Obrotomierz |
Autor |
Wiadomość |
misiekng
nówka sztuka ;)
Dołączył: 25 Mar 2011 Posty: 1 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 25-03-2011, 21:41 Obrotomierz
Bolid: Seicento 900 |
|
|
Witam serdecznie,
mam ukladzik, ktory jest oparty na Atmedze 8, z wyswietlaczem 2x16. Mam pytanie- jesli ogarne program, ktory imitowalby obrotomierz, to gdzie mialbym go podlaczyc. Czytalem cos o pinie 23 w komputerze, ale czy to tylko to?:| i co moj program mialby zliczac? ... jestem totalnie zielony w sprawach mechanicznych, stad moje idiotyczne pytania;)
Dzieki z gory za kazda odpowiedz
PS: Do mnie trzeba łopatologicznie zebym zrozumial o co chodzi w tak zlozonym urzadzeniu jakim jest samochod;) |
|
|
|
 |
mlodysc
nówka sztuka ;)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 09 Mar 2009 Posty: 43 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 25-03-2011, 22:28
Bolid: seicento 0,9 |
|
|
sygnał bierzesz z przekaźnika pompy paliwa taki czerwony w komorze silnika koło kompa od wtrysku nóżka 85 przekaźnika |
|
|
|
 |
luki55
Nałogowiec

Pomógł: 67 razy Wiek: 36 Dołączył: 30 Paź 2007 Posty: 262 Skąd: Bolęcin
|
Wysłany: 25-03-2011, 22:30
Bolid: Seicento 1.1 MPI Actual 2004, FSO 125p 1986 |
|
|
misiekng napisał/a: | i co moj program mialby zliczac? |
impulsy sterujące jedną z cewek... tzn. podajesz na wejście licznika przez układ dopasowujący impulsy od strony pierwotnej cewki zapłonowej...
Ja osobiście zrezygnowałem z obrotomierza w swoim układzie bo uważam, że cyfrowy pomiar prędkości jest mało "Czytelny" po za tym kwestia odświeżania lcd itd.
No chyba jako bajer.
Bardziej bym był zainteresowany parametrami wtryskiwacza IWP095 do MPI, żeby komputerek paliwa zrobić bez konieczności kalibracji...
Pozdrawiam
Cytat: | sygnał bierzesz z przekaźnika pompy paliwa taki czerwony w komorze silnika koło kompa od wtrysku nóżka 85 przekaźnika |
Ten przekaźnik zasilana urządzenia wykonawcze cały czas na zapłonie, więc nie tędy droga... |
|
|
|
 |
matmac
nówka sztuka ;)
Pomógł: 4 razy Wiek: 37 Dołączył: 08 Lis 2010 Posty: 29 Skąd: z nienacka
|
Wysłany: 26-03-2011, 00:57
Bolid: Seicento 900 '01 |
|
|
Witam. Przepraszam, że jeszcze się nie przedstawiłem, ale jakoś nie było okazji.
Sygnał do obrotomierza zbudowanego na mikrokontrolerze (np. Atmega8) brany ze strony pierwotnej cewki zapłonowej jest dosyć ciężko należycie ukształtować, bo dzieją się tam bardzo nieprzyjazne dla elektroniki zjawiska. Za to z tego źródła uzyskasz zawsze prawdziwy sygnał 1:1 w stosunku do obrotów.
Z nóżki 23 komputera masz natomiast prawie idealny prostokąt o amplitudzie instalacji (14,4V), więc wystarczy podać na zwykły dzielnik z dwóch rezystorów i śmiga. Wada to dziwny stosunek częstości tych impulsów do obrotów silnika (empirycznie wyznaczyłem stosunek 2:3 impulsy z komputera to rzeczywistych obrotów - trzeba to skorygować programem).
Na jednym mikrokontrolerze można uzyskać dobrą częstotliwość odświeżania, strzelam, że bez problemu uda się aktualizować wynik w czasie dwóch taktów z komputera. Czyli dla 900obr/min odświeżanie 5Hz i rośnie wraz z obrotami (jak dla mnie wystarcza). |
|
|
|
 |
macher
Moderator
Pomógł: 448 razy Dołączył: 01 Sie 2006 Posty: 2149 Skąd: wioska wilków wlkp
|
Wysłany: 10-04-2011, 21:04
Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100 |
|
|
Więc tak... pin 23 centralki sterującej jest połączony z przekaźnikiem czerwonym przy tej centralce w komorze silnika. Odszukaj cienki kabel koloru czarnofioletowego .Właśnie tym przewodem zasilana jest cewka przekaźnika. WAŻNA uwaga. Jeśli Twój obrotomierz będzie wyskalowany na silnik czterocylindrowy takie podłączenie ma sens. Ja mam u siebie obrotomierz cyfrowydedykowany do fiata 126 więc podłączyłem pod kluczowanie jednej z dwóch cewek zapłonowych gdyż jak dałem pod wskazany pin 23 wskazywało jałowe obroty 1900 czyli dwa razy za wiele. Oczywiście jak podłączysz pod cewkę to wskazane jest użycie przewodu ekranowanego z uwagi na łapanie "lewych" impulsów. |
_________________ Hac не дoгoнят ... |
|
|
|
 |
|