FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Rodzaje ECU SC/CC
Autor Wiadomość
ROMEL 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Paź 2011
Posty: 27
Skąd: Strzelin
Wysłany: 14-12-2013, 19:11   Rodzaje ECU SC/CC
   Bolid: Astra Sport, Focus, Yaris, Seicento KitCar1,1


Mam pytanie, a raczej prośbę...
Czy dysponuje ktoś listą rodzai ECU do SC/CC?
Chodzi mi o oznaczenia
16FM E6 - mała opiska
16FM EC - mała opiska....
Itd...
Zalazlem juz chyba cztery rodzaje, no i teraz co do czego?:)

Czy w oznaczeniu mozna odczytac....
czy jest immo czy nie, czy sa roznice w przegiegu wyprzedzenia zapłonu (na tym mi bardzo zalezy)...

W sumie nie interesuje mnie dawkowanie paliwa, jak juz tam gdzieś kiedyś pisałem jeżdżę na 4xgaźnik:) wiec sam sobie dawkuje:)

Tak jeszcze dopisze...co kombinuje
Podczas małego treningu, silnik poprostu zgasł...nie było szans odpalić...
- kontrola wszystkiego, wszystko mechanicznie ok, więc padło na czujnik położenia wału,
Wymieniłem...odpalił normalnie, zrobiłem z 20km, wszystko ok
Postał kilka dni, dzisiaj odpalam...i lipa, odpala na 3 sek i gaśnie, zauważyłem również, że pompa zamiast sie wyłaczać po kilku sekundach po przekręceniu kluczyka cały czas pracuje...non stop (przy nie odpalonym silniku), poszperałem, pogmersłem, przekaznik pompy, ecu, wtyczki wpięte wypięte...w sumie nic nie znalazłem...
Ale co najfajniejsze po tym wszystkim a raczej niczym, silnik pracuje jak ta lala, a pompa wyłącza się po kilku sekundach tak jak powinna (po włączeniu zapłonu)

Z góry bardzo dziękuje
Pozdrawiam
_________________
"Wykorzystujmy życie zanim ono wykorzysta nas..."
www.romel-motorsport.vot.pl
 
 
 
ir3n3usz 
Nałogowiec

Pomógł: 64 razy
Wiek: 35
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 867
Skąd: Radom
Wysłany: 14-12-2013, 19:22   
   Bolid: SC 1.2 16V LPG


Do SC w eperze znalazłem w sumie 17 centralek. Nie sądzę, żeby ktokolwiek znał wszystkie różnice szczegółowo. Wiadomo, że SPI i MPI mają inne zupełnie, w MPI był mały komp jak w P2 i ten większy. Szukanie różnicy między komputerami w których nazwy różnią się jedną literką nie ma najmniejszego sensu.
_________________
Moje Seicento
 
 
ROMEL 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Paź 2011
Posty: 27
Skąd: Strzelin
Wysłany: 14-12-2013, 19:44   
   Bolid: Astra Sport, Focus, Yaris, Seicento KitCar1,1


Hm...no sens zawsze jest...jakiś:)
Po co więć te wszystkie cyferki...coś muszą oznaczać, fajnie by było wiedziecć co...:)

Pzdr
_________________
"Wykorzystujmy życie zanim ono wykorzysta nas..."
www.romel-motorsport.vot.pl
 
 
 
macher 
Moderator

Pomógł: 448 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2149
Skąd: wioska wilków wlkp
Wysłany: 14-12-2013, 19:45   
   Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100


ir3n3usz napisał/a:
Szukanie różnicy między komputerami w których nazwy różnią się jedną literką nie ma najmniejszego sensu.

Oj chyba jest sens. Inne nastawy silnika inne mapy paliwowe. Np IAW 16fm.EC jaki jest w seicento 900 a IAW 16fm. UP jaki jest w Uno 900 ma chyba prędkość obrotową biegu jałowego wyższą o 100 rpm. Tak więc identyczny silnik a różne sterowniki. Coś w tym jest.
Tak jak w przypadku IAW 16fm.E6 - to jest dla silnika 1100 -inna mapa paliwowa jak w przypadku IAW16FM.EC- dla silnika 900
Jeszcze w 900setkach były IAW16.FM.ED - w tzw citymaticach z elektrohydraulicznym sprzęgłem
_________________
Hac не дoгoнят ...
 
 
ROMEL 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Paź 2011
Posty: 27
Skąd: Strzelin
Wysłany: 14-12-2013, 20:05   
   Bolid: Astra Sport, Focus, Yaris, Seicento KitCar1,1


Jak pisałem...
Dawkowanie paliwa w sumie mi obojętne...
Najważniejsze dla mnie jest:
- immo (jest lub nie)
- przegieg wyprzedzenia zapłonu

Przy moim wynalazku, potrzebuje od kompa jedynie aby zliczał połozenie wału i wysterował zapłon... no i jeszcze w jakiej pozycji jest przepustnica(to pomaga w wysterowywaniu zapłonu)...

Pzdr
_________________
"Wykorzystujmy życie zanim ono wykorzysta nas..."
www.romel-motorsport.vot.pl
 
 
 
macher 
Moderator

Pomógł: 448 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2149
Skąd: wioska wilków wlkp
Wysłany: 15-12-2013, 11:22   
   Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100


Każdy sterownik IAW 16 jest na tym samym procesorze Motorola 68HC . Potrzebuje do tego czujników. Sam sterownik nie tylko oblicza czas wtrysku i paliwo ale tak jak wspomniałeś także kąt wyprzedzenia zapłonu. Głównymi parametrami do obliczenia wtrysku i zapłonu jest prędkość obrotowa silnika (sygnał czujnika położenia wału korbowego) i podciśnienie w kolektorze ssącym- obciążenie silnika (sygnał z czujnika MAP) . Pozostałe czujniki czyli temperatura silnika temperatura powietrza potencjometr przepustnicy i sonda lambda - ich sygnały służą do korekty mapy wtrysku/zapłonu. Zapłon jest przyspieszany/opóźniany też na podstawie tych czujników. Niestety nie ma tu czujnika spalania stukowego a także czujnika fazy które są powiązane z sobą.Jak rozwiążesz połączenie gaźników i sondy lambda?
Co do immo- najprościej zerknąć pod skrzynkę bezpieczników w SC. Jeśli jest centralka FIAT CODE to jest immo. Kiedyś myślałem że starczy zerknąć do wtyczki sterownika i jeśli był aktywny przewód na pinie 7 wtyczki to jest immo ale myliłem się bo mam ten przewód we wtyku sterownika ale nie posiadam centralki fiat code a tylko samą wiązkę
_________________
Hac не дoгoнят ...
 
 
ROMEL 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Paź 2011
Posty: 27
Skąd: Strzelin
Wysłany: 16-12-2013, 07:06   
   Bolid: Astra Sport, Focus, Yaris, Seicento KitCar1,1


Macher,
Mam nadzieje ze sie przyda dla potomnych zasada działania ECU w skrócie, fajnie to ująłeś.

Co do Twojego pytania: Lambda-Gaźniki,
To nie jest plan przyszłościowy, ten plan jest zrealizowany od 3 lat na dwóch silnikach SC i CC 1.1.
Które zdobywają Mistrzostwa w amatorskich wyścigach gorskich.
W SC widocznym na zdjęciu pod moim postem, jest instalacja od 900, ECU od 1.1 16FM EG, mam podpiete tylko czujniki które odpowiadają pośrednio lub bezpośrednio za przeliczenia kąta wyprzedzenia zapłonu (bylo z tym zabawy), paliwo mnie nie ineteresuje... Sonda lambda, poprostu jej nie ma:), a kabelki odciete przy samym Ecu i ładnie zaizolowane:)... tak, świeci sie błąd marchewka ale to nie ma wpływu na wysterowywanie iskry w odpowiednim momencie.
Silnik w SS na głowicy od 1.2 kręci się do 9000obr/min, gdzie spadek momentu lekko odczuwalny jest dopiero powyżej 8000obr/min (taki fajny wałek się udało dobrać, dodam, że do gaźników musi mieć inne fazy niż taki do SPI czy MPI)

Zapraszam na strone www.romel-motorsport.vot.pl, tam są opisy i zdjęcia z przeprowadzanych w przeszłości jak i teraźniejszych modyfikacji.... między innymi...

I teraz do sedna, z powodu dziwnego problemu (pierwszy raz napotkanego) opisanego w mojej pierwszej wypowiedzi:
"""
Podczas małego treningu, silnik poprostu zgasł...nie było szans odpalić...
- kontrola wszystkiego, wszystko mechanicznie ok, więc padło na czujnik położenia wału,
Wymieniłem...odpalił normalnie, zrobiłem z 20km, wszystko ok
Postał kilka dni, dzisiaj odpalam...i lipa, odpala na 3 sek i gaśnie, zauważyłem również, że pompa zamiast sie wyłaczać po kilku sekundach po przekręceniu kluczyka cały czas pracuje...non stop (przy nie odpalonym silniku), poszperałem, pogmersłem, przekaznik pompy, ecu, wtyczki wpięte wypięte...w sumie nic nie znalazłem...
Ale co najfajniejsze po tym wszystkim a raczej niczym, silnik pracuje jak ta lala, a pompa wyłącza się po kilku sekundach tak jak powinna (po włączeniu zapłonu)
"""
Chce zakupić ECU a może i dwa, tylko tak dla testów chciałem zakupić taki sam jak mam i może innego oznaczenia, który np: bedzie miał inne wysterowanie wyprzedzenia zapłonu - bardziej ostry wykres a ekstremóm w wyższej wartości, z tąd moje zainteresowanie co do różnic w oznaczeniach...
No i jeszcze te nieszczęsne immo...może oznaczenia mówią również i o tym...

A rodzai ECU mamy:
Cinquecento 1100
IAW 16F.ER/2A14-73
IAW 16F.ER/2A21-A5
IAW 16F.ER/2A21-A7
IAW 16F.ER/2A30-A8
IAW 16F.ER/6A35-AA

Punto 1100
IAW 16F.E3/2A25-18
IAW 16F.E3/6A35-20
IAW 16F.E3/6A37-27
IAW 16F.EB/2A21-30
IAW 16F.EB/2A21-38
IAW 16F.EB/2A30-40
IAW 16F.EB/2A30-42
IAW 16F.EB/6A35-48
IAW 16F.EB/6A37-50

Seicento 1100
IAW 16FM.E6/6A36-BE
IAW 16FM.E6/6A37-C0
IAW 16FM.E6/6A37-C9

Mam nadzieje, że teraz jaśniej to wygląda.. Pomoże ktoś?
Pzdr
_________________
"Wykorzystujmy życie zanim ono wykorzysta nas..."
www.romel-motorsport.vot.pl
 
 
 
Wuniek 
Nałogowiec
Dispatcher


Pomógł: 73 razy
Wiek: 42
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 428
Skąd: 100lica
Wysłany: 16-12-2013, 09:57   
   Bolid: SC 1.2MPi 6speed


Siema,

pewnie już widziałeś ten temat na AK ?

jak nie polecam go przejrzeć ściągnąć Tuner Pro i popatrzeć sobie w seryjne mapy

tak czy inaczej musisz wiedzieć że jeżeli kręcisz silnik powyżej 6 tys to powyżej tego w tych kompach nie ma już map a wartości są wyliczane przez interpolacje

polecam również przeczytać ten temat

a na koniec powinieneś zadać sobie jedno zajebiście ważne pytanie, co tak naprawdę chce zrobić bo jak chcesz mieć coś rozwojowego to warto się zastanowić na czymś z oferty ecumastera i wsadzić DETa 3 w FI albo pobawić się z EMU

co do serii kompów to im starszy tym lepszy :) nowsze spełniają wyższe normy EURO będąc bardziej EKO co nie przekłada się na moc :)
_________________


Scuderi Split Cycle Engine
 
 
 
ROMEL 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Paź 2011
Posty: 27
Skąd: Strzelin
Wysłany: 16-12-2013, 10:23   
   Bolid: Astra Sport, Focus, Yaris, Seicento KitCar1,1


Wniek, dzieki za linki - duuużo fajnych informacji, ale szczerze to "za głęboko" jak na moją wiedzę o przeróbkach map itd...nigdy się w to nie bawiłem...
Jestem fanem przeróbek mechanicznych i najlepiej sie czuje jak nad całym sterowaniem silnika mam panowanie - czyli prosty uklad z aparatem i modulem:)))

W przypadku moich dwóch projektów, zdecydowałem się użyć standartowego ECU, działa to i powiem nieskromnie, że działa bardzo dobrze...(większość tajemnicy ulokowana jest po stronie wałka rozrządu) "pape z dachu zrywa" a przy tym silniki sie nie przegrzewają, nie ma problemów ze spalaniem stukowym itd... CC po inspekcji silnika (około 4000km) bez większych niespodzianek...
Auta jeżdż tylko w wyścigach i treningach, na zakupy się z lekka nie nadają:)

Z drugiej strony zastanawia mnie czy EMU czy jak to tam, może wydusić jeszcze więcej, no i jakim kosztem dla silnika...i mówimy tu tylko o wyprzedzeniu zapłonu podczas zmiany obciążenia i prędkości obrotowej silnika, bo lekko mnie to zaintrygowało:)

Wracając do oryginału mojego pytania...
wygląda na to, że pozostaje mi kupić takie samo ECU jak mam, aby móc wyeliminować/zdiagnozować problemy co do zasilania pompy (opisane wyżej) oraz problemy z odpalaniem....bo nikt nie podejmuje tego tematu:(

Pzdr
_________________
"Wykorzystujmy życie zanim ono wykorzysta nas..."
www.romel-motorsport.vot.pl
 
 
 
Wuniek 
Nałogowiec
Dispatcher


Pomógł: 73 razy
Wiek: 42
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 428
Skąd: 100lica
Wysłany: 16-12-2013, 11:21   
   Bolid: SC 1.2MPi 6speed


kurcze wszyscy się boją tych kabelków :)

wiec jeżeli chodzi o zapłon to mapę w kompie masz mniej więcej taka jak na początku tego tematu

sama mapa zapłonu nie jest zbyt mocno korygowana podczas pracy silnika, jest na pewno stała wartość przy odpalaniu a potem wartości czyta z mapy z ewentualna korekcja po temp w dolocie (ale to maks 2-3 stopnie)

większość korekcji w seryjnym ecu dotyczy mapy paliwa która ze wzgledu na przeprowadzona modyfikacje dolotu mało cię interesuje

wiec tak jak pisałeś potrzebujesz komputer który ma sterować tylko zapłonem, i w tym momencie szczerze zachęcam do zastanowieniem się nad DET 3 mając takie cudo powinieneś się łatwo i przyjemnie wkręcić w ten temat.
Na początek podłączył byś sobie to w trybie świnki czyli zasadniczo mapy ustawione na 0 = total seria ale masz już bardzo fajne oblogowanie pracy silnika, potem w prosty sposób zaczynasz robić sobie korekcje ale nadal seryjnej mapy.
Jak już nabierzesz doświadczenia możesz przejść w tryb FuelImplant jest to tryb w którym DET zaczyna pracować jako komputer stand alone czyli w zasadzie możesz wywalić seryjny sterownik, w tym trybie masz już kontrole nad wszystkim :) możesz dowolnie ustawić odcięcie skorzystać z Launch control, flat shifta i kilku innych opcji, a na sam koniec masz w sofcie hamownie drogową dzięki której możesz sam pobawić się w strojenie i ewentualne poprawki, a i możesz przejść na sterowanie AlphaN czyli mapy robisz w relacji kąta otwarcia przepustnicy vs obroty a nie tak jak teraz masz w funkcji ciśnienia w kolektorze dolotowym (które mogę się założyć wynosi pewnie cały czas ok 100kPa i pulsuje)

a tak swoja droga to jak już masz ogarnięte paliwo na gazikach a nie lubisz elektroniki to może warto by się zastanowić na kopułka z uno 1.0 na gaźniku? powinna pasować P&P zamiast cewek oryginalne walki fiata maja podcięcie na aparat zapłonowy


to co daje elektronika w dzisiejszych czasach to przede wszystkim pełna kontrola nad tym co się dzieje w silniku co pozwala w pełni modelować przebiegi mocy i momentu, w twoim setupie pewnie nie wiele dało by się ugrać bez zmiany dolotu na taki z wtryskami zamiast gaźników

co do problemów z odpalaniem to może ich być sporo bo zakładając że gaźniki masz wystrojone fajnie na lato to teraz przy temp ok 0 powinna zostać podana inna dawka paliwa na starcie, potem jest kwestia czujników po nich wiązki elektrycznej która potrafi się utlenić po 10latach i siać różne dziwne objawy (raz działa raz nie) sprawdził bym przejścia miedzy wtyczkami czujników a pinami na ECU, pompa paliwa tak samo jak zasilanie cewek i wtrysków zasilana jest z jednego przekaźnika pod maska który to z kolei stertowany jest podaniem + po przekręceniu zapłonu oraz sygnałem masy z ECU, ciągle działanie pompy może być spowodowane albo uszkodzeniem przekaźnika albo komputera co łatwo sprawdzisz odłączając wtyczkę od ECU jak pompa przestanie pracować to będziesz wiedział gdzie jest problem
_________________


Scuderi Split Cycle Engine
 
 
 
aby 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 16-12-2013, 13:43   
   Bolid: SC 900


Witam

Pozwolicie, że podłącze się do tematu. W moim SC 900 mam ciekawą zagwostkę ze sterownikiem. Byłem już u dwóch mechaników i żaden nie mógł się z tym komputerem połączyć - tzn. z tego co mi tłumaczył to łączy się z nim ale nie może wejść w żadne opcje i zaraz go rozłącza. Po bliższym przyjrzeniu się sterownikowi okazało się, iż ma on oznaczenie:
IAW 6F.S0/0914-B6
FIAT "500" 0.9 BASE/CONDIZ.
Z tego co czytam w powyższych postach to wynika, że mam kompa od innego auta - tylko od jakiego i jak się do niego dostać? :shock:
Dzięki :smile:
 
 
macher 
Moderator

Pomógł: 448 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2149
Skąd: wioska wilków wlkp
Wysłany: 16-12-2013, 14:36   
   Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100


aby napisał/a:
W moim SC 900 mam ciekawą zagwostkę ze sterownikiem. Byłem już u dwóch mechaników i żaden nie mógł się z tym komputerem połączyć - tzn. z tego co mi tłumaczył to łączy się z nim ale nie może wejść w żadne opcje i zaraz go rozłącza. Po bliższym przyjrzeniu się sterownikowi okazało się, iż ma on oznaczenie:
IAW 6F.S0/0914-B6
FIAT "500" 0.9 BASE/CONDIZ.
Z tego co czytam w powyższych postach to wynika, że mam kompa od innego auta - tylko od jakiego i jak się do niego dostać? :shock:

Fiat 500 czyli cinquecento. Sterownik IAW6 chyba program IAW SCAN2 powinien rozgryść. Dziwne to że mechanik łaczy się ze sterownikiem ale nie może nic więcej. Drzwi ma otwarte ale jakaś zapora jest jeszcze?
Ten IAW6F jest chyba większym sterownikiem jak IAW16F. Nikt nie powiedział że jest wizualnie większy? Pod kodem kreskowym po prawej stronie masz datę jego produkcji. Do seicento masz od roku 98. U Ciebie pewnie będzie poniżej tego roku
aby jakie masz auto? Pisałeś w innych postach że masz 1100 MPI a teraz ze masz 900?
_________________
Hac не дoгoнят ...
 
 
ROMEL 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Paź 2011
Posty: 27
Skąd: Strzelin
Wysłany: 16-12-2013, 17:58   
   Bolid: Astra Sport, Focus, Yaris, Seicento KitCar1,1


Wuniek,

No w końcu konkrety:) (szczególnie mówie o ostatnim akapicie)
Wszystko co napisałeś sprawdzone,
wiązka była przeplatana jakies 1,5 roku temu, więc znam jej stan i określam go na BDB

Więc wynika z tego, że pozostało mi podmienić ECU i testować (dlatego też żacząlem marudzić o ECU)

Pytanko co do EMU - czym ten sterownik odcina silnik na wysokich, paliwem czy zapłonem...
Jeśli zapłonem (co jest praktycznie niespotykane w/g mojej skromnej wiedzy na temat kabelkow, jak to nazwałeś, ale jakby... to mega-marchewy gwarantowane ) to wtedy wchodze w zabawe.
A tylko dlatego ze na mokrym/śliskim, nawet przy bardzo dobrej oponie, nie wspomne tu o nawierzchni szutrowej...poprostu cieżko nie przepałowywać silnika na pierwszych 3ech biegach...fajnie by było zabezpieczyć się dodatkowo...

Pzdr
_________________
"Wykorzystujmy życie zanim ono wykorzysta nas..."
www.romel-motorsport.vot.pl
 
 
 
Wuniek 
Nałogowiec
Dispatcher


Pomógł: 73 razy
Wiek: 42
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 428
Skąd: 100lica
Wysłany: 16-12-2013, 18:22   
   Bolid: SC 1.2MPi 6speed


ROMEL napisał/a:
Pytanko co do EMU - czym ten sterownik odcina silnik na wysokich, paliwem czy zapłonem...


odcina czym chcesz :) można i zapłonem i paliwem, marchewy na starcie zapewni ci kontrola startu a jest też ALS w sumie do podtrzymania turbo ale równie dobrze można go używać do straszenia ludzi na przystanku :)

ma też całe multum innych opcji najlepiej ściągnij sobie klienta EMU zainstaluj i prze klikaj się przez opcje a sam zobaczysz

dodatkowo masz 2 mapy (zapłon/paliwo/afr) które możesz szybko przełączać podczas jazdy, ma wbudowany kontroler sondy szerokopasmowej i ....

no i jeszcze możesz kupić moduł bluetooth i wyświetlać sobie kilka wskaźników na tablecie albo telefonie z androidem :)
_________________


Scuderi Split Cycle Engine
 
 
 
macher 
Moderator

Pomógł: 448 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2149
Skąd: wioska wilków wlkp
Wysłany: 16-12-2013, 18:30   
   Bolid: były Seicento '99 900 + LPG, Panda 1100


ROMEL napisał/a:

Pytanko co do EMU - czym ten sterownik odcina silnik na wysokich, paliwem czy zapłonem...

Raczej odcina paliwo. Gdyby zapłon wypadał to wtedy paliwo napływałoby do katalizatora a niespalone węglowodory mu szkodzą. Poza tym gdyby paliwo zostało w układzie wydechowym to przypadkowy strzał w tłumiku i można go rozerwać.
_________________
Hac не дoгoнят ...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - recenzje anime - Mapa Forum