FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Hamulce, siła hamowania podczas hamowania maleje. Dlaczego?
Autor Wiadomość
lukaszt112233 
Bywalec

Dołączył: 16 Wrz 2012
Posty: 96
Skąd: Kraków
  Wysłany: 26-09-2020, 19:05   Hamulce, siła hamowania podczas hamowania maleje. Dlaczego?
   Bolid: Seicento 1.1 kat MPI


Witam

Od pewnego czasu mam problem z hamulcami w seju. 1.1 rok 2003.

Sytuacja wygląda następująco:

Wyłączony silnik, naciskam z całej siły na hamulec i przytrzymuje nawet kilkanaście sekund. Pedał jest twardy jak skała.
W tym momencie uruchamiam silnik, pedał troszkę opada, ale potem jest twardy jak skała. Kilkukrotne wciśnięcie pedału nie powoduje nic szczególnego, pedał zatrzymuje się za każdym razem w tym samym miejscu i jest twardy jak skała. Przytrzymanie kilkunastosekundowe pedału na włączonym silniku, nie powoduje dalszego jego opadania. Czyli pompa hamulcowa powinna być dobra, i nie przepuszcza.


Podczas jazdy:

Jakaś droga, jedziemy, zmieniamy biegi. Trzeba zahamować. Wciskam sprzęgło i naciskam pedał hamulca. Przez pierwsze 3- sekundy hamowania wszystko jest ok, samochód hamuje bardzo dobrze, wtem nagle pedał mięknie, samochód przestaje hamować i muszę głębiej wciskać pedał aby się zatrzymać. 2 krotne podpompowanie w tym momencie powoduje stwardnienie pedału do normalnego poziomu.

Z przodu tarcze i klocki mają przejechane od ostatniej wymiany ok 12 tys km
Z tyłu 2 lata temu wymieniane bębny, szczęki, cylinderki, sprężyny, rozpieraki. tez przejechane ok 12 tys km.

Płyn hamulcowy wymieniany 2.5 roku temu.

Dzisiaj wykonałem procedurę odpowietrzania hamulców. Powietrza brak.

Płynu hamulcowego w zbiorniczku nie ubywa!

Dlaczego tak się dzieje? Co może być przyczyną takiego zachowania?
_________________
Seicento 1.1 KAT MPI
Rok: 2003
Przebieg: 144300km
LPG: Stag 4 plus
?rednie Spalanie LPG: 6.0 - przy średniej nodze
 
 
slonik 
Bywalec

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Lis 2010
Posty: 99
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 26-09-2020, 22:33   
   Bolid: sc x3


Sprawdź wężyk podciśnienia z zaworkiem.
 
 
mario91 
Nałogowiec

Pomógł: 14 razy
Dołączył: 25 Lut 2015
Posty: 551
Skąd: Kraków
Wysłany: 26-09-2020, 23:11   
   Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD


Sprawdź czy wężyk podciśnienia nie jest gdzieś załamany albo zagnieciony. Wtedy może być tak, że jak odpalisz to chwile idzie podciśnienie, a potem go "zassie" na jakimś załamaniu i po zabawie.

Natomiast jeśli musisz na pewnym etapie podpompowywać hamulce, to wydaje się być problemem już po stronie układu hamulcowego. Czy ma kolega ABS? Jeśli tak, to procedura odpowietrzania jest trochę bardziej skomplikowana. Może się wydawać że powietrza nie ma w układzie, ale siedzi ono w pompie ABS i żeby je stamtąd usunąć trzeba podłączyć kabelkiem diagnostycznym (taki za 30zł będzie dobry) do laptopa, połączyć się z ABS i po kolei otwierać i zamykać wszystkie zaworki, oraz uruchamiać pompkę elektryczną. Wtedy dopiero wypchnie całe powietrze z układu.
 
 
lukaszt112233 
Bywalec

Dołączył: 16 Wrz 2012
Posty: 96
Skąd: Kraków
Wysłany: 26-09-2020, 23:59   
   Bolid: Seicento 1.1 kat MPI


Brak ABS.
_________________
Seicento 1.1 KAT MPI
Rok: 2003
Przebieg: 144300km
LPG: Stag 4 plus
?rednie Spalanie LPG: 6.0 - przy średniej nodze
 
 
mario91 
Nałogowiec

Pomógł: 14 razy
Dołączył: 25 Lut 2015
Posty: 551
Skąd: Kraków
Wysłany: 27-09-2020, 03:05   
   Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD


Zakładając że wszystkie elementy są sprawne, to musi być gdzieś powietrze. Sam kiedyś szukałem i po przelaniu z litra płynu wreszcie wyleciało trochę, a hamulce nieco się poprawiły. Jeśli odpowietrzasz w jedną osobę, zakładając rurkę na odpowietrzniki i wkładając do butelki, to zadbaj by koniec był zanurzony w płynie. Może być też tak, że jak puszczasz hamulec to zaciąga powietrze przez sam gwint odpowietrznika. Można to doraźnie wyeliminować nakładając na gwint grubo jakiegoś smaru. Jeśli odpowietrzasz w dwie osoby, to zadbaj by ten kto pompuje hamulec nie puszczał go ani o milimetr, dopóki nie zakręcisz ponownie odpowietrznika. Inaczej zaciągnie z powrotem powietrze. Przy tej metodzie szczelność gwintu jest bez znaczenia.

Natomiast możliwe usterki w samym układzie, to nieszczelność któregoś z zacisków bądź cylinderków, ale wtedy widać by było uciekający płyn. Uszkodzone mogą być także takie dwa czopki przy pompie hamulcowej, które ograniczają siłę hamowania tyłu (chyba że masz wersję VAN, wtedy zamiast tych czopków będzie regulator siły hamowania na tylnej belce, który też może pójść się walić). Ostatecznie może to być nieszczelność wewnętrzna samej pompy hamulcowej.
 
 
lukaszt112233 
Bywalec

Dołączył: 16 Wrz 2012
Posty: 96
Skąd: Kraków
Wysłany: 01-10-2020, 19:47   
   Bolid: Seicento 1.1 kat MPI


mario91 napisał/a:
Ostatecznie może to być nieszczelność wewnętrzna samej pompy hamulcowej.


Ostatecznie oddałem auto do mechanika. Została wymieniona pompa hamulcowa. Nowa pompa jest firmy Textar.

Wygląda na to, że przyczyną słabnącej siły hamowania podczas hamowania była pompa.

Jednak 2 nowe rzeczy które które mnie zaniepokoiły. A odbierałem samochód 5 minut przed zamknięciem warsztatu...

Więc tak.

1. Na moje pytanie czy nie było problemu z odpowietrznikami przy kołach Pan odpowiedział, że nie odpowietrzał przez odpowietrzniki, tylko odpowietrzył na rurkach. co to znaczy? Jak sie taką operacje wykonuje, i czy jest ona skuteczna?

2. Zmieniła się charakterystyka hamowania. Wcześniej samochód już od najmniejszego wciśnięcia pedału zaczynał hamować. Teraz wciskam z 2-3cm i hamowanie jest minimalne, wręcz prawie żadne, dalsze wciśnięcie pedału, o kolejny 1cm to już znaczny wzrost siły hamowania, dalsze wciśnięcie o ok 2mm to już blokada kół. Nie ma takiej płynności hamowania jak wcześniej.
Czy to normalny objaw po wymianie pompy, czy ona musi się jakoś dotrzeć. Czy może mechanik coś źle wykonał, jeśli tak to co mogło pójść nie tak?

Pozdrawiam!
_________________
Seicento 1.1 KAT MPI
Rok: 2003
Przebieg: 144300km
LPG: Stag 4 plus
?rednie Spalanie LPG: 6.0 - przy średniej nodze
 
 
mario91 
Nałogowiec

Pomógł: 14 razy
Dołączył: 25 Lut 2015
Posty: 551
Skąd: Kraków
Wysłany: 03-10-2020, 00:28   
   Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD


Z tym odpowietrzeniem na rurkach, to pewnie chodziło o to że zamiast odkręcać odpowietrznik, to odkręcał rurkę od zacisku/cyliderka. Podobnież jest to jakaś metoda gdy urwiesz odpowietrznik, ale w innym przypadku nie polecam. Wewnątrz zacisku na bank zostało trochę powietrza.

Dlatego też moim zdaniem na początku gdy wciskasz hamulec to nie ma reakcji. W instalacji siedzi powietrze i ono się spręża, dopiero później zaczyna przemieszczać się płyn. W dobrze działających hamulcach, to właściwie powinno być tak, że skok pedału to 1 góra 2 cm i już jest blokada kół. Wtedy hamowanie dozujesz tak naprawdę siłą nacisku na pedał (który niewiele się porusza), a nie wciskaniem go w głąb prawie do deski.
 
 
Magikrealista 
Nałogowiec


Pomógł: 6 razy
Wiek: 33
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 368
Skąd: Białystok
Wysłany: 04-10-2020, 02:51   
   Bolid: Ceed 1.4 DOHC


Próbowałem kiedyś odpowietrzać na przewodzie jak miałem urwany odpowietrznik, ale to niemożliwe. Podjedź do kogoś innego żeby to zrobił normalnie. :wink:
_________________

 
 
mario91 
Nałogowiec

Pomógł: 14 razy
Dołączył: 25 Lut 2015
Posty: 551
Skąd: Kraków
Wysłany: 05-10-2020, 03:32   
   Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD


Jeszcze mam jeden pomysł. Jeśli "odpowietrzył na rurkach" przy wymianie pompy, to pewnie chodziło mu o rurki wkręcane w samą pompę. Nie chciało się gościowi zwyczajnie schylać pod auto, więc zrobił wszystko z góry. Tymczasem z wężyków zawsze coś wykapie i już powietrze w nich siedzi. Żeby po wymianie pompy hamulcowej odpowietrzyć układ w 100%, trzeba zrobić kompletną wymianę płynu. Czyli pompujemy przy każdym kole tak długo, aż doleci płyn z samej nowej pompy. Jeśli komuś szkoda płynu to może wlewać z powrotem ten, który wyleciał przez odpowietrznik, ale tam zawsze może być jakiś syf :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - Mapa Forum