Sportowa geometria |
Autor |
Wiadomość |
KrisDG
Bywalec
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 13 Lip 2014 Posty: 58 Skąd: Dąbrowa Górnicza
|
Wysłany: 21-03-2015, 10:05 Sportowa geometria
Bolid: Seicento 1,4 16v |
|
|
Tak sobie pomyślałem, że dobrze by było założyć temat o sportowych setupach geometrii w naszych sejach.
Czy ktoś to przerabiał i może się podzielić swoją wiedzą na ten temat?
Są różne opinie. Jedni jeżdżą na seryjnych nastawach inni coś kombinują.
Myślę, że dobrym ustawieniem można sporo ugrać.
Propozycja na asfalt:
- przód negatyw 1,5*, zbieżność seria
- tył seria. |
|
|
|
|
Canguru77
Bywalec
Dołączył: 05 Lip 2014 Posty: 92 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: 12-12-2015, 21:54
Bolid: SCS 1.1 |
|
|
Odswieze troche temat:) mam takie pytanko mam b6 na uniballu z regulacja pochylenia kola oraz wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (kolumne na mocowaniu mozna cofnac za pomoca uniballa) chodzi o to ze nie bardzo mam pomysl jak to ustawic zeby jezdzilo w miare przewidywalnie:) a najlepiej jakby ktos napisal np zmiana kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy itd:) bo szczerze mowiac wiem w jaki sposob to poustawiac ale nie mam pojecia w ktora strone:P (zawsze ustawialem jak bylo w seryjnych autkach w danych technicznych a tu mi ciezko okreslic w ktora strone krecic:)) |
|
|
|
|
Paweł1984
spamer team Jasper84
Pomógł: 160 razy Wiek: 40 Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 1212 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 12-12-2015, 22:53
Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance |
|
|
Canguru77 napisał/a: | Odswieze troche temat:) mam takie pytanko mam b6 na uniballu z regulacja pochylenia kola oraz wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (kolumne na mocowaniu mozna cofnac za pomoca uniballa) chodzi o to ze nie bardzo mam pomysl jak to ustawic zeby jezdzilo w miare przewidywalnie:) a najlepiej jakby ktos napisal np zmiana kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy itd:) bo szczerze mowiac wiem w jaki sposob to poustawiac ale nie mam pojecia w ktora strone:P (zawsze ustawialem jak bylo w seryjnych autkach w danych technicznych a tu mi ciezko okreslic w ktora strone krecic:)) |
Szczerze Ci napiszę, że ktoś, kto nie ma podobnego set-upa (mało danych, spring jaki) opona, przeznaczenie nie odpowie Ci poprawnie na to pytanie-droga jest albo całkiem empiryczna-ustawiasz jedziej-lipa, poprawiasz, albo wzorujesz się na kimś kto ma podobnie i testujesz.
Jedno wiem-seryjne ustawienia do niczego się nie nadają już przy niższych sprężynach typu -40-bo wychodzą cuda. |
|
|
|
|
Canguru77
Bywalec
Dołączył: 05 Lip 2014 Posty: 92 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: 13-12-2015, 00:28
Bolid: SCS 1.1 |
|
|
czyli pozostaje tylko testowac:) u mnie jest b6 na gwincie ustawione pod tor i sprezyna HR oponki jeszcze trudno powiedziec na co bedzie mnie stac ale celuje chyba w extreme vr2 no ale chyba nikt mi nie pomoze:( chodzilo mi o cos takiego ze jezeli cos zmienie jakiej mniejwiecej reakcji samochodu moge sie spodziewac. ale w takim razie trzeba bedzie samemu testowac notowac wyniki a moze sam zrobie jakies zestawienie:) najgorsze jest to ze nie mam gdzie testowac samochodu w warunkach w jakich docelowo ma jezdzic (tor kielce) w mojej okolicy jest tor ale warunkami zblizony bardziej do oesow niz toru. |
|
|
|
|
barkor
spamer team
Pomógł: 90 razy Wiek: 36 Dołączył: 31 Maj 2007 Posty: 1046 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 13-12-2015, 00:33
Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed |
|
|
Generalnie najlepiej potestować, bo to wszystko zależy od wielu czynników. Np ja ustawiłem sobie lekki negatyw z przodu i na niskoprofilowej, szerokiej oponie była znacząca poprawa przyczepności przodu w zakręcie, ale już po zmianie na zimówki ten negatyw z kolei przyspieszał utratę przyczepności i zlikwidowanie negatywu poprawiło sprawę.
Zbyt dużego negatywu bym nie ustawiał, natomiast możesz spróbować pobawić się z KWSZ, tzn zwiększyć go (cofając górne mocowanie mcpersona). Im większy ten kąt tym stabilniej samochód jedzie przy wyższych prędkościach, chętniej utrzymuje kierunek do jazdy na wprost i koła chętniej powracają do położenia do jazdy na wprost. Zaletą większego KWSZ jest to, że zwiększa się dzięki temu pochylenie koła w zakręcie a co za tym idzie, dobrze dobrany KWSZ zwiększy przyczepność w zakręcie. |
_________________ Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
|
|
|
|
|
Canguru77
Bywalec
Dołączył: 05 Lip 2014 Posty: 92 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: 13-12-2015, 14:52
Bolid: SCS 1.1 |
|
|
dzieki za info:) juz wiem w ktora strone co przestawiac:) |
|
|
|
|
barkor
spamer team
Pomógł: 90 razy Wiek: 36 Dołączył: 31 Maj 2007 Posty: 1046 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 13-12-2015, 16:01
Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed |
|
|
Tylko pamiętaj, że po zmianie pochylenia koła zmienia się zbieżność, także przy każdej ingerencji w górne mocowanie mcpersona trzeba ustawić zbieżność |
_________________ Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
|
|
|
|
|
Canguru77
Bywalec
Dołączył: 05 Lip 2014 Posty: 92 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: 13-12-2015, 17:27
Bolid: SCS 1.1 |
|
|
Bede pamietal:) dzieki za podpowiedz:) |
|
|
|
|
barkor
spamer team
Pomógł: 90 razy Wiek: 36 Dołączył: 31 Maj 2007 Posty: 1046 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 07-02-2016, 20:05
Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed |
|
|
Szukam info jak zmienia się geometria tylnej osi po obniżeniu zawieszenia. Wiadomo, że wahacze z tyłu nie są zamontowane w taki sposób, że gdy wahacz idzie góra-dół to koło nie zmienia swojego ustawienia względem drogi. Jasne jest, że po ugięciu wahacza (czy to w wyniku obniżenia tyłu czy też ugięcia zawieszenia w zakręcie) pochylenie koła zmienia się w kierunku negatywu - im większe obniżenie tym większy negatyw (przy mocniejszym obniżeniu dochodzi do 2stopni).
Natomiast nie wiem jeszcze czy zmienia się również zbieżność kół tylnej osi, a jeśli tak to czy po obniżeniu koła idą w kierunku zbieżności czy rozbieżności.
Sprawdzał może ktoś zbieżność tyłu po obniżeniu? Może ktoś ma jakiś wydruk z geometrii komputerowej? |
_________________ Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
|
|
|
|
|
ir3n3usz
Nałogowiec
Pomógł: 64 razy Wiek: 35 Dołączył: 08 Maj 2011 Posty: 867 Skąd: Radom
|
Wysłany: 08-02-2016, 22:15
Bolid: SC 1.2 16V LPG |
|
|
mts -70/-50 tył cięty o jeden zwój, zbieżność nie zmienia się w ogóle przy obniżeniu, jak widać trzyma fabryczne wymiany. Zmienia się tylko kąt pochylenia. |
_________________ Moje Seicento |
|
|
|
|
barkor
spamer team
Pomógł: 90 razy Wiek: 36 Dołączył: 31 Maj 2007 Posty: 1046 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 08-02-2016, 22:53
Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed |
|
|
ir3n3usz wielkie dzięki za konkretną odpowiedź! Myślałem, że już jej nie uzyskam od nikogo a pytałem wszędzie:) |
_________________ Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
|
|
|
|
|
ir3n3usz
Nałogowiec
Pomógł: 64 razy Wiek: 35 Dołączył: 08 Maj 2011 Posty: 867 Skąd: Radom
|
Wysłany: 08-02-2016, 23:22
Bolid: SC 1.2 16V LPG |
|
|
Przy tym kącie pochylenia sc robi się nadsterowne. Na suchym asfalcie na torze potrafiłem rzucić tyłem w wolnych zakrętach,ale to zwykle jak obrałem złą linie w zakręcie. Przy prawidłowej technice było bardzo dobrze. Na mokrym nie miałem problemu. Mnie osobiście bardzo odpowiadało takie prowadzenie, przewidywalny był bardzo.
Polecam zrobić z przodu -1st. jak chcesz cisnąć w zakrętach. Więcej nie ma sensu do cywilnej jazdy, bo przy jeździe na wprost tracisz trakcję, ale to też dużo zależy jakie opony masz. |
_________________ Moje Seicento |
|
|
|
|
barkor
spamer team
Pomógł: 90 razy Wiek: 36 Dołączył: 31 Maj 2007 Posty: 1046 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 08-02-2016, 23:42
Bolid: Seicento 900-->1.4 16V 6speed |
|
|
ir3n3usz napisał/a: | Przy tym kącie pochylenia sc robi się nadsterowne. Na suchym asfalcie na torze potrafiłem rzucić tyłem w wolnych zakrętach,ale to zwykle jak obrałem złą linie w zakręcie. Przy prawidłowej technice było bardzo dobrze. Na mokrym nie miałem problemu. Mnie osobiście bardzo odpowiadało takie prowadzenie, przewidywalny był bardzo.
Polecam zrobić z przodu -1st. jak chcesz cisnąć w zakrętach. Więcej nie ma sensu do cywilnej jazdy, bo przy jeździe na wprost tracisz trakcję, ale to też dużo zależy jakie opony masz. |
Właśnie sam doszedłem do wniosku, że przy mocnym obniżeniu ten negatyw z tyłu jest zbyt duży, opona nie pracuje całą powierzchnią w zakręcie. U mnie ten stan rzeczy potęguje fakt, że mam stabilizator z tyłu, który nie pozwala tyłowi tak położyć oponę w zakręcie żeby wykorzystać w pełni ten negatyw. Znacznie lepiej tył się trzyma na minimalnym obniżeniu (testowałem na seryjnej sprężynie obciętej jeden zwój). Natomiast na ciętym o 1,5zwoja eibachu (co pewnie daje -50 albo nawet -60) jest już znacznie gorzej i tył szybko traci przyczepność.
Myślałem że na ten stan rzeczy ma również wpływ zmiana zbieżności, ale jak właśnie pokazałeś zbieżność nic się nie zmienia. |
_________________ Nalepiamy.pl - Naklejki na samochód
śmieszne/tuningowe/fiat/abarth/hobby/sport
Również na zamówienie. Sprawdź!
|
|
|
|
|
|