Regulacja świateł- potencjometr |
Autor |
Wiadomość |
Łukasz_900
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 08 Mar 2008 Posty: 25 Skąd: Orzesze
|
Wysłany: 19-08-2008, 18:57 Regulacja świateł- potencjometr
Bolid: Seicento SX 900 |
|
|
Witam
Przerabiam regulację świateł z hydraulicznego na elektryczne i mam mały problem. Mam już wszystkie części poza potencjometrem z deski rozdzielczej. Nie umiem nigdzie tego dostać i myślę o wykorzystaniu pokrętła z regulacji hydraulicznej.
I tutaj sedno sprawy: ze schematu wynika , że jest tam zwykły potencjometr i teraz pytanie: jakiej wartości R ma on być? Jeśli ktoś wie, stawiam piwo.
Może wezmę taki kilka MOhm i sprawdzę, bo nie chcę nic spalić. Co o tym myślicie? |
_________________ Pozdrawiam
Łukasz |
|
|
|
 |
kurk
nówka sztuka ;)
Pomógł: 9 razy Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 15 Skąd: Radom
|
Wysłany: 20-08-2008, 10:03 Re: Regulacja świateł- potencjometr
Bolid: SC-900 |
|
|
Łukasz_900 napisał/a: | Witam
Przerabiam regulację świateł z hydraulicznego na elektryczne i mam mały problem. Mam już wszystkie części poza potencjometrem z deski rozdzielczej. Nie umiem nigdzie tego dostać i myślę o wykorzystaniu pokrętła z regulacji hydraulicznej.
I tutaj sedno sprawy: ze schematu wynika , że jest tam zwykły potencjometr i teraz pytanie: jakiej wartości R ma on być? Jeśli ktoś wie, stawiam piwo.
Może wezmę taki kilka MOhm i sprawdzę, bo nie chcę nic spalić. Co o tym myślicie? |
to nie potencjometr a przełącznik
jak chcesz zrobić sam ten element to wykorzystaj 4 położeniowy przełącznik i pokrętło od regulacji hydro.
postaram podać ci wartości oporników wieczorem
[ Dodano: 20-08-2008, 12:56 ]
Przełacznik w SC świateł
Wartości rezystorów
rezystory połączone szeregowo między nóżkami (1-2) i (3)
podaje wartości zaczynając od nóżki (1-2)
422 ohm
270 ohm
110 ohm
130 ohm
422 ohm
Rezystor wpięty miedzy nóżkę (4) a ślizgacz przełącznika
1000 ohm
przełącznik widziany od strony wizualnej -------cztery pozycje przełacznika 0,1,2,3
pozycja------rezystancja-----rezystancja
---------------(1-2) i (4)-------(4) - (3)
0--------------1420 ohm-------1930
1--------------1690-------------1660
2--------------1800-------------1550
3--------------1930-------------1422
gdyby chciec zastosować potencjometr to:
potencjometr 510 ohm charakterystyka (liniowa??? tak srednio ale niech bedzie)
rezystory 422 ohm lutowane do skrajnych wyprowadzen potencjometru , do nózki slizgacza rezystor 1000 ohm.
w praktyce potencjometr 470 ohm i przeliczyć rezystory skrajne dla takiego samego dzielnika .
wychodzi mniejwiecej 390 ohm skrajny rezystor
powinno działać , ale praktyka pokazała by czy dobrze
jak ktoś ma schemat z książki nie wklei fotke z tym schematem przełącznika --bedzie wiadomo o co chodzi |
|
|
|
 |
Łukasz_900
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 08 Mar 2008 Posty: 25 Skąd: Orzesze
|
Wysłany: 20-08-2008, 14:00
Bolid: Seicento SX 900 |
|
|
SCHEMAT
Kurcze wielkie dzięki, piwko idzie do Radomia
Chyba zrobię tak jak piszesz- potencjometr obrotowy + pokrętło z hydro, zmajstruję to jeszcze w tym tygodniu i zobaczymy czy będzie działało.
Jeszcze tylko dla pewności- wszystkie wartości są podane w Ohmach (nie kilo, mega, itp)?
Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc! |
_________________ Pozdrawiam
Łukasz |
|
|
|
 |
kurk
nówka sztuka ;)
Pomógł: 9 razy Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 15 Skąd: Radom
|
Wysłany: 20-08-2008, 14:52
Bolid: SC-900 |
|
|
Łukasz_900 napisał/a: | SCHEMAT
Chyba zrobię tak jak piszesz- potencjometr obrotowy + pokrętło z hydro, zmajstruję to jeszcze w tym tygodniu i zobaczymy czy będzie działało.
Jeszcze tylko dla pewności- wszystkie wartości są podane w Ohmach (nie kilo, mega, itp)?
|
Wszystkie wartości w omach podałem.
Rezystory sa w SMD czyli mała moc może być .
Czyli potencjometr 470 ohm
2 rezystory 390 ohm na skrajnych nóżkach potencjometru
rezystor 1000 ohm do "regulacyjnej nóżki"
No dzielnik ma zbliżone napięcia do regulatora przełącznikowego , ale ma inna "rezystancje wewnętrzną" widziana przez silniczek od świateł.
Cięzko chyba skombinować potencjometr 510 ohm dlatego 470ohm.
Można też spróbować 1000 ohm potencjometr i przeliczyć "rezystory boczne".
praktyka pokaże czy ustrojstwo działa. |
|
|
|
 |
Łukasz_900
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 08 Mar 2008 Posty: 25 Skąd: Orzesze
|
Wysłany: 22-08-2008, 00:05
Bolid: Seicento SX 900 |
|
|
No więc zrobiłem to wszystko, potencjometr obrotowy 470 Ohm i jest regulacja liniowa. Najwięcej było bawienia się z kablami, ale pociągnąłem je w tych rurkach z regulacji hydraulicznej. Przewód, który idzie do sterowania światłami przylutowałem przy kierownicy, a masę przykręciłem gdzie konsola przykręcana jest do karoserii, więc pod maską nie było dużo roboty. Zrobiłem parę zdjęć, jakby ktoś był zainteresowany, to je później wrzucę.
ALE
1.Silniczki regulacji dosyć głośno chodzą (przy wyłączonym silniku je słychać), czy to normalne?
2. W jaki sposób reguluje się wysokość świecenia reflektora? Jeden świeci mi wyżej, drugi niżej. Przy regulacji hydr. było pokrętło, które usunąłem razem z regulacją.
3. Do czego służy regulacja na górze silniczka korektora (na klucz i w środku na krzyżak)?
EDIT:
ad.2,3- już wiem, że wysokość powinno się regulować tym pokrętłem na silniczku z pkt.3 ale u mnie to nie działa za bardzo- kręcę do oporu w obie strony i nie zmienia się wysokość... |
_________________ Pozdrawiam
Łukasz |
|
|
|
 |
Yool
Bywalec

Pomógł: 40 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Sty 2008 Posty: 96 Skąd: Mysłowice
|
Wysłany: 22-08-2008, 08:36
Bolid: Seicento 1.1 SPI |
|
|
Wyjmij silniczek z reflektora i pokręć tą śrubką. może coś się zaczęło albo cięgno od silniczka wypadło z koszyczka w reflektorze - ale wtedy nie działała by regulacja.
A co do głośności silniczków ja je nawet słyszę jak silnik pracuje na wolnych obrotach. |
|
|
|
 |
Łukasz_900
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 08 Mar 2008 Posty: 25 Skąd: Orzesze
|
Wysłany: 22-08-2008, 13:07
Bolid: Seicento SX 900 |
|
|
OK, sprawdzę to jak już będę w domu.
Tutaj parę fotek dla tych, którzy by chcieli coś takiego samemu zrobić:
1. Wkleiłem płytkę laminatową do plastiku z deski rozdzielczej
http://img218.imageshack....e=sej003ij4.jpg
2.Tutaj widzimy potencjometr z opornikami na płytce uniwersalnej
http://img152.imageshack....e=sej006da0.jpg
3.Tu już zamontowany z plastikowym elemencie:
http://img136.imageshack....e=sej007nv3.jpg
http://img139.imageshack....e=sej008bb2.jpg
4.Obcinamy nadmiar plastiku z pokrętła i zalewamy go od wewnątrz żywicą 5-minutową, smarujemy olejem potencjometr, aby się nie przykleił do pokrętła i nasadzamy jedno na drugie - robimy to, żeby w przyszłości dało się wyciągnąć pokrętło z potencjometru. Gotowe:
http://img136.imageshack....e=sej010pu1.jpg
5. Wyciągamy regulację hydrauliczną z wszystkimi plastikami, zostawiamy tylko rurki. Montujemy do reflektorów silniczki elektryczne z koszyczkami, na silniczkach zaznaczyłem sobie kolory kabli, żeby wiedzieć na przyszłość:
http://img156.imageshack....e=sej011xl9.jpg
6. Ciągniemy kable wg schematu podłączenia, kable do komory silnikowej pociągnąłem przez przewody z regulacji hydraulicznej:
http://img152.imageshack....e=sej015gs8.jpg
7. Ustawiamy reflektory i nie ślepimy jadących z przeciwka |
_________________ Pozdrawiam
Łukasz |
|
|
|
 |
kurk
nówka sztuka ;)
Pomógł: 9 razy Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 15 Skąd: Radom
|
Wysłany: 22-08-2008, 17:41
Bolid: SC-900 |
|
|
Przełącznik w sc według schematu jest połączony :
nóżka (1-2) minus- masa
nóżka (3) plus 12V
nóżka (4) wyjście na silniczek
woltomierz podłączony do nóżki 4 i masy powinien wskazać dla pozycji przełącznika:
Pozycja napiecie
0---------3,74V
1---------6,13V
2---------7,10V
3---------8,25V
Potencjometr 470ohm + rezystory 390ohm łączone do skrajnych nóżek powinien dać napięcia
w skrajnych położeniach ośki potencjometru od 3,74V do 8,25V ( płynna regulacja położenia wysokości świateł), (napięcie mierzone masa --nóżka ślizgacza potencjometru)
Jeżeli zastosujemy potencjometr o 300 stopniach obrotu i charakterystyce liniowej.
To dla położeń potencjometru w stopniach- otrzymamy napięcia---- i odpowiedniki położenia przelącznika świateł i samych reflektorów.
pozycja---------napiecie-------stopien
przełacznika --------------------obrotu potencjometru
0-----------------3,74V-----------0
1-----------------6,13V-----------158
2-----------------7,10V-----------223
3-----------------8,25V-----------300
potencjometr o 300 stopniach obrotu i charakterystyce liniowej to może być np:
Telpod 470ohm A ( chyba takie coś widze na fotkach )
http://img152.imageshack....e=sej006da0.jpg
Widzę że prace nad prototypem zaawansowane
Wszystkie wyliczenia są teoretyczne , jedynie sam przełacznik jest pomierzony omomierzem |
|
|
|
 |
Łukasz_900
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 08 Mar 2008 Posty: 25 Skąd: Orzesze
|
Wysłany: 25-08-2008, 21:13
Bolid: Seicento SX 900 |
|
|
Cytat: | potencjometr o 300 stopniach obrotu i charakterystyce liniowej to może być np:
Telpod 470ohm A ( chyba takie coś widze na fotkach ) |
Chyba jest to ten potencjometr. Kupowałem wszystko w elektronicznym i są to groszowe sprawy. Jedyne poważne koszty to silniczki (~25zł/szt. używane)
Co do ustawienia świateł- mam już stare reflektory i koszyczki w lampach są już mocno połamane, dlatego nie mogłem ustawić ich w pionie. Zrobiłem to tak, że wyciągnąłem silniczek, wykręciłem na maksa regulację na silniczku (żeby najbardziej wystawała) i włożyłem silniczek do lampy i ten wysuwany bolec wskoczył do połamanego koszyczka i jak na razie się trzyma! Potem mogłem już popuszczać w dół ile chciałem i jest ok. Świateł w poziomie (lewo prawo) nie musiałem ustawiać - było ok.
Miałem przegląd więc sprawdzili mi światła i pytałem się o regulację i nie mają zastrzeżeń co do instalacji własnej roboty. Także polecam przeróbkę! Dzięki kurk za pomoc |
_________________ Pozdrawiam
Łukasz |
|
|
|
 |
niemiec
Centrum Wypędzonych "Stein Bach"

Pomógł: 62 razy Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 222 Skąd: LHR/WWE
|
Wysłany: 17-09-2008, 13:36
Bolid: SC FUN 0,9 LPG '00 |
|
|
Łukasz_900 napisał/a: |
SCHEMAT |
Jako humanista nic a nic nie zrozumiałem, więc pozwolę sobie spytać:
1. Prąd (+) biorę z miejsca gdzie pojawia się po włączeniu zapłonu?
2. Czy masa ma być stała (np z karoserii)?
3. Która nóżka silniczka i potencjometru ma dostać co (czyli jak to podłączyć)?
P.S. Regulator mam jakiś inny (półokrągłe pokrętło) z trzema nóżkami - czy oryginał też ma trzy nóżki?
Będę wdzięczny za łopatologiczne przełożenie schematu na polski... |
_________________ Nie ma mnie na forum |
|
|
|
 |
przemek82
Nałogowiec

Pomógł: 20 razy Wiek: 43 Dołączył: 21 Lut 2008 Posty: 137 Skąd: Brunatna Stolica
|
Wysłany: 17-09-2008, 21:58
Bolid: ZFA187 | SUF178 | KLAS T200 1.4 16V |
|
|
niemiec, ja zrobiłem to u siebie tak, że zarówno (+) jak i (-) wziąłem ze świateł pozycyjnych - przecięcie kabli + szybkozłączki (pełna profeska, he, he... ale na razie działa). Prąd po prostu lepiej wziąć nie stąd, gdzie pojawia się po włączeniu zapłonu, ale gdzie pojawia się po włączeniu świateł. Z lewego reflektora zasiliłem lewy silniczek i potencjometr, a z prawego tylko silniczek.
Silniczek:
1 - (-),
2 - sterowanie (należy zmostkować oba silniczki i pociągnąć do wnętrza do 4 w potencjometrze),
3 - (+)
Potencjometr:
1 - (-),
2 - niewykorzystany,
3 - (+),
4 - sterowanie
Kombinowałem też ze zwykłym potencjometrem z trzema nóżkami (taki zwykły ze sklepu elektronicznego z złotówkę chyba i też coś tam działało). |
_________________
 |
|
|
|
 |
TOMASZ 27
Smakosz ... z dziurk? ...
Pomógł: 36 razy Wiek: 43 Dołączył: 24 Lut 2008 Posty: 152 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: 17-09-2008, 22:24
Bolid: sc 1.1 MPi Safety Car |
|
|
cześć światła regulowane elektrycznie można ustawić ręcznie, do pionowego ustawiania służy do tego śrubka (plastikowa chyba) której łeb widac w silniczku regulacji patrząc na niego od góry , śrubka jest na klucz imbusowy nr 6 uwaga na gwint pozdrawiam. Do ustawiania świateł w poziomie służy metalowa śruba w dolnym rogu reflektora pozdrawiam |
_________________ Uważam,że Polskie Kobiety są Najpiękniejsze |
|
|
|
 |
malenki
nówka sztuka ;)
Dołączył: 13 Maj 2011 Posty: 1 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 26-05-2011, 21:17
Bolid: CC |
|
|
Łukasz_900, łukasz napisz do mnie na GG 6021087 proszę. |
|
|
|
 |
T_O_M_A_L_A
nówka sztuka ;)
Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Gru 2008 Posty: 21 Skąd: Łochowo
|
Wysłany: 18-06-2011, 15:25
Bolid: Seicento 900 SX + LPG |
|
|
A ja zrobiłem coś takiego :
 |
|
|
|
 |
mariusz1606
Nałogowiec

Pomógł: 2 razy Wiek: 35 Dołączył: 01 Maj 2011 Posty: 650 Skąd: Żółtowo
|
Wysłany: 18-06-2011, 18:31
Bolid: SC 0.9,SC 1.1-> 1.2 16V, GS500E |
|
|
TOMALA ten potencjometr to cud,miód i pełna bajera muszę u siebie zamodzić jeśli nie dam rady będę pisał |
|
|
|
 |
|