Wymiana/sprawdzenie rozrządu w nowym/pozmianowym MPI |
Autor |
Wiadomość |
JevgieniJ
Bywalec
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 72 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 01-06-2019, 23:37 Wymiana/sprawdzenie rozrządu w nowym/pozmianowym MPI
Bolid: Fiat Seicento VAN 1.1 2010 |
|
|
W jaki sposób sprawdza się ustawienie rozrządu przy nowym typie głowicy z wkręcanym korkiem oleju? Nie widzę nacięcia na głowicy, tak jak w poprzednich wersjach. Kolejne zagadnienie dotyczące tego całego pozmianowego MPI o którym nic nigdzie nie można znaleźć. Jedynie jakieś odniesienia do Grande Punto 1.4 ale tam do ustawiania rozrządu używają blokad - czy w przypadku 600 procedura też musi być tak skomplikowana? Na znaki już się nie da? |
|
|
|
|
Paweł1984
spamer team Jasper84
Pomógł: 160 razy Wiek: 40 Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 1212 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 02-06-2019, 00:49
Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance |
|
|
W nowych mpi-kach nie ma znaków i bez blokady jest bardzo trudno ustawić rozrząd.Co do silnika to 50% mechaniorów w ASO nie wie ,że do 600 takie montowali-to jest protoplasta 1.2.69km w pandzieII/III/500.-tam,zmienili dół dodali wariator i kilka innych zmian.Co do rozrządu w 1.1mpi tym nowym wbrew obiegowej opinii kilka części składowych-wysokie obroty,mały luz zaworowy powoduje uszkodzenie zaworów wydechowych-taka ciekawostka gdzie wszędzie jest bezkolizyjny-tak-seryjne 1.1spi/mpi starsze i cała gama 1.2.8v spi/mpi. |
|
|
|
|
JevgieniJ
Bywalec
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 72 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 02-06-2019, 09:09
Bolid: Fiat Seicento VAN 1.1 2010 |
|
|
Dzięki Paweł! Twoja wiedza na temat nowych MPI jest niesamowita, chyba niewielu ją w ogóle posiada...
To mój rozrząd:
Teraz już wiem, że potrzebne są te blokady. Czy ta biała kropka na pokrywie może oznaczać, że ktoś kiedyś wymieniał rozrząd bez blokad tylko ponanosił sobie jakieś znaki? Na kole też jest biała kropka tylko pod tym kątem jej nie widać na zdjęciu.
Czy mógłbyś mi podać numery OE właściwego paska rozrządu i napinacza do tego modelu?
Zastanawiam się czy ja w ogóle mam założony właściwy pasek, bo to koło wygląda tak, że dwa takie paski by tam weszły:
Pisałeś też gdzieś, że ten ulepszony MPI nie wykazuje zbytniego zużycia tłoków - czyli mój nalot 265kkm oznacza, że się dopiero dobrze dotarł? |
|
|
|
|
Paweł1984
spamer team Jasper84
Pomógł: 160 razy Wiek: 40 Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 1212 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 04-06-2019, 00:13
Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance |
|
|
Masz zły pasek ,od starego mpi.-mistrzostwo:-) Tu masz prawdziwy,szukając części szukaj do Pandy II 1.1mpi po 2007roku.
https://allegro.pl/oferta/rozrzad-panda-1-1-oryginal-fiat-55203784-55233759-7192747241
Kropek ten silnik nie ma nigdzie,autorstwo,co do tłoków to faktycznie tu są zastosowane inne tłoki(notabene w sc 1.1spi 76km je mam) ,ze zmienionym płaszczem i ryzyko ich przytarcia spadło. 265tys na ten silnik jeżeli był w miarę dbany nie jest jeszcze dużym przebiegiem,ale już warto mieć na uwadze szczególnie przy bucie sprawdzenie poziomu oleju,czy UPG kiedyś do wymiany.Układ korbowo tłokowy spokojnie wytrzyma i 350tys km...i więcej. |
|
|
|
|
JevgieniJ
Bywalec
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 72 Skąd: Poznań
|
|
|
|
|
Paweł1984
spamer team Jasper84
Pomógł: 160 razy Wiek: 40 Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 1212 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 05-06-2019, 00:45
Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance |
|
|
Ani jeden,ani drugi zestaw,negatywne skutki,to trzaśnie Ci pasek,albo przeskoczy i koniec jazdy,albo i zaw. wydechowych....Do tego silnika pasek i rolka nie kosztują 35zł...
https://www.czesciauto24....ategories[]=307 |
|
|
|
|
JevgieniJ
Bywalec
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 72 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 06-06-2019, 13:08
Bolid: Fiat Seicento VAN 1.1 2010 |
|
|
Oryginalny za 35 zł |
|
|
|
|
JevgieniJ
Bywalec
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 72 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 08-06-2019, 22:22
Bolid: Fiat Seicento VAN 1.1 2010 |
|
|
Paweł, tragedia!!!
Przygotowałem się do wymiany rozrządu. Kupiłem blokady, klucz napinacza, pasek i napinacz. Rozebrałem pół samochodu, żeby mieć dostęp do wszystkiego i co się okazało:
Koła wałka i wału mam oczywiście szerokie pod pasek 22mm, ale nie pompę! No ja pi***, co za partacz to montował? Rozumiem, że nie mam żadnej dziwnej wersji tylko podobnie jak pasek tak i pompę da się założyć od starego MPI? Mają ten sam korpus, a inne są jedynie wirnik i koło pod pasek rozrządu? Czy mógłbyś mi wskazać jaką konkretnie pompę muszę kupić? |
|
|
|
|
Paweł1984
spamer team Jasper84
Pomógł: 160 razy Wiek: 40 Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 1212 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 09-06-2019, 01:34
Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance |
|
|
Pompę masz ze starego mpi mniej wydolną-kto to składał i to działało gratulacje- pompę musisz mieć od nowego mpi-wydajniejszą i pod pasek-z 5001.2.69km /grande 1.2. 65/1.4.77/Panda 1.1mpi po 2007 i Panda II 1.2.69km.
https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/3119221514220-P1201-O23175-pompa-cieczy-chlodzacej.html
Nr OE 55 184 081 i 55 221 397 i kit,że Ci Panda wyjdzie, to ten sam silnik.
35zł ori,ale 8letni w tekturce,miej to na uwadze,cena też nie bez przyczyny:-) |
|
|
|
|
JevgieniJ
Bywalec
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 72 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 10-06-2019, 22:53
Bolid: Fiat Seicento VAN 1.1 2010 |
|
|
Na wstępie chciałbym jeszcze raz podziękować za pomoc. Pieniacze z grupy na Facebooku uznali, że to przecież nic takiego, że ktoś założył pasek 15mm, a ja się nie znam i nie umiem ustawić prostego rozrządu. Może to i prawda, ale nie ma innej alternatywy. Mechanicy na widok tego silnika w Seicento mówią, że się nie podejmą, bo to "panie, silnik od jakiegoś innego auta". Natomiast Anglicy z fiatforum.com byli w ogóle zaskoczeni, że taki silnik trafiał do Seicento.
Będę zamawiał nową pompę, jednak skoro miałem to wszystko na wierzchu to postanowiłem sprawdzić ustawienie rozrządu. Założyłem blokadę na wałek (wycięcie na wałku skierowane do góry), a następnie przykręciłem blokadę 3 śrubkami na wał. Odpowiadało to ustawieniu zaznaczonemu czerwoną linią:
Czyli wyszło na to że rozrząd wg blokad jest źle ustawiony więc obróciłem wałem do momentu aż mogłem wkręcić czwartą śrubę blokady, w punkt mocowania plastikowej osłony rozrządu. Założyłem pasek i nowy napinacz ustawiany kluczem (stary był oczywiście zwykły od starego MPI). Naciągnąłem na maksa, zdjąłem blokady, zrobiłem dwa obroty wału (kołem z wrzuconym 5 biegiem), następnie ponownie założyłem blokady i ustawiłem napinacz tak aby znaki na nim się pokrywały.
Po tej operacji kiedy uruchomiłem silnik od razu usłyszałem, że pracuje głośniej. Ogólnie strasznie się drze jak się wkręca na obroty. Czas przyśpieszenia do setki to 25s (było 15) a VMAX 145 (było 160). Co zrobiłem źle? |
|
|
|
|
Paweł1984
spamer team Jasper84
Pomógł: 160 razy Wiek: 40 Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 1212 Skąd: Łódź
|
|
|
|
|
Paweł1984
spamer team Jasper84
Pomógł: 160 razy Wiek: 40 Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 1212 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 11-06-2019, 00:03
Bolid: Seicento sporting+,Hundai I30N performance |
|
|
Tak na odległość i kiedy tego nie widzę nie wiem,gdzie przestawiłeś- zobacz link od 500 identycznie jest w 600-pamiętaj też,że na starej pompie masz albo 20,albo 24 zęby-a właściwa ma 23.
https://warsztat.pl/dzial/7-czesci-i-regeneracja/artykuly/wymiana-paska-rozrzadu-w-fiacie-500-1-2-l-poradnik,64959/2
Natomiast to,że nie znają tego silnika w 600 czy pandzie 1.1mpi,to normalne,mam w pandolocie ciut dłubnięty,ale części w IC czy Inter Team nie mają skatalogowane-zawsze kupuję albo Ori ASO/Allegro,albo do 500/Pandy 1.2.69km.W fiacie nie ma rozwoju,sprzęgło jak Ci padnie to kupuj wg. Epera,bo zmienili od 2007roku zamach i to co pasuje do mpi/spi,tu może okazać się bardzo mało trwałe,bo łożysko i docisk aftermarketowy ma,jak by to ująść dalej do zamachu-stąd w tych silnikach sprzegła źle dobrane padaja po 30tys. |
|
|
|
|
JevgieniJ
Bywalec
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 72 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11-06-2019, 00:09
Bolid: Fiat Seicento VAN 1.1 2010 |
|
|
To na razie niech tak zostanie - mimo wszystko jeździ, skręca, hamuje Jak przyjdzie nowa pompa to złożę całość z właściwym paskiem i zobaczę. |
|
|
|
|
mario91
Nałogowiec
Pomógł: 14 razy Dołączył: 25 Lut 2015 Posty: 550 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 16-06-2019, 01:32
Bolid: SC 1.1 MPI, Stilo 1.9 JTD |
|
|
Pewnie masz o ząbek lub dwa "przyspieszony" wałek rozrządu względem idealnego położenia. Za tym idzie też prawdopodobnie wcześniejszy zapłon, bo komp pobiera dane z czujnika położenia wałka, zamontowanego w głowicy. Stąd pewnie ta głośna i twarda praca. Jeśli faktycznie tak jest, to może pojawiać się spalanie stukowe, ogólnie bardzo niezdrowe to dla silnika. Długo bym tak nie jeździł, szkoda motoru. |
|
|
|
|
JevgieniJ
Bywalec
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 72 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 16-06-2019, 18:01
Bolid: Fiat Seicento VAN 1.1 2010 |
|
|
W końcu udało mi się dostać nową pompę, co pozwoliło ruszyć dalej z całością.
Stara vs nowa
Mając już założoną nową pompę, założyłem blokady.
Dla pewności trzy razy przeprowadzałem procedurę "zdejmij blokady, zrób dwa obroty wałem, załóż blokady". Za każdym razem dało się je założyć z powrotem tak samo idealnie. Na tak ustawionym rozrządzie nie było poprawy czyli nadal 0-100 = 25s, VMAX 145 i darcie się przy przyśpieszaniu.
Postanowiłem zrobić to inaczej. Ustawiłem wałek i wał mniej więcej tak jak się ustawiało rozrząd w starym MPI i założyłem pasek tak żeby znaki na pasku pokrywały się ze znakami na kołach. Po pierwszej jeździe próbnej wydaje mi się, że to jest to. Pierwsza próba pozwoliła się rozpędzić 0-100 w czasie 17s i osiągnąć te 160 km/h, ale nie były to warunki idealne - duży ruch na autostradzie nie pozwolił na nic więcej. Będę jeździć i obserwować i na pewno napiszę jak to wygląda.
Zdjęcia poglądowe jak to złożyłem, bo swoich już nie robiłem:
Aha, po ustawieniu rozrządu drugą metodą zrobiłem jeszcze reset autoadaptacji i parametrów koła fonicznego, dodając następnie gazu do 6000obr/min trzy razy aż kontrolka MIL przestała migać |
|
|
|
|
|