FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wszystko o CB-RADIO
Autor Wiadomość
Griszas24 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Paź 2007
Posty: 25
Skąd: Łódź
Wysłany: 13-12-2007, 07:10   Wszystko o CB-RADIO
   Bolid: Seicento 1.1 MPI (Żona) VW Passat B6 (Ja)


Prosze o nie pisanie postow w charakterze komentarzy w tym temacie - beda usuwane.

Witam,

Mimo, ze wiele pytań wciąż sie powtarza, a ludziom nie chce sie szukać gdzie indziej postanowiłem troche poszperać i wkleić to tutaj, żeby ludzki nie musieli się męczyć. Wkrótce opisze zestawy CB wraz z antenami w różnych przedziałach cenowych oraz ich plusy i minusy tak więc zaczynamy. Odrazu mówie, że tekst nie jest mojego autorstwa, ale jest dość dobrze opisany:

CB Radio to w popularnym rozumieniu krótkofalówka, a więc urządzenie nadawczo-odbiorcze dzięki któremu możemy rozmawiać z innymi osobami. Działa na na częstotliwości 27MHz, w tzw. paśmie obywatelskim, dozwolonym do użytku bez licencji. I tu ujawnia się pierwsza zaleta CB radia – nie musimy faktu jego posiadania nigdzie rejestrować. Wystarczy kupić urządzenie, zamontować je i już można rozmawiać, bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Nie ma abonamentu, nie ma opłat rocznych. CB radio przeżywa obecnie swoją drugą młodość, funkcjonując w gronie kierowców jako bardzo skuteczne narzędzie komunikacji na drodze. Dzięki CB radiu możemy dowiedzieć się o sytuacji na danej trasie, utrudnieniach a nawet o stojącym przy drodze patrolu.

Jednak zanim kupimy CB radio, trzeba poznać jego tajniki. Warto poznać przynajmniej podstawowe pojęcia, rodzaje dostępnego sprzętu oraz pewne pułapki, na jakie może trafić kupujący. Nie od rzeczy będzie też zapoznanie się z tzw. radiowym slangiem, który ułatwi nam komunikację. CB radiowcy to bowiem brać specyficzna.

Kanały do rozmowy

CB radio ma 40 kanałów. To sporo, ale na drodze przyda nam się jeden kanał, tylko kanał 19. Jest to popularny kanał drogowy, na którym kierowcy nawzajem się ostrzegają, podają informacje o sytuacji i tak dalej. Jeśli chcemy głównie słuchać to ten kanał możemy ustawić i już tego nie zmieniać. Powinniśmy pamiętać o tym, że CB radio nie powinniśmy używać do rozmowy z inną osobą na kanale 9, jest to tzw. zastrzeżony kanał ratunkowy oraz na kanale 28, który jest kanałem wywoławczym dla CB stacjonarnych. Poza tym pełna dowolność. Jadąc na drodze ze znajomym, nie używajmy też kanału 19 do normalnej rozmowy. Pozostałe są do Waszej dyspozycji.

Jakie kupić CB radio czyli czym tanie różni się od drogiego

Każdy z nas, kupując dowolne urządzenie, chciałby je mieć możliwie tanio. Dopiero na drugim miejscu stawiamy niestety funkcjonalność i jakość. I tak jest w przypadku CB radia, gdy wiele osób kupuje najtańsze propozycje rynkowe, wychodząc z założenia, że „sztuka jest sztuka”. W zastosowaniach samochodowych to wbrew pozorom nie taki zły pomysł. Kiedy popatrzymy na ceny CB radia, zobaczymy, że nawet urządzenia o podobnych funkcjach, mogą mieć skrajnie różne ceny. Z czego to wynika? Otóż do produkcji taniego sprzętu używa się tanich podzespołów i w pewien sposób oszczędza na projekcie. Oznacza to, że tanie CB radio zwykle będzie:

# mniej czułe, a więc będziemy mieli kłopoty z usłyszeniem dalszych rozmówców,
# mniej odporne na skrośne (zakłócenia z innych kanałów)- innymi słowy jeśli rozmawiasz na kanale 1-szym a ktoś na 3-cim i jesteście stosunkowo blisko, to masz duzą szansę że ten ktoś 2 kanały wyżej będzie zagłuszał Ci rozmówcę, albo przynajmniej będziesz słyszał obu naraz.
# miało mniejszy zasięg – tak więc Twój głos też nie będzie słyszalny zbyt daleko.

Tylko, że o ile miało to większe znaczenie w przypadku używania CB radia w domu, to już w samochodzie nie musi być tak ważne. I nie ma co się bać tego typu taniego sprzętu, on również będzie działał. Może tylko w jakichś skrajnych sytuacjach komunikacja sprawi odrobinę problemów. Z jednym zastrzeżeniem: kupno taniego używanego radia to loteria, jeśli poprzedni właściciel coś w nim zmieniał, lutował, regulował a specjalnie się na tym nie znał, to możemy dostać do ręki elektroniczny złom a nie CB Radio.

Wyposażenie CB radia

Najprostsze modele CB radia mają tylko przełącznik kanałów, squelch czyli blokadę szumów oraz pokrętło głośności. I to zasadniczo w samochodzie wystarczy. Nie trzeba nic więcej, oczywiście poza mikrofonem i anteną, żeby komunikować się na drodze. Jeśli zależy nam na lepszym sprzęcie, to powinniśmy poszukać modelu, który ma jeszcze RF GAIN (płynną zmianę czułości urządzenia) i dokładny wskaźnik poziomu sygnału. Regulowana moc nadawania również może się przydać.

Jeśli ktoś chce mieć możliwość wygłaszania komunikatów do zdezorientowanych przechodniów, to można poszukać modelu wyposażonego w funkcję PA, nazywaną w slangu CB „papugą”. Jest to możliwość podłączenia głośnika znajdującego się na zewnątrz pojazdu, i traktowania CB radia jako wzmacniacza mikrofonowego. Chętnie korzysta z tego policja czy straż miejska, głosząc swoje słowa do tłumów (kiedyś nazywało się to „szczekaczką”).

Zdecydowanie za to nie polecam sprzętu przywiezionego z Niemiec! Do pewnego czasu sprzęt tam sprzedawany miał niższą moc nadawania (1 watt) niż ten sam w Polsce. Można to przerabiać, ale w przypadku CB radia samodzielne poprawianie fabryki nie jest wskazane.

CB radio ręczne czy przewoźne?

Kiedy wybierzemy się do sklepu lub zajrzymy do aukcji internetowej, zobaczymy , że można kupić różne modele CB radia. Ręczne, czyli samodzielne urządzenia z wbudowaną anteną (wyglądają jak krótkofalówki), lub przewoźne, czyli takie które mają oddzielnie jednostkę centralną, oddzielnie mikrofon i tak dalej. W samochodzie lepiej się jednak sprawdzi ten drugi sprzęt. CB radia ręczne są wygodne w terenie, bo można je zabrać ze sobą i nadal słuchać co się dzieje w eterze, natomiast ich kiepski zasięg i słaba czułość są jak dla mnie dyskwalifikacją w aucie. Obrazowo mówiąc, mając ręczne CB radio usłyszysz komunikat o problemach na drodze z odległości 2-3 kilometrów, mając CB radio przewoźne, można usłyszeć taki komunikat już z 10 czy więcej kilometrów. A to ważne. Zasięg nadawania ręcznego CB radia jest również ograniczony, z samochodu nie przekracza on kilometra, na wbudowanej antenie. To stanowczo za mało.

Ważnym zagadnieniem jest antena. To ona stanowi o powodzeniu przedsięwzięcia i zabawy w CB radio. Oczywiście z punktu widzenia wygody najlepiej byłoby mieć małą antenę magnetyczną (trzyma się ona na dachu za pomocą magnesu). Ma ona 50 cm wysokości i łatwo można schować ją do bagażnika. Ale im krótsza antena tym gorsze warunki odbioru i nadawania. Potraktujmy więc taki sprzęt jako ostateczność. Przy okazji – częste zakładanie i zdejmowanie anteny magnetycznej skutecznie rysuje dach. Zasięg nadawania z takiej antenki nie przekracza 5 kilometrów.

Zdecydowanie lepsza i to o kilka klas jest każda antena mocowana na rynience czy na uchwycie. Zapewni znacznie lepszy odbiór i nadawanie. Przy dobrze zestrojonej instalacji będziemy słyszeć stacje bazowe odległe o kilkadziesiąt kilometrów a sami powinniśmy być słyszalni przynajmniej na 15-20. Na drodze to jest wystarczająco.


#
Najtańsza antena magnetyczna CB-20 - za 50 złotych daje kilka kilometrów zasięgu.
Dlatego lepiej dołożyć 30-40 złotych i kupić antenę nieco dłuższą.


Bardzo ważna czynność - Strojenie anteny w samochodzie

Coś, o czym wiele osób zapomina, to zestrojenie anteny. Jest to stosunkowo prosta czynność, dla osoby która wie jak to zrobić. Strojenie można powierzyć fachowcom, w zależności od regionu kraju kosztuje to od 30 do 100 złotych. Nie oszczędzajmy na strojeniu!. Dobrze zestrojona instalacja w samochodzie, to gwarancji dobrych parametrów nadawania oraz bezpieczeństwo sprzętu. W skrajnych przypadkach źle zestrojona antena doprowadzi do spalenia koncówki mocy w CB.

Mały słownik pojęć CB radio:

# squelch - blokada szumów podczas braku sygnału nadawczego na danych kanale. Jest to pokrętło, którym regulujemy siłę sygnału która "przebije się" przez blokadę. Przydatne gdy nikt nie rozmawia (nie słyszymy szumów) oraz gdy na tym samym kanale ktoś nadaje ale bardzo daleko (nie musimy go słuchać gdy my rozmawiamy z kimś kto jest blisko)

# mikrofon ze wzmocnieniem - mikrofon posiada mały wzmacniacz który pozwala uzyskać mocne brzmienie. Zwiększa nieco zasięg, ale powoduje większe skrośne. Dla fanatyków odmiana z echem (jak najbardziej poważnie - echo można często posłuchać na cb radio, ale do naszych zastosowań to zbędny gadżet chyba że trafi się w komplecie w używanym zestawie!)

# s-meter - miernik siły sygnału , najczęściej diodiowy, chociaż zdarzają się, zwłaszcza w lepszym sprzęcie, wychyłowy. Typowe pytanie osób które sprawdzają siłę sygnału to "ilę Ci palę" albo "ile mam esów". "Esy" to slangowa siła sygnału. Mówi się np. "palisz mi 9 esów" , co znaczy, że sygnał jest w miarę silny. "masz u mnie plus 30" oznacza maksymalny sygnał. "7 esów" oznacza nieco słabszy sygnał, "3 esy" to już naprawdę kiepsko.

# rf-gain ("er-ef-dżejn")- bardzo przydatne pokrętełko w CB radiu, zmniejsza ono płynnie jego czułość. Przydaje się gdy blisko na innych kanałach pracują silne stacje. Wtedy mogą zagłuszać rozmówcę, i takie pokrętełko sprawi że będą mniej uciążliwe.

# skrót mocy - pozwala płynnie lub skokowo zmniejszyć moc nadawania. W lepszych radyjkach jest to wyposażenie standardowe, w gorszych można dorobić. I często się takie dorobione spotyka. Przydatne podczas pracy w zatłoczonym eterze, gdy nasz rozmówca jest zlokalizowany blisko nas, wtedy nie utrudniamy życia innym cb-radiowcom. Skrót mocy może być płynny lub skokowy.

# skrośna - zakłócenia z innych kanałów, powodowane przez blisko zlokalizowane nadajniki. Skrośne były zmorą w czasach gdy nie było telefonów komórkowych a mnóstwo ludzi używało CB radia. Obecnie jest nieco lepiej ale skrośne potrafią ostro zdenerwować podczas dalekich łączności, gdy nagle z postoju jakiś taksówkach pod domem włączy dopał (i wtedy przydaje się 400 kanałów radiu bo można odskoczyć daaaaleko w bok).

# bandy - to podział częstotliwości CB radia. Różne radia mają różne bandy (oznaczane literkami A,B,C,D i tak dalej, zależy ile takich band radio ma). Banda podstawowa to standardowy zakres częstotliwości CB Radio. I teraz jeśli rozmawiamy z kimś kto ma również więcej band to możemy mu powiedzieć "daj dwie w lewo" co oznacza, że z bandy np. "C" ma się przełączyć na bandę "A" na tym samym kanale.

# DW (dual watch) - funkcja CB Radia pozwalająca na nasłuchiwanie dwóch kanałow naprzemian. Jeśli na którymś coś się pojawi to radyjko pozostanie na tym aktywnym kanale.

# Szybka dziewiątka/dziewietnastka – przełącznik w CB radiu pozwalający szybko wejść na kanał ratunkowy lub drogowy.

# Ręczniak (nazywany też czasem ręcznikiem) – CB radio przenośne. Zwykle nieco słabiej wyposażone niż radio przewoźne lub stacjonarne, do zalety należy łatwe przenoszenie. Na zwykłej antenie gumowej bardzo słaby zasięg,(do kilku kilometrów) nieco lepszy na antenie teleskopowej.

Kanały specjalne

CB radio posiada w standardowym wydaniu 40 kanałów. Jednakże kilka z nich jest zastrzeżonych do wykorzystywania w ściśle określonym celu.

# kanał "9" to kanał zastrzeżony dla sytuacji ratunkowych. Innymi słowy nie wolno na nim normalnie rozmawiać, natomiast można jak najbardziej prosić o pomoc w razie wypadku. W niektórych regionach kraju na tym kanale prowadzi nasłuch straż pożarna, w innych ochotniczo CB radiowcy, którzy w razie czego przekażą informacje. Przydatne gdy zawiedzie komórka. Policja NIE MOŻE używać CB radio więc jej tam nie ma. Ze względu na skrośne nie jest zalecane rozmawianie na kanale 8 i 10.

# kanał "19" jest kanałem drogowym, na którym mozna się ustawić podczas jazdy na trasie. Normalna rozmowa można prowadzić ale na tym kanale raczej można posłuchać różnych ciekawych komunikatów, na przykład o misiach.

# kanał "28" to kanał wywoławczy. Na nim nie wolno rozmawiać, za to prowadzi się nasłuch i woła się stacje. Innymi słowy jeśli nie mamy ze znajomym umówionego kanału to normalnie ustawiamy się na 28 i czekamy aż ktoś nas zawoła. Obecnie znaczenie kanału 28 zmalało, w niektórych miastach jest on inaczej określony, dlatego warto sprawdzić który kanał jest wywoławczym zanim zaczniemy nadawać.

# kanał "2" jest tradycyjnie zarezerwowany dla taksówek.

CB radiowy slang

Pierwsza i podstawowa rzecz: w komunikacji CB radio nie uzywa się zwrotów typu pan/pani tylko kolega/koleżanka! Czyli zwracając się do kogoś mówimy „Kolego, powiedz mi jak sytuacja na wlocie do Poznania”

# "ogólne Bydgoszcz, ogólne Bydgoszcz, tu mobil Kojot Wrocław szukam ulicy Sandomierskiej" - taki komunikat można usłyszeć na kanale 19, a oznacza to że ktoś z Wrocławia, o ksywie Kojot, jadący samochodem, chciałby pomocy w znalezieniu jakiejś ulicy. Słowo mobil lub mobilek oznacza oczywiście samochód.

# "Kojot, daj na trzydzieści dwa" - również na 19 kanale ktoś odpowiada, i prosi aby Kojot przeszedł na kanał 32, tam będzie prowadzona dalsza rozmowa. Może się zdarzyć że kanał jest zajęty, wtedy woła dalej "Kojot, daj trzy do góry", co oznacza że Kojot powinien ustawić się na kanale 35.

# "Ogólne, w Warszawie na Armii Krajowej za mostem w stronę Bemowa stoją federalni" (inne warianty to "stoją misie z suszarką" , "niebiescy", "gumisie z patelnią" ) i tak dalej. Krótko mówiąc jest to ostrzeżenie o policjantach z czymś do mierzenia prędkości. Suszarka oznacza radar ręczny, patelnia to już niespotykany chyba radar stacjonarny.

# "Ogólne, dwa kilometry za Płońskiem w stronę Gdańska kilka krokodyli" - to określenie na Inspekcję Transportu Drogowego, niestraszną posiadaczom samochodów osobowych, ale z zamiłowaniem kontrolującą kierowców ciężarówek. Czasem są zwani "gadami". Jeśli ktoś mówi że "gryzą" to oznacza, że prowadzą bardzo szczegółową kontrolę a wtedy drżyj kierowco TIRa. Krokodyle albo miśki mogą zajmować się "ekologią" lub "sprawdzać red bula" co oznacza, że kontrolują czy kierowca napędza swój pojazd ropą z horrendalnie wysoką akcyzą czy zdecydował się na olej opałowy ze swej natury bezakcyzowy.

# "Brek" (od ang. break) - oznacza prośbę o wpuszczenie rozmówcy na kanale do rozmowy. Zwykle jest tak, że między kolejnymi wypowiedziamy robi się pół sekundy-sekundę przerwy, wtedy właśnie jest szansa włączyć się do rozmowy wołając "brek, brek". Jeśli właśnie kupiłeś i założyłeś CB radio to zapewne będziesz chciał wiedzieć jak daleko sięga twój sygnał więc owe "brek brek" będzie ci często potrzebne A jak już ktoś Cię wpuści do rozmowy (mówi wtedy "daj brek") to ty dajesz: "cześć koledzy/koleżanki, testuje sprzęt, nadaje z mobilka z Pruszkowa, skąd jesteście i ile wam palę?" . Tłumacząc to na polski: mam nowo założone cb radio w samochodzie i sprawdzam jak i gdzie mnie słychać, z jaką siłą. No i koleś może wtedy odpowiedzieć: "modulacja 4, 7 esów, jesteśmy z Brwinowa". Znaczy się że w miarę słychać, sygnał nienajlepszy jak na taką niedużą odległość ale może odbiorca tez siedzi w samochodzie?

# Sprawdzić gdzie nas słychać można też na kanale „28” wołając „ogólne, ogólne, tu mobilek Zdzisiek z Yelonek, sprawdzam gdzie mnie słychać”. W odpowiedzi powinno się usłyszeć np. „Wola 9 esów” , „Praga 5 esów” . Zdarzają się dowcipnisie i usłyszysz „Ursynów plus 30” (co jest oczywiście niemożliwe do uzyskania z samochodu).

# „Plus 30” to zwrot oznaczający, że siła sygnału nadawcy jest 100%, na niektórych CB radiach jest to oznaczone właśnie jako +30

# "Patrz jaka Kobra" można usłyszeć czasem w trasie. Kobra to określenie na panią świadczcącą usługi seksualne przy drodze ;-) , zwaną inaczej TIRówką.

Uwaga Zanim zaczniesz nadawać posłuchaj co i w jaki sposób mówią inni. Pozwoli Ci to osłuchać się ze slangiem i sposobem mówienia.

Wyprzedzanie z CB radiem czyli jak się wołać

Pomimo, że sporo urządzeń CB jeździ w samochodach osobowych, to jeśli chodzi o ciężarówki, CB jest tam praktycznie na wyposażeniu obowiązkowo. Dlatego jadąc osobówką, możemy się porozumieć z kierowcą takiej ciężarówki bez problemu, na przykład chcąc go wyprzedzić. Powinniśmy zacząć od próby kontaktu w ten sposób:

# "Kolego z firmy XXX (tu nazwa z naklejek na ciężarówce) czy mnie słyszysz?" . Zamiast firmy możemy spróbować podać nazwę jego samochodu. Nie stosuje się wołania po numerach rejestracyjnych.
Po potwierdzeniu powinniśmy w kulturalny i wyważony sposób poprosić go o potwierdzenie sytuacji na drodze i umożliwienie wyprzedzenia:
# "Jadę właśnie za Tobą małym samochodem, jak sytuacja z przodu? Czy jest szansa na wyprzedzanie? Puścisz mnie?" - lub podobnie.
Wskazane jest zachowanie kultury i taktu, jeśli damy człowiekowi do zrozumienia że nas tylko irytuje swoją jazdą po drodze, gdzie my jedziemy, może nam utrudniać a wręcz uniemożliwić wyprzedzanie.
Warto też zrozumieć, że jedzie dużym samochodem, który zupełnie inaczej się zachowuje na drodze niż osobówka.

Z nami te numerki

CB radiowy slang to również cały szereg numerków, które używa się jako skróty pewnych typowych powiedzień. Na przykład pod koniec rozmowy możesz usłyszeć "no to siedem trzy dla Ciebie", co oznacza "pozdrawiam". Ot takie radiowe zwyczaje. Parę podstawowych numerków warto znać:

# 51 - nie daj im się (nie daj się złapać)
# 73 - pozdrowienia - zwykle na koniec rozmowy
# 88 - kiedyś często słyszane podczas rozmów z płcią przeciwną, oznacza buziaka
Na radiu bywa wesoło

Nie raz i nie dwa CB radio nie tylko służy do komunikacji, ale może być też dobrą rozrywką. Niektóre teksty, które można tam usłyszeć, rozśmieszają do łez. Oto kilka przykładów z grupy pl.cb.radio zapożyczonych ze strony cb.nio.pl

"Ooooooo, dzisiaj pogotowie seksualne ma wolne." :-) Bez komentarza, chodzi oczywiście o częstochowską Kobrę. :-)

- *******, *******, Marek widziales tego ***** w Nexii ? chyba ślepy jest ****** jeden !
- panowie ... nie rzucajcie tu hip-hopem ... z dzieckiem jadę.

Dwa tygodnie temu jadąc na Wałbrzych, takie w pewnym momencie mięsiwo leciało że nie wytrzymałem i powiedziałem że "sami nie jedziecie w szoferce buraki ..." Obrazili się, nie zgadniecie na co ... na *szoferkę* że oni nie siedzą w szoferce tylko w kabinie rozbroili mnie ... Więc im uświadomiłem, że z takimi tekstami to siedzą buraki w szoferce, a w kabinie siedzi kierownik.

- "Jak most Grota? Stoi ... ?"
- "A co ma robić pewnie, ze stoi - jak od kilkudziesięciu lat!"

"Ooo, dzisiaj piąteczek! Czas na adwentowe ciupcianie!"

- "Pije piwko i zaraz spadam."
- "To zostaw mi trochę tez sie napije."
- "Dobra zostawię ci pusta puszkę to sobie wyciśniesz ..."

- "K.... mać! Wiozę cały samochód mięsa i jak tak dalej pójdzie to mi to wszystko zgnije zanim dojadę do Krosna"
- "To zjedź na pierwszy lepszy parking i przerobimy na tatara, będzie niezła impreza."
W tym momencie włącza się ktoś trzeci:
- "To ja się dołączam."
Na to koleś który zaproponował imprezkę:
- "No ale jak tak, na krzywego ryja?"
Gościu odpowiada:
- "Spoko, spoko. Jadę prosto z Żywca i z taką ilością browarów, że możemy do Wielkanocy imprezować."

- "K**** idioto wyłącz te halogeny."
- "Co za k**** słowo obraźliwe na halogenach jedzie ja pier****."
Na to gościu z auta który miał włączone halogeny:
- "K**** zachowujecie się jak banda kretynów." :D

"Krokodyle się tak wiercą, że zaraz zniosą jajka."

"Jak tam dzisiaj betony wyglądają?"
- odpowiedź:
"Czysciutku."
Chodziło oczywiście o nasza A4 do granicy.

Rozmowa dwóch kierowców:
- "Rychu - uważaj bo policja za tobą jedzie."
- "Jedzie bo ma paliwo jeszcze." :] (tutaj słychać prześmiewczy śmiech)

- "Kolego z czerwonego Mana czy mógłbyś włączyć radyjko, bo chciałem o coś zapytać?"

- "Uwaga mobilki, trasa Krosno-Przemyśl, na wysokości XXX kilometra znów krawaciarz przygarnął kropka ..." (krawaciarz oznacza kierowcę samochodu z kratką, zwykle handlowca, repa czy przedstawiciela handlowego).
Oczywiście z załapałem o co chodzi jak zobaczyłem skasowanego seicento.
To pod czarnym punktem ... Powiem, że jedno z lepszych określeń tych czarnych kropek na pomarańczowym / zielonym tle. ;-)

- "Uwaga, miski stoją w XYZ!"
- "A tam można jechać 50 czy 70?"
- "Nie wiem, jedz 70, jak cię złapią to mi powiedz."

Dziewczyna i gość:
D - "Michał Michał!"
(cisza)
D - "Michał Michał!"
G - "Może być Darek? Powiem tylko, ze seksy jestem." :-)

Kolego z Volvo co na halogenach jedziesz, jeszcze sobie k**** światło w kabinie zapal to ci widniej będzie. :-)

Dzisiaj jakiś kierowca na "gierkówce" śpiewał:
"Czy ktoś słyszał? Czy ktoś wie? Gdzie się chowa ITD." :D

- "Koledzy ... jak tam droga do Buska?"
- "Kolego ... Buzek to teraz w Łodzi mieszka, jak tam dojedziesz to sie zapytaj."

Najpierw przy wylocie z Częstochowy:
"Koledzy daleko ten korek jest?"
"Do świateł kolego."
Za chwile inny kierowca:
"W Siewierzu."
No i później było tak ślizgo, że wyszło, że miał racje.

I gdzieś pod Siewierzem:
"Kacper! Kacper! Kacper jesteś na radiu?"
"Nie nie ma go. Wsiadł na wielbłąda i odjechał."


"Widziałeś jak ładnie przeciągnąłem ją wodą?"
Zwrot z dialogu kierowców przewożących buraki po tym jak wjechał w kałużę i oblał kobietę wodą. :-)

"Jak wygląda Łowicz?"
- I tu ktoś zgodnie z faktem odpowiedział "Ciemno jest, nic nie widać!"
Oczywiście pytający szybko zripostował, "że bardzo k**** śmieszne."

Pierwszy kierowca : - "No ciągnij Józek, ciągnij."
Józek : - "No ciągnę ..."
X z eteru: - "Coś kiepsko ciągniesz jak jeszcze może gadać."
Dwóch kierowców ciężarówek którzy wcześniej umówili się, że będą się wyprzedzać.

Rozmowa dwóch kierowców:
X: "Patrz Heniek, taki mróz a Kobra* stoi."
Y: "No, 20 lat temu jak zacząłem jeździć to ona stała i mi też stał, teraz ona nadal stoi a mnie już nie." :-)
*Kobra - pseudonim artystyczny kobiety która stoi na parkingu dla TIR-ów w celach zarobkowo - rozrywkowych.

"Może ktoś się zatrzyma i powie tym miśkom, że niech sobie pojadą, bo tylko zmokną, a i tak każdy ma radio i wie, że stoją." :-)

"Ty Józek, pość trochę tych umysłowych, bo się do pracy poopóźniają."

"Naprowadzacz" do mobila:
- "Kolego, nie ma w tym mieście ul. Wandy, jest tylko osiedle Wandy."
A drugi głos:
- "A to wszystko przez to, ze Niemca nie chciała."

Podsumowanie

Ostatnimi czasy CB radio przeżywa swój renesans ale oznacza to też pojawienie się tam osób, które nie mają pojęcia jak tego sprzętu używać ani nie znających podstawowych zasad komunikacji ani wychowania. Dlatego stosowanie powyższych zasad ułatwi wszystkim "radiowe" życie i pozwoli lepiej zżyć się z radiowymi znajomymi.



add by banan_wlkp:

Pomagajac naszym użytkownikom dodaję:
1. jesli chcemy zapytac sie o droge w danym kierunku wywołujemy kierowców jadacych z naprzeciwka, zakładajac że jedziemy z Elblaga do Gdańska zapytanie brzmi:
"ogólny w kierunku Elblaga zgłos się"
"ogólny do mobili jadacych w kierunku Elblaga jak wyglada dróżka ( lub scieżka ) do Gdanska?"
ewentualnie jeśli widzimy tabliczkę z imieniem wołamy po imieniu i marce pojazdu:
"Robert,Robert - Scania jak dróżka do Gdanska?"
oraz potocznie ( jesli nie ma imienia i jestesmy pewni marki pojazdu )
" Biała (kolor ciągnika siodłowego) SKAKANKA jadaca w kierunku Elblaga jak dróżka do Gdańska?"
lub dla pewności słuchającego
a)" Biała Skakanka z niebieska firaną ( firana - samochód z przyczepą pokryta plandeką o takim kolorze ) jadaca w kierunku Elbląga jak dróżka do Gdańska?"
b)" Biała Skakanka chłodnia ( samochód z agregatem umieszczonym tuz nad kabiną ) jadaca w kierunku Elbląga jak dróżka do Gdańska?" ( najwieksi przyjaciele bo jeżdża nawet wtedy gdy jest weekend i zakazyna pojazdy powyżej 18 ton.)
c)"Biała Skakanka kontener ( samochód z kontenerem jadacym z lub do portu ) jadaca w kierunku Elbląga jak dróżka do Gdańska?"
dla wyjasnienia:
Scania - skakanka
Man - Maniek
Volvo - wolwo lub "globtroter"
Iveco - iweko
Mercedes - merc - wiadomo
kiedys były Jelcze to wołaliśmy "JELONEK"

73= Pozdrawiam
51= Nie daj sie zlapac
22= Mam to w d***
88= Buzi buzi
99= Wyp.... "idz sobie stad"
33= Pozdrowienia między YL
55= Wszystkiego dobrego
69= Bardzo duża serdeczność
88= Pocałunki
600= Telefon
318= Przerwa na posilek z piwem
813= Przerwa na siusiu
144= Łóżko
144+2= W łóżku, ale nie sam (a)
1000 = Ciężarówka
_________________
WIELONARODOWA DYWIZJA CENTRUM-POŁUDNIE LUTY MARZEC 2008.Patrzysz na mnie z pogardą?Żer dla much na który czeka chłodny prosektoryjny stół to moje pokolenie pogrzebane za żywota,moje pokolenie płodzi zmarłych i rozdmuchuje nienawiść!
 
 
szymonek 
ĄĄĘĘĘ


Pomógł: 80 razy
Wiek: 36
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 2645
Skąd: 54° 05'N 22° 56'E
Wysłany: 13-12-2007, 18:28   
   Bolid: 1E 187


ładnie ladnie :))
_________________


Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki... cuda zajmują mi trochę więcej czasu... :))
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - opowiadania - Mapa Forum