Wentylator podpięty na krótko MPI |
Autor |
Wiadomość |
dedek
za dużo się czepia do forum
Pomógł: 27 razy Wiek: 38 Dołączył: 28 Gru 2006 Posty: 296 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 07-06-2011, 22:33 Wentylator podpięty na krótko MPI
Bolid: Seicento 1.1 MPI |
|
|
Hello
Jestem przekonany, że nie jeden z Was już coś takiego zrobił albo ma zamiar zrobić;) chodzi mi konkretnie o podłączenie wentylatora chłodnicy tak, żeby można było odpalać go nie zależnie np z kabiny jakimś przełącznikiem. Mam na myśli seja MPI bo w nim wentylator sterowany jest przez czujnik i kompa.
Dodam tylko, że wiem co to lutownica, kabelki, gniazdo bezpiecznika, no i w sumie tyle:D Ma ktoś plan jak to wykonać w miarę prostym sposobem? |
|
|
|
 |
mariusz1606
Nałogowiec

Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 01 Maj 2011 Posty: 650 Skąd: Żółtowo
|
Wysłany: 07-06-2011, 23:34
Bolid: SC 0.9,SC 1.1-> 1.2 16V, GS500E |
|
|
tzn ja o tym myślałem ale sobie odpuściłem bo nie wiem kiedy by go wyłączyć czy nie zrobił bym tego za wcześnie bądź za póżno |
|
|
|
 |
dedek
za dużo się czepia do forum
Pomógł: 27 razy Wiek: 38 Dołączył: 28 Gru 2006 Posty: 296 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 07-06-2011, 23:37
Bolid: Seicento 1.1 MPI |
|
|
mariusz1606 napisał/a: | tzn ja o tym myślałem ale sobie odpuściłem bo nie wiem kiedy by go wyłączyć czy nie zrobił bym tego za wcześnie bądź za póżno |
Wiesz, już nie w tym rzecz, żeby go co do sekundy włączać czy coś, tylko żeby po prostu był "w razie co" taki włącznik |
|
|
|
 |
luki55
Nałogowiec

Pomógł: 67 razy Wiek: 36 Dołączył: 30 Paź 2007 Posty: 262 Skąd: Bolęcin
|
|
|
|
 |
dedek
za dużo się czepia do forum
Pomógł: 27 razy Wiek: 38 Dołączył: 28 Gru 2006 Posty: 296 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 08-06-2011, 18:46
Bolid: Seicento 1.1 MPI |
|
|
Wow, sorry nie zauważyłem zupełnie, dziękuje:)
Ale:)...
I tak będą z tym problemy |
|
|
|
 |
dedek
za dużo się czepia do forum
Pomógł: 27 razy Wiek: 38 Dołączył: 28 Gru 2006 Posty: 296 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 03-05-2012, 23:51
Bolid: Seicento 1.1 MPI |
|
|
Siema
Odgrzewam temat:)
Po roku nic nie robienia ponawiam swoje siły na zamiary i chcę zrobić ten włącznik. Ze schematu z manuala rozumiem może z 30% ale mam inny pomysł:D
Jak wiadomo, wentylator w MPI można bardzo prosto włączyć na "krótko" przez wsadzenie kabelka w dwie dziurki, wcześniej wyjmując przekaźnik.
Czy mogę najzwyczajniej się podpiąć pod te dwa kable (w manualu to jasnoniebiesko-czarny i fioletowy) które dochodzą od dołu do tych dziurek i na końcu podpiętych kabli zamontować zwyczajny przełącznik 0/1? Przekaźnik zostawiając na swoim miejscu, czyli jak ON będzie chciał się włączyć to się włączy.
Teoretycznie ww. zwarcie kabelkiem dwóch dziurek niczym nie grozi, minutę też tak można trzymać i dłużej, więc....? |
|
|
|
 |
Verchi
Nałogowiec

Pomógł: 30 razy Wiek: 37 Dołączył: 26 Lut 2009 Posty: 524 Skąd: LBN
|
Wysłany: 04-05-2012, 00:06
Bolid: SCS 1.4 16V |
|
|
Możesz oczywiście. Ale zdaje mi się, że włącznik musi być na minimum 20A. Choć nie wiem na bank jak to ma się tam do załączania przekaźnika?...
Ja kupiłem ten do siebie, bo też robię takowy bajeł:
http://allegro.pl/wlaczni...2099767532.html
Tyle, że ja podpinam to w SPi do włącznika wentylatora w chłodnicy.
Inna opcja, to zrobienie mini instalacji na przekaźniku samochodowym 12V 30A i wtedy możesz dać zwykły włączniczek.
W innym wypadku zjarasz se seja |
_________________ Borki 2010 #100
Sypniewo 2011 #100
Najszybszy sej w mieście |
|
|
|
 |
dedek
za dużo się czepia do forum
Pomógł: 27 razy Wiek: 38 Dołączył: 28 Gru 2006 Posty: 296 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 04-05-2012, 00:15
Bolid: Seicento 1.1 MPI |
|
|
A jak dam przełącznik 16A/250V?:D
Ewentualnie może wpiąć w któryś kabel np. bezpiecznik? chociaż przed wentylatorem jest jeden bezpiecznik dosyć duży, chyba 30A.. |
|
|
|
 |
Verchi
Nałogowiec

Pomógł: 30 razy Wiek: 37 Dołączył: 26 Lut 2009 Posty: 524 Skąd: LBN
|
Wysłany: 04-05-2012, 00:26
Bolid: SCS 1.4 16V |
|
|
Tu nie chodzi o napięcie, a o natężenie. Może być 250V o malutkim natężeniu i niewiel zrobi, a może być 12V o dużym natężeniu i może być nieprzyjemnie. Chodzi tu o to, że zjara Ci przełącznik, zrobi zwarcie i w tragicznej końcowce mojej historii zapali Ci coś pod deską rozdzielczą i zfajczy seja przewody też powinny być minimum 2,5mm^2 |
_________________ Borki 2010 #100
Sypniewo 2011 #100
Najszybszy sej w mieście |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 04-05-2012, 11:42
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
Zostaw przekaźnik i przełącznik załóż do jednego z tych cienkich kabelków - sterowanie cewką przekaźnika. Grube to obwód silnika wentylatora.Zapewne tam jest już stały plus a sterownik załącza masą (ale może być na odwrót- sterowanie plusem a masa stała- nie znam zbytnio kluczowania tego przekaźnika). Jak założysz tak jak napisałem to wystarczy przełącznik o małej obciążalności styków - kilka amper - tyle ile potrzebuje cewka przekaźnika.Lepiej byłoby odciąć przewód który idzie od sterownika by nie wprowadzać zamieszania do jego procesora ale może wyskoczyć błąd - jeśli sterownik monitoruje ten obwód.Przełącznik o dużym amperażu powinien być w SPI gdzie nie ma przekaźnika i prąd płynie spory. W MPI jest przekaźnik który przejmuje na siebie ten prąd. |
|
|
|
 |
|