układ chłodzenia 900-setka |
Autor |
Wiadomość |
ricken
nówka sztuka ;)
Dołączył: 19 Lut 2011 Posty: 40 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 12-06-2014, 20:50 układ chłodzenia 900-setka
Bolid: seicento young 900 |
|
|
W ostatnich dniach z uwagi na wyższe temperatury powietrza przyjrzałem się z ciekawości układowi chłodzenia.
Zauważyłem, że po przejechaniu 4km i więcej nie włącza się w ogóle wentylator, oba przewody wejściowy i wyjściowy z chłodnicy są tak samo gorące.
Czy to normalne?
Co sprawdzić w pierwszej kolejności? Bo wydaje mi się że powinien wentylator się włączyć w ostatnich dniach przy tak wysokich temperaturach. |
|
|
|
 |
jędrek
Nałogowiec
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 03 Cze 2014 Posty: 702 Skąd: tarnów
|
Wysłany: 12-06-2014, 21:07
Bolid: seicento 899 |
|
|
Mi na takich upałach też się nie włącza a robię 15 km. połowę przez miasto a węże parzą, dopóki się jedzie to jest ok. ale wystarczy stanąć i wentylator pracuje. Chyba za mało przejechałeś km. |
|
|
|
 |
ricken
nówka sztuka ;)
Dołączył: 19 Lut 2011 Posty: 40 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 12-06-2014, 21:10
Bolid: seicento young 900 |
|
|
w korkach trochę stoję i wentylatora nie usłyszałem u siebie by się włączył, a jak tak idę drogą to co chwilę słyszę w innych autach jak chodzi, czyżby w seicento silnik się tak słabo nagrzewał? |
|
|
|
 |
owen
Nałogowiec

Pomógł: 53 razy Wiek: 36 Dołączył: 23 Mar 2009 Posty: 216 Skąd: Pawłowice
|
Wysłany: 12-06-2014, 21:18
Bolid: Było SC 900...było 1.2 8V...jest Madzia eFka. |
|
|
900 potrafi się grzać. Na postoju na zimnym silniku spróbuj zakręcić wentylatorem...jak nie ma oporu to następnie sprawdź na krótko (wyciągnij wtyczkę z czujnika w chłodnicy i wsadź drut między styki). Jeśli ruszy to została Ci ostatnia rzecz. Podłączyć z powrotem wtyczkę do czujnika potem odpalić auto, przekręcić w kabinie nawiew na zimne powietrze i czekać na postoju aż się wiatrak włączy. Po około 7 min postoju przy obecnych temperaturach powinien się włączyć |
|
|
|
 |
rotax24 [Usunięty]
|
Wysłany: 12-06-2014, 21:20
|
|
|
Pomijając sprawność układu to duży wpływ na tzw. łapanie temperatury ma olej silnikowy
a głównie jego baza i lepkość - im mniejsze tarcie i większy przepływ tym wolniej nagrzewa się silnik a z kolei po nagrzaniu o wiele szybciej się schładza - na swoim przykładzie mogę powiedzieć że w 1,1 Mpi na oleju 0w30 i estrowej bazie nawet podczas upałów i przejechaniu 20km dopiero po 3 minutach pracy wentylator załączał się na 15 sekund i to wszystko - kolejne załączenie dopiero po minucie analogocznie po przejechaniu takiego samego dystansu na 10w40 HC wentylator załączył się po 20 sekundach i pracował ponad 30 sekund - kolejne załączenie już po 15 sekundach |
|
|
|
 |
ricken
nówka sztuka ;)
Dołączył: 19 Lut 2011 Posty: 40 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 12-06-2014, 21:28
Bolid: seicento young 900 |
|
|
1.sprawdzę zatem czujnik w pierwszej kolejności....
2.olej 10w40 - w poprzednich latach włączał się wentylator, wiec to raczej nie to
a pro po tematu bezpiecznik wentylatora, gdzie szukac i ile amper? |
|
|
|
 |
Paweł1984
spamer team Jasper84
Pomógł: 160 razy Wiek: 41 Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 1212 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 12-06-2014, 22:52
Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance |
|
|
Czarny przy kielichu-maxi fuse-chyba 20A
Sprawdź włącznik na krótko, bo przegrzejesz dziada |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 13-06-2014, 09:30
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
ricken napisał/a: |
a pro po tematu bezpiecznik wentylatora, gdzie szukac i ile amper? |
W skrzynce bezpieczników za akumulatorem. Tzw MAXI FUSE 30A . |
_________________ Hac не дoгoнят ... |
|
|
|
 |
ricken
nówka sztuka ;)
Dołączył: 19 Lut 2011 Posty: 40 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 13-06-2014, 16:09
Bolid: seicento young 900 |
|
|
a więc wyciągłem wtyczkę zwarłem styki i wentylator nie ruszył.....
sprawdziłem bezpieczniki w czarnej skrzynce po prawej stronie pod maską są tam 2 (7,5A i 10A) dalej wentylator nie ruszył przy zwarciu styków wtyczki
pomysły? |
|
|
|
 |
owen
Nałogowiec

Pomógł: 53 razy Wiek: 36 Dołączył: 23 Mar 2009 Posty: 216 Skąd: Pawłowice
|
Wysłany: 13-06-2014, 16:19
Bolid: Było SC 900...było 1.2 8V...jest Madzia eFka. |
|
|
Sprawdziłeś nie te co trzeba Zerknij za akumulator. Tam jest mała czarna skrzynka z 4 bezpiecznikami (Ty masz young to będą 3 bo nie masz klimatyzacji). Sprawdź jak koledzy wyżej instruowali. Bezpiecznik powinien być zielony (przynajmniej u mnie był taki kolor) 30A. Sprawdzałeś ręką wentylator czy luźno się obraca?
Tu masz odpowiedni manual krok po kroku co robić
http://www.seicento.pl/viewtopic.php?t=11871
Trochę chęci i szukajki |
|
|
|
 |
ricken
nówka sztuka ;)
Dołączył: 19 Lut 2011 Posty: 40 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 13-06-2014, 16:26
Bolid: seicento young 900 |
|
|
masz rację właśnie też sobie uświadomiłem swój błąd..... to nie te bezpieczniki
poczytam najpierw linka, dzięki za rady
a wentylator luźno się obraca
sprawdziłem faktycznie bezpiecznik 30A przepalony....
jak wymienię i padnie znowu to rozumiem następny krok to wymiana wentylatora?
dlaczego czujnik w silniku nie sygnalizował wyższej temperatury płynu chłodzącego? |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 13-06-2014, 18:14
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
ricken napisał/a: |
sprawdziłem faktycznie bezpiecznik 30A przepalony....
jak wymienię i padnie znowu to rozumiem następny krok to wymiana wentylatora? |
poszukaj także zwarcia na przewodzie plusowym od bezpiecznika do wentylatora
ricken napisał/a: | dlaczego czujnik w silniku nie sygnalizował wyższej temperatury płynu chłodzącego? |
Kontrolka zaświeca się w temperaturze około 119 stopni. Wtedy już jest przeważnie pozamiatane i płyn się zaczyna gotować.Widocznie ta temperatura nie została osiągnięta lub masz spaloną żarówkę kontrolki. Sprawdź to w następujący sposób:
Kluczyk na pozycję MAR, zdejm zielonobiały przewód z czujnika i dotknij do masy (głowicy)
Kontrolka powinna się zaświecić |
_________________ Hac не дoгoнят ... |
|
|
|
 |
ricken
nówka sztuka ;)
Dołączył: 19 Lut 2011 Posty: 40 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 15-06-2014, 09:39
Bolid: seicento young 900 |
|
|
czujnik od kontrolki działa, wynika wiec że nie przekroczyło temperatury i nie zdążylo się zagotować....
dzięki za rady oszczędziło mi to dużo czasu |
|
|
|
 |
ricken
nówka sztuka ;)
Dołączył: 19 Lut 2011 Posty: 40 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 16-06-2014, 17:15
Bolid: seicento young 900 |
|
|
a mam jeszcze pytanie jak sprawdzić czy czujnik w chłodnicy działa?
przypuszczam należy sprawdzić jego rezystancję, a ile ona powinna wynosi przy jakiej temperaturze? |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 16-06-2014, 17:24
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
Czujnik w chłodnicy nie jest rezystancyjny . Tak jak ten na wskaźnik zerojedynkowy. Jeśli to oryginalny (ja mam turkusową obudowę to zaŁącza mi wentylator w temp około 98-99 stopni. można go sprawdzić tak jak ten z głowicy - we wrzątku. Z ty że przed zagotowaniem wody jego styki powinny się załączyć. Kiedyś wymieniłem na taki z czarną obudową od CC i załączał mi wentylator w temp. 80 stopni . Wymieniłem z powrotem na ten co mam teraz. Żeby go wykręcić z chłodnicy musisz spuścić płyn. Klucz to rozmiar 29 ale użyłem 30 i też dało radę. Żabkami też pewno by poszło. Jak pisałem najlepiej podpiąć pod komputer odczytasz kiedy załącza się wentylator. Dlatego wiem że u mnie załącza się w 98-99 stopni.Może termostat za późno się otwiera? To też byś odczytał z programu (nagły spadek temperatury (u mnie w 86 stopni) |
_________________ Hac не дoгoнят ... |
|
|
|
 |
|