak najbliżej środka masy oraz jak najniżej, żeby obniżyć środek ciężkości.
Choć z drugiej strony rozłożenie masy za tylną osią będzie stabilizowało tył samochodu (odwrotnie niż napisał Piotr92, ), co będzie na plus na szybkich trasach, ale pogorszy reakcje na ruchy kierownicą przy nawrotach i ostrych zakrętach.
_________________
Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
 
 
Piotr92 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Wrz 2011
Posty: 19
Skąd: Stary Sącz
Wysłany: 22-12-2014, 17:44   
   Bolid: Fiat 600


barkor napisał/a:

Choć z drugiej strony rozłożenie masy za tylną osią będzie stabilizowało tył samochodu (odwrotnie niż napisał Piotr92, ), co będzie na plus na szybkich trasach, ale pogorszy reakcje na ruchy kierownicą przy nawrotach i ostrych zakrętach.


Myślę że poświęcenie precyzji prowadzenia na rzecz stabilności to zły pomysł. szczególnie przy wysokich prędkościach... Żeby poprawić stabilność pojazdu najlepiej jest zastosować stabilizator z tyłu (taki jak w przypadku powyższego kit cara :grin: ), szpera też ma znaczny wpływ na stabilność. Btw. w celu ograniczenia masy z przodu można też usunąć nagrzewnicę i zastąpić ją elektrycznymi dmuchawkami

http://www.cento-world.de/picture,id,5552.html

Przy okazji obejrzyjcie projekt tego CC :smile:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - Mapa Forum