FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
układ chłodzenia 900-setka
Autor Wiadomość
ricken 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 19 Lut 2011
Posty: 40
Skąd: Gliwice
  Wysłany: 12-06-2014, 20:50   układ chłodzenia 900-setka
   Bolid: seicento young 900


W ostatnich dniach z uwagi na wyższe temperatury powietrza przyjrzałem się z ciekawości układowi chłodzenia.
Zauważyłem, że po przejechaniu 4km i więcej nie włącza się w ogóle wentylator, oba przewody wejściowy i wyjściowy z chłodnicy są tak samo gorące.
Czy to normalne?
Co sprawdzić w pierwszej kolejności? Bo wydaje mi się że powinien wentylator się włączyć w ostatnich dniach przy tak wysokich temperaturach.
 
 
jędrek 
Nałogowiec

Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 03 Cze 2014
Posty: 702
Skąd: tarnów
Wysłany: 12-06-2014, 21:07   
   Bolid: seicento 899


Mi na takich upałach też się nie włącza a robię 15 km. połowę przez miasto a węże parzą, dopóki się jedzie to jest ok. ale wystarczy stanąć i wentylator pracuje. Chyba za mało przejechałeś km.
 
 
ricken 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 19 Lut 2011
Posty: 40
Skąd: Gliwice
Wysłany: 12-06-2014, 21:10   
   Bolid: seicento young 900


w korkach trochę stoję i wentylatora nie usłyszałem u siebie by się włączył, a jak tak idę drogą to co chwilę słyszę w innych autach jak chodzi, czyżby w seicento silnik się tak słabo nagrzewał? :)
 
 
owen 
Nałogowiec


Pomógł: 53 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 216
Skąd: Pawłowice
Wysłany: 12-06-2014, 21:18   
   Bolid: Było SC 900...było 1.2 8V...jest Madzia eFka.


900 potrafi się grzać. Na postoju na zimnym silniku spróbuj zakręcić wentylatorem...jak nie ma oporu to następnie sprawdź na krótko (wyciągnij wtyczkę z czujnika w chłodnicy i wsadź drut między styki). Jeśli ruszy to została Ci ostatnia rzecz. Podłączyć z powrotem wtyczkę do czujnika potem odpalić auto, przekręcić w kabinie nawiew na zimne powietrze i czekać na postoju aż się wiatrak włączy. Po około 7 min postoju przy obecnych temperaturach powinien się włączyć ;)
 
 
rotax24
[Usunięty]

Wysłany: 12-06-2014, 21:20   

Pomijając sprawność układu to duży wpływ na tzw. łapanie temperatury ma olej silnikowy
a głównie jego baza i lepkość - im mniejsze tarcie i większy przepływ tym wolniej nagrzewa się silnik a z kolei po nagrzaniu o wiele szybciej się schładza - na swoim przykładzie mogę powiedzieć że w 1,1 Mpi na oleju 0w30 i estrowej bazie nawet podczas upałów i przejechaniu 20km dopiero po 3 minutach pracy wentylator załączał się na 15 sekund i to wszystko - kolejne załączenie dopiero po minucie :wink: analogocznie po przejechaniu takiego samego dystansu na 10w40 HC wentylator załączył się po 20 sekundach i pracował ponad 30 sekund - kolejne załączenie już po 15 sekundach :wink:
 
 
ricken 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 19 Lut 2011
Posty: 40
Skąd: Gliwice
Wysłany: 12-06-2014, 21:28   
   Bolid: seicento young 900


1.sprawdzę zatem czujnik w pierwszej kolejności....
2.olej 10w40 - w poprzednich latach włączał się wentylator, wiec to raczej nie to :)
a pro po tematu bezpiecznik wentylatora, gdzie szukac i ile amper?
 
 
Paweł1984 
spamer team
Jasper84

Pomógł: 160 razy
Wiek: 41
Dołączył: 26 Sie 2007
Posty: 1212
Skąd: Łódź
Wysłany: 12-06-2014, 22:52   
   Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance


Czarny przy kielichu-maxi fuse-chyba 20A
Sprawdź włącznik na krótko, bo przegrzejesz dziada :wink:
 
 
 
macher 
Moderator

Pomógł: 448 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2149
Skąd: wioska wilków wlkp
Wysłany: 13-06-2014, 09:30   
   Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100


ricken napisał/a:

a pro po tematu bezpiecznik wentylatora, gdzie szukac i ile amper?

W skrzynce bezpieczników za akumulatorem. Tzw MAXI FUSE 30A .
_________________
Hac не дoгoнят ...
 
 
ricken 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 19 Lut 2011
Posty: 40
Skąd: Gliwice
Wysłany: 13-06-2014, 16:09   
   Bolid: seicento young 900


a więc wyciągłem wtyczkę zwarłem styki i wentylator nie ruszył.....
sprawdziłem bezpieczniki w czarnej skrzynce po prawej stronie pod maską są tam 2 (7,5A i 10A) dalej wentylator nie ruszył przy zwarciu styków wtyczki
pomysły?
 
 
owen 
Nałogowiec


Pomógł: 53 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 216
Skąd: Pawłowice
Wysłany: 13-06-2014, 16:19   
   Bolid: Było SC 900...było 1.2 8V...jest Madzia eFka.


Sprawdziłeś nie te co trzeba :) Zerknij za akumulator. Tam jest mała czarna skrzynka z 4 bezpiecznikami (Ty masz young to będą 3 bo nie masz klimatyzacji). Sprawdź jak koledzy wyżej instruowali. Bezpiecznik powinien być zielony (przynajmniej u mnie był taki kolor) 30A. Sprawdzałeś ręką wentylator czy luźno się obraca?

Tu masz odpowiedni manual krok po kroku co robić -->
http://www.seicento.pl/viewtopic.php?t=11871

Trochę chęci i szukajki ;)
 
 
ricken 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 19 Lut 2011
Posty: 40
Skąd: Gliwice
  Wysłany: 13-06-2014, 16:26   
   Bolid: seicento young 900


masz rację właśnie też sobie uświadomiłem swój błąd..... to nie te bezpieczniki :)
poczytam najpierw linka, dzięki za rady
a wentylator luźno się obraca :)

sprawdziłem faktycznie bezpiecznik 30A przepalony.... :]
jak wymienię i padnie znowu to rozumiem następny krok to wymiana wentylatora?
dlaczego czujnik w silniku nie sygnalizował wyższej temperatury płynu chłodzącego?
 
 
macher 
Moderator

Pomógł: 448 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2149
Skąd: wioska wilków wlkp
Wysłany: 13-06-2014, 18:14   
   Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100


ricken napisał/a:


sprawdziłem faktycznie bezpiecznik 30A przepalony.... :]
jak wymienię i padnie znowu to rozumiem następny krok to wymiana wentylatora?

poszukaj także zwarcia na przewodzie plusowym od bezpiecznika do wentylatora
ricken napisał/a:
dlaczego czujnik w silniku nie sygnalizował wyższej temperatury płynu chłodzącego?

Kontrolka zaświeca się w temperaturze około 119 stopni. Wtedy już jest przeważnie pozamiatane i płyn się zaczyna gotować.Widocznie ta temperatura nie została osiągnięta lub masz spaloną żarówkę kontrolki. Sprawdź to w następujący sposób:
Kluczyk na pozycję MAR, zdejm zielonobiały przewód z czujnika i dotknij do masy (głowicy)
Kontrolka powinna się zaświecić
_________________
Hac не дoгoнят ...
 
 
ricken 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 19 Lut 2011
Posty: 40
Skąd: Gliwice
Wysłany: 15-06-2014, 09:39   
   Bolid: seicento young 900


czujnik od kontrolki działa, wynika wiec że nie przekroczyło temperatury i nie zdążylo się zagotować....
dzięki za rady oszczędziło mi to dużo czasu :)
 
 
ricken 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 19 Lut 2011
Posty: 40
Skąd: Gliwice
Wysłany: 16-06-2014, 17:15   
   Bolid: seicento young 900


a mam jeszcze pytanie jak sprawdzić czy czujnik w chłodnicy działa?
przypuszczam należy sprawdzić jego rezystancję, a ile ona powinna wynosi przy jakiej temperaturze?
 
 
macher 
Moderator

Pomógł: 448 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2149
Skąd: wioska wilków wlkp
Wysłany: 16-06-2014, 17:24   
   Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100


Czujnik w chłodnicy nie jest rezystancyjny . Tak jak ten na wskaźnik zerojedynkowy. Jeśli to oryginalny (ja mam turkusową obudowę to zaŁącza mi wentylator w temp około 98-99 stopni. można go sprawdzić tak jak ten z głowicy - we wrzątku. Z ty że przed zagotowaniem wody jego styki powinny się załączyć. Kiedyś wymieniłem na taki z czarną obudową od CC i załączał mi wentylator w temp. 80 stopni . Wymieniłem z powrotem na ten co mam teraz. Żeby go wykręcić z chłodnicy musisz spuścić płyn. Klucz to rozmiar 29 ale użyłem 30 i też dało radę. Żabkami też pewno by poszło. Jak pisałem najlepiej podpiąć pod komputer odczytasz kiedy załącza się wentylator. Dlatego wiem że u mnie załącza się w 98-99 stopni.Może termostat za późno się otwiera? To też byś odczytał z programu (nagły spadek temperatury (u mnie w 86 stopni)
_________________
Hac не дoгoнят ...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - Mapa Forum