FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
WSZYSTKO O OLEJACH
Autor Wiadomość
BART0070 
Bywalec


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 80
Skąd: Swarzędz/Poznań
Wysłany: 11-10-2007, 11:16   WSZYSTKO O OLEJACH
   Bolid: Seicento + VW golf IV 1,9 TDI + corsa 1.2 16v


Kilka słów o olejach :

http://www.flpoland.pl/ch...cej_fabryka.htm

Olej silnikowy pełni wiele zadań istotnych dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Przede wszystkim zimniejsza tarcie elementów silnika oraz chroni je przed nadmiernym zużyciem mechanicznym. Jednocześnie utrzymuje silnik w czystości, zapewnia odpowiednie chłodzenie oraz ochronę silnika przed korozją. Nie można również zapominać o funkcji uszczelniającej. W trakcie eksploatacji każdy olej zaczyna powoli tracić swoje właściwości. Dlatego też w trosce o silnik należy ściśle przestrzegać okresów wymiany oleju podawanych przez producenta pojazdu

Współczesne silniki samochodowe w warunkach zwiększonych obciążeń mechanicznych i cieplnych stwarzają coraz trudniejsze warunki pracy olejom silnikowym. Dlatego też od olejów wymaga się coraz lepszej jakości, szczególnie
w zakresie:
-dobrej odporności na utlenianie
-zdolności do utrzymania powstałych osadów w stanie dyspersji oraz do zapobiegania tworzenia się szlamu
-zdolności do utrzymania silnika w czystości
-zdolności do uszczelniania tłoka w cylindrze
-płynności w niskiej temperaturze
-odporności na pienienie
-zdolności zachowania własności w czasie postojów


W oparciu o kryterium składu chemicznego oraz bazy, na której został wyprodukowany olej możemy podzielić oleje na: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje mineralne wytwarzane są na bazie powstałej w wyniku destylacji ropy naftowej. Ich podstawową zaletą jest niska cena. Oleje syntetyczne produkuje się w oparciu o komponenty powstałe w wyniku syntezy chemicznej. Oleje syntetyczne mają znacznie lepsze parametry od mineralnych, są bardziej odporne na starzenie, długotrwale utrzymują stałą lepkość, ale są od mineralnych droższe Oleje półsyntetyczne tworzone są na bazie mineralnej z kilkudziesięcioprocentowym dodatkiem bazy syntetycznej - nie większym jednak niż ok. 30%. Oleje półsyntetyczne stanowią kompromis pomiędzy ceną a jakością.

Podstawową cechą fizyczno-chemiczną charakteryzującą olej silnikowy i przekładniowy jest lepkość.Lepkość oleju wywiera ogromny wpływ na pracę silnika. Od niej zależy w jakim stopniu będzie niwelowane tarcie i co za tym idzie jaka będzie ochrona części podlegających tarciu.

Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C.

Najczęściej mamy do czynienia z olejami silnikowymi wielosezonowymi, które opisywane są przez dwie wartości np. 5W-40. Taki olej będzie doskonale zachowywał się w warunkach zimowych (0W, 5W 10W to oleje gwarantujące łatwy rozruch silnika oraz szybki dopływ do wszystkich punktów smarowniczych w bardzo niskich temperaturach) jak również przy wysokich obciążeniach silnikach powodujących jego wysokie nagrzanie (40,50 i 60).

Równie ważnym parametrem informującym o zdolności oleju do dezaktywacji kwaśnych produktów spalania paliwa oraz do jego zdolności czyszczących jest liczba zasadowa.Przy wyborze odpowiedniego oleju silnikowego istotna jest również jego jakość. Do oznaczenia jakości olejów najczęściej stosowane są klasyfikacje API oraz ACEA.

Według klasyfikacji API oleje dzielą się na dwie grupy:

-oznaczone symbolem S - przeznaczone do silników z zapłonem iskrowym.

-oznaczone symbolem C - przeznaczone dla silników z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnych).

Klasę jakości określają kolejne litery alfabetu po symbolu S lub C. W przypadku olejów do silników benzynowych najwyższą jakość będą posiadały oleje z oznaczeniem SJ, SL lub SM natomiast w przypadku olei do silników wysokoprężnych CF i CL.

Klasyfikacja ACEA została opracowana w związku z tym, że warunki eksploatacji pojazdów europejskich są odmienne w porównaniu z amerykańskimi. Uwzględnia ona jedynie nowoczesne, o wysokiej jakości oleje silnikowe.

Występują tu trzy grupy:

1.Oleje do silników benzynowych

2.Oleje do silników wysokoprężnych

3.Oleje do silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych

Klasyfikacja europejska (ACEA) jest uznawana za bardziej rygorystyczną od amerykańskiej (API).

Olej należy wymieniać wg. zaleceń producenta silnika. Informacje znajdują się w Książce Przeglądów Okresowych danego pojazdu, zawierają rady dotyczące doboru oleju w zależności od sposobu i warunków eksploatacji.

Dodatkowo przy każdej wymianie, czy też uzupełnianiu braków oleju należy pamiętać o następujących zaleceniach:

-nie należy mieszać olejów różnych gatunków
-zaleca się mieszanie tylko olejów o tej samej klasie lepkości
-wraz ze zwiększającym się przebiegiem samochodu możemy zmienić rodzaj oleju, przy czym zaleca się wymianę na oleje niższej klasy (kolejność stosowania: syntetyczny, półsyntetyczny, mineralny).
-zastosowanie oleju wyższej klasy jakościowej, zwłaszcza w wyeksploatowanych silnikach może doprowadzić do wypłukania istniejących osadów a w rezultacie do rozszczelnienia silnika
-wymieniając olej należy również wymienić filtr oleju
-można stosować oleje różnych producentów, ale z zachowaniem wymogów producenta silnika
-zaleca się czyszczenie silnika przed każda wymianą oleju. Płukanka usuwa szkodliwe osady z silnika, czyści jego wewnętrzne części oraz zapewnia prawidłowy dopływ oleju.

Często zdarza się, że stojąc przed półką w sklepie motoryzacyjnym, nie wiemy, jaki olej silnikowy wybrać. Warto pamiętać, że zły wyrób oleju może spowodować zniszczenie silnika.Na rynku istnieje wiele rodzajów smarów silnikowych. Jednak w tym przypadku marka nie ma większego znaczenia. Należy zwrócić uwagę nie tylko na klasyfikację lepkości i to, czy olej jest mineralny czy syntetyczny. Głównym wyznacznikiem, którym powinniśmy się kierować przy zakupie odpowiedniego oleju, są jego parametry.

15W/40, 10W/60 – co to oznacza?

To nic innego jak klasyfikacja lepkości. Liczba przed literą „W” to wskaźnik gęstnienia oleju. Im mniejsza, tym olej mniej gęstnieje w niskich temperaturach. Wysoka druga liczba sugeruje, że olej zachowuje właściwą gęstość w wysokich temperaturach.Nie możemy sugerować się ceną. Nie zawsze można stosować zasadę „im droższy, tym lepszy”. Nawet najdroższy olej może poważnie uszkodzić silnik, jeśli zastosujemy go do starego samochodu. Do nowych silników zwykle stosuje się oleje syntetyczne i półsyntetyczne. Olej mineralny wlewa się do starszych pojazdów.

Kiedy i po co zmieniać olej?

Większość producentów aut sugeruje zmiany oleju co 15.000 km lub co rok. Jeśli jednak jeździmy samochodem często, ale pokonujemy małe odległości (np. dojazdy do pracy), to warto zastanowić się nad częstszą zmianą smaru. Świeży olej lepiej spełnia swoją funkcję. Przede wszystkim pozwala na trochę mniejsze spalanie. W upalne dni efektywniej przyczynia się do chłodzenia silnika oraz „oczyszcza” jednostkę napędową z osadu. Olej najlepiej wymienić u mechanika lub w własnym zakresie. Koszt nie jest wysoki (ok. 20-25 zł), a wymieniając u mechanika nie musimy martwić się o recycling przepracowanego smaru. Należy także pamiętać o wymianie filtra oleju.

Mineralne oleje silnikowe

Tradycyjne oleje silnikowe wytwarzane są z bazowych olei mineralnych. Oleje te jednak posiadają ograniczone możliwości wobec rosnących wymogów co do wydłużenia interwałów pomiędzy wymianą olejów, zwiekszenia mocy silnika oraz (przeciwciernych) antyfrakcyjnych właściwości olei mineralnych. Typowe oznakowanie lepkości dla olei mineralnych to: 15 W-40 lub 20 W-50.

Półsyntetyczne oleje silnikowe

Półsyntetyczne oleje silnikowe to oleje mineralne z dodatkiem komponentów syntetycznych. Komponenty te polepszają właściwości olei pezy rozruchu zimnego silnika, utrzymują silnik w czystości i doskonale chronią przed zużyciem. Typowe oznakowanie olei półsyntetycznych - 10 w-40.

Syntetyczne oleje silnikowe

Syntetyczne silnikowe oleje bazowe stanowią podstawę dla produkcji olei silnikowych z istotnie ulepszonymi właściwościami. Syntetyczne oleje silnikowe są przydatne zarówno dla silników benzynowych jak i wysokoprężnych, zabezpieczają optymalną ochronę przed zuzyciem, zapewniaja dobre smarowanie przy rozruchu zimnego silnika, obniżają tarcie w silniku i utrzymują go w czystym stanie. Odpowiadają one najwyższym standardom jakości według API, ACEA i względem aprobat firm samochodowych. Typowe oznakowanie lepkości olei syntetycznych - 0 W-40 oraz 5 W-40.

O czym każdy kierowca powinien pamiętać:

-Sprawdzaj poziom oleju przynajmniej raz w miesiącu, zwłaszcza przed dłuższą trasą;
-Nigdy nie dopuszczaj do zapalenia się lampki kontrolnej oznaczającej niski poziom oleju;
-Kiedy sprawdzasz poziom oleju pamiętaj, że musi on być powyżej znaku MIN, a zalecany jest poziom nieco poniżej znaku MAX;
-Olej musi być płynny i kapać kroplami z bagnetu.
-wraz ze zwiększającym się przebiegiem samochodu (oczywiście jeśli zaczynają pojawiać się „olejowe kłopoty" ciągłe dolewki, wycieki, hałas z silnika) możemy zmienić rodzaj oleju, gdzie raczej zaleca się wymianę na oleje niższych klasy (0W... ,5W..., 10W..., 15W...) , zastosowanie oleju wyższej klasy jakościowej (głównie syntetyki 0W-40, 5W-40)
w mocno wyeksploatowanych silnikach na olejach mineralnych lub półsyntetycznych może doprowadzić do wypłukania istniejących osadów a w rezultacie do utraty szczelności silnika.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

klasyfikacja lepkości SAE


Witam! Zaciekawiony ostatnio olejami do samochodów, pragnę się z wami podzielić informacjami jakie wyczytałem w 43 numerze, tygodnika Auto ¦wiat! Mam nadzieje, że pomoże on nam wszystkim, przed dokonaniem zakupu oleju do naszego samochodu?!

Klasyfikacja lepkości SAE (zimowa):
W zależności od temperatury zmienia się lepkość oleju - im jest zimniej, tym jest on "gęstszy", czyli bardziej lepki. Zimowa skala lepkości określa, przy jakiej temperaturze dany olej zaczyna stawiać takie opory, że uruchomienie silnika staje się niemożliwe. Skala zimowa podzielona jest na 6 części. Olej 0W umożliwia uruchomienie silnika przy temperaturze -35C, 5W przy -30C, a każda następna klasa oleju "wytrzymuje" temperatury o 5 stopni wyższe. W polskim klimacie stosuje się oleje klas 0W i 5W, stawiają najmniejsze opory zimą, ale nie do każdego auta można je stosować. Starsze konstrukce wymagają olejów 10W i 15W - zawsze sprawdzamy wymagania producentów.

Klasyfikacja lepkości SAE (letnia):
Im wyższa temperatura oleju, tym jest on mniej lepki. Mówiąc obarazowo: gorący olej pozostawia na elementach silnika bardzo cienki film. Klasyfikacja "letnia" określa, jak zachowuje się olej w temperaturze 100 i 150C. Mamy 5 klas: 20, 30, 40, 50, 60. Olej klasy 20 i 30 w wysokiej temperaturze jest najmniej lepki, czyli najbardziej płynny. Jego właściwości ochronne nie będą tak wysokie jak oleju klasy 50 i 60. Właściwy dobór "letniej" lepkości oleju w mniejszym stopniu zależy od konstrukcji jednostki. Zaglądamy więc do instrukcji obsługi! I tak to ma się, np:

60 - Olej do zastosoań ekstremalnych, w autach wykorzystywanych w wyścigach i w rajdach. Może powodować nieznaczny wzrost zużycia paliwa.

50 - Olej do stosowania w bardzo obciążanych silnikach, odporny na pracę w wysokich temperaturach, dla kierowców preferujących dynamiczny styl jazdy.

40 - Taki olej stosoany jest najczęściej w normalnie użytkowanych samochodach jako kompromis pomiędzy oszczędnością a właściwościami ochronnymi.

30 - Olej energooszczędny mający niewielkie opory wewnętrzne.

20 - Olej superoszczędny zapewnia poprawę osiągów silnika i emisji substancji toksycznych. Można go stosować tylko w niektórych silnikach.

...mam nadzieje, że to nam wyjaśni wszelkie wątpliwości

A tu są dokładniejsze dane :

http://www.honda-crx.info...ca3c14e47808468

Warto dokładnie przeczytac ta strone i zwrócić uwage na parametry olejów .
Wnisek-sposród wszystkich olejów jak jest dobry to bez wiekszego znaczenia którego
producenta.
i nie zawsze zgadza sie tak praktykowane u mechaników małej wiedzy ze :
15W to mineralny
10W to półsyntetyk
5W to syntetyk
Zawsze wydawało mi się że "Mobil 1 5w50" to dobrze wydane pieniądze.
Użyłem raz tylko Lotosa półsyntetyka (nie pamietam juz jego symbolu)ale po około 4-5 tys zobaczyłem ze dekiel na rozrzadzie zaczyna sie pokrywac nagarem -poszedł na recysling-precz,przed zakonczeniem 15000km

to ja dolorze jeszcze o klasach jakosciowych
grupa z literka "S" to sa oleje do silnikow ZI czyi z zaplonem iskrowym
dzieli sie je na kategorie "SA",SB,SC,SG" najnizsza kategoria to 'SA' a najwyzsza jakosc to 'SG'
grupa z literka 'C' to oleje do silnikow ZS z zaplonem samoczynnym- diesla
dzieli sie na kategorie "CA,CB,CC,CD,CE" i 'CE najwyzsza jakosc
jezeli na oleju jest napisane SA/CB to oznacza ze mozna stosowac ten olej do samochodow ZI i ZS
 
 
 
przemek82 
Nałogowiec


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 137
Skąd: Brunatna Stolica
Wysłany: 26-03-2008, 13:05   
   Bolid: ZFA187 | SUF178 | KLAS T200 1.4 16V


Klasyfikacja jakościowa olejów silnikowych - systematyka.

Oprócz najważniejszej z punktu widzenia użytkownika SC klasyfikacji lepkościowej (wg. SAE; zob. wyżej) można wyróżnić dwie podstawowe klasyfikacje jakościowe olejów. I tak:

1. API (American Petroleum Institute, ang. Amerykański Instytut Naftowy). API klasyfikuje oleje w dwóch grupach: S (do silników benzynowych) i C (do silników diesla). Litery S lub C to zawsze pierwszy znak oznaczenia API. Drugi znak (litera A ÷ M) oznacza faktyczną jakość i przeznaczenie oleju.

Klasyfikacja olejów do silników benzynowych ( diesel'ami nie interesujemy się :) ):

SA - oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających,
SB - oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych przed 1958r.,
SC - oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60,
SD - oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki samochodowe z lat 60/70),
SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych,
SF - oleje do silników konstruowanych w latach 80-tych,
SG - olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych (zalecany do naszych Seicento),
SH - Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji,
SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996r. Tak samo jak SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa,
SL - Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację SJ. Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa,
SM - najnowsza specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r. do benzynowych silników aut osobowych.

2. ACEA (Association des Constructeurs European d'Automobiles, fr. Związek Europejskich Konstruktorów Samochodowych). Klasyfikacja wg ACEA jest bardziej rygorystyczna niż wg amerykańskiej API. ACEA klasyfikuje oleje w trzech grupach: A (benzyna), B (diesel) oraz E (silniki diesla dla ciężkich maszyn i samochodów ciężarowych).

W grupie A wyróżnia się następujące klasy:

A1 - jakość standardowa,
A2 - wysoka jakość standardowa,
A3 - wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji,
A4 - kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa,
A5 - oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych.

3. Wspomnieć można również o Stowarzyszeniu CCMC, którego spadkobiercą od 01.01.1996 jest ACEA. CCMC klasyfikowało oleje w grupach G1 ÷ G5. Najwyższe klasy oleju G4 i G5 zastąpione zostały przez: A1-98, A2-96 edycja 2, A3-98. Zalecany do naszych autek olej wg CCMC to G4.

__________
źródła:
http://www.commaoil.pl/start.html
http://www.oleje.ovh.org
_________________
 
 
 
barthez 
Nałogowiec
professional audio


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 19 Sty 2008
Posty: 382
Skąd: stolica Wlkp
Wysłany: 05-03-2009, 23:06   
   Bolid: Fiat CC 0.7 R2 4V (170A.046)


Polecam tą tabelę-kompendium wiedzy na temat produktów dostępnych na rynku.

http://www.leszekknorps.republika.pl/oleje.html
_________________
Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą Błogosławionaśty między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego moment. ?więta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy/diesla amen.
 
 
andela 
nówka sztuka ;)

Wiek: 44
Dołączył: 30 Gru 2009
Posty: 1
Skąd: powiat bielski
Wysłany: 30-12-2009, 10:56   
   Bolid: SC 899 2000


LOTOS ma na swojej stronie ciekawą wyszukiwarke olejów, może się komuś przydać:

www.lotosoil.pl

pozdrawiam
 
 
 
Ciacho 
Skoda Lover

Pomógł: 76 razy
Wiek: 38
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 2755
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 25-01-2010, 21:42   
   Bolid: Skoda Octavia II FL 1.6 TDI Greenline


dodaje bardzo ciekawy artykuł o olejach:
http://docs.google.com/gv...da.pl/oleje.pdf

ja sie z niego dowiedziałem ciekawą rzecz, że olej który mam zalany tzn. Mobil 5W-30 to nie jest pełny syntetyk tylko pół-syntetyk, no więc sie trochę zdziwiłem ;)

Polecam lekturę :]
_________________

 
 
saimon500 
nówka sztuka ;)


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 11 Lut 2007
Posty: 39
Skąd: z północy
Wysłany: 31-01-2010, 17:30   
   Bolid: seicento 0,9 PB95


Artykuł zawarty w poście powyżej to jedna z lepszych publikacji na ten temat dostępnych w sieci.
Pokuszę się jeszcze o podsumowanie że nie każdy olej na opakowaniu którego jest napisane syntetyk jest syntetykiem, i zachęcam do przeczytania w/w artykułu.
_________________
LOTOS semisyntetic 10W40 ThermalControl
HIPOLź semisyntetic GL-5 75W-90 MIL-L-2105 D.

 
 
Ciacho 
Skoda Lover

Pomógł: 76 razy
Wiek: 38
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 2755
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 09-02-2010, 10:50   
   Bolid: Skoda Octavia II FL 1.6 TDI Greenline


Proszę tutaj nie zadawać pytań na temat jaki olej jest dobry do mojego seicento :twisted: To jest temat, który ma być tylko źródłem wszelkich informacji na temat olejów i nic więcej. Żadnych dyskusji, od tego jest masa tematów "olejowych".

Posty nie na temat będą nagradzanie ostrzeżeniami.
_________________

 
 
tolekplxx7W 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 14 Sty 2014
Posty: 3
Skąd: wrocław
Wysłany: 14-01-2014, 17:04   
   Bolid: opel


dzieki za info :smile: :smile: :smile:
_________________
bramki antykradziezowe | wykrywacze metali
 
 
Malwa87 
nówka sztuka ;)

Dołączyła: 13 Maj 2014
Posty: 1
Skąd: Oborniki
Wysłany: 13-05-2014, 13:18   
   Bolid: Ford Fokus


Co to są oleje syntetyczne?

Syntetyczne środki smarne zawierają oleje bazowe, które powstają podczas syntezy chemicznej lub poddaniu złożonym reakcjom chemicznym konwencjonalnych baz olejowych - „głębszych” niż te, które wykorzystuje się do produkcji olejów mineralnych, pozwalają więc uzyskać wyższy poziom ochrony i lepszą wydajność. Oleje syntetyczne zapewniają szereg korzyści, które przekładają się na pracę silnika z optymalną wydajnością przez wiele lat.
Aby zrozumieć, czym są syntetyczne oleje silnikowe, prześledźmy, w jaki sposób się je otrzymuje:

Dostępne są dwa podstawowe rodzaje olejów silnikowych:

1. Oleje mineralne, tradycyjne
2. Oleje syntetyczne, których popularność wciąż wzrasta

Oleje syntetyczne produkuje się w bardzo zaawansowanych procesach z udziałem złożonych reakcji chemicznych dzięki czemu oleje syntetyczne charakteryzują się większą czystością i lepszą jakością niż konwencjonalne oleje mineralne. Proces ich produkcji obejmuje także modyfikację poszczególnych molekuł oleju w celu ich dostosowania do wymagań współczesnych silników. To dzięki tym zmodyfikowanym molekułom osiąga się wyższy poziom ochrony i lepszą wydajność.
_________________
Sklep BHP - Odzież robocza
 
 
tomastepa 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Paź 2012
Posty: 8
Skąd: Chorzów
Wysłany: 09-01-2015, 09:16   
   Bolid: SS 900


Jest jeszcze jeden dość znaczny kłopocik czyli rozlewnia oleju !

Większość rozlewni jest u nas a tam się dziwne rzeczy dzieją (zapewniam o braku zgodności z karta charakterystyki)

Sa też lewe rozlewnie o których ostatnio głośno gdzie podrabiają opakowania.

Ja preferuje zakup oleju z niemiec przez np popularny portal gdzie dostaję z olejem FV niemiecką choć i to da się zfabrykować.

Tak naprawde nie wiemy co właściwie lejemy do silnika :sad:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - opowiadania - Mapa Forum