FORUM SEICENTO Strona Główna FORUM SEICENTO
INTERNETOWE FORUM FIATA SEICENTO - dawne seicento.pl

FAQTANIE OC  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Regulacja świateł- potencjometr
Autor Wiadomość
Łukasz_900 
nówka sztuka ;)


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 25
Skąd: Orzesze
Wysłany: 19-08-2008, 18:57   Regulacja świateł- potencjometr
   Bolid: Seicento SX 900


Witam
Przerabiam regulację świateł z hydraulicznego na elektryczne i mam mały problem. Mam już wszystkie części poza potencjometrem z deski rozdzielczej. Nie umiem nigdzie tego dostać i myślę o wykorzystaniu pokrętła z regulacji hydraulicznej.

I tutaj sedno sprawy: ze schematu wynika , że jest tam zwykły potencjometr i teraz pytanie: jakiej wartości R ma on być? Jeśli ktoś wie, stawiam piwo.

Może wezmę taki kilka MOhm i sprawdzę, bo nie chcę nic spalić. Co o tym myślicie?
_________________
Pozdrawiam
Łukasz
 
 
kurk 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 15
Skąd: Radom
Wysłany: 20-08-2008, 10:03   Re: Regulacja świateł- potencjometr
   Bolid: SC-900


Łukasz_900 napisał/a:
Witam
Przerabiam regulację świateł z hydraulicznego na elektryczne i mam mały problem. Mam już wszystkie części poza potencjometrem z deski rozdzielczej. Nie umiem nigdzie tego dostać i myślę o wykorzystaniu pokrętła z regulacji hydraulicznej.

I tutaj sedno sprawy: ze schematu wynika , że jest tam zwykły potencjometr i teraz pytanie: jakiej wartości R ma on być? Jeśli ktoś wie, stawiam piwo.

Może wezmę taki kilka MOhm i sprawdzę, bo nie chcę nic spalić. Co o tym myślicie?

to nie potencjometr a przełącznik

jak chcesz zrobić sam ten element to wykorzystaj 4 położeniowy przełącznik i pokrętło od regulacji hydro.
postaram podać ci wartości oporników wieczorem

[ Dodano: 20-08-2008, 12:56 ]
Przełacznik w SC świateł
Wartości rezystorów
rezystory połączone szeregowo między nóżkami (1-2) i (3)
podaje wartości zaczynając od nóżki (1-2)
422 ohm
270 ohm
110 ohm
130 ohm
422 ohm

Rezystor wpięty miedzy nóżkę (4) a ślizgacz przełącznika
1000 ohm



przełącznik widziany od strony wizualnej -------cztery pozycje przełacznika 0,1,2,3

pozycja------rezystancja-----rezystancja
---------------(1-2) i (4)-------(4) - (3)

0--------------1420 ohm-------1930
1--------------1690-------------1660
2--------------1800-------------1550
3--------------1930-------------1422


gdyby chciec zastosować potencjometr to:
potencjometr 510 ohm charakterystyka (liniowa??? tak srednio ale niech bedzie)
rezystory 422 ohm lutowane do skrajnych wyprowadzen potencjometru , do nózki slizgacza rezystor 1000 ohm.

w praktyce potencjometr 470 ohm i przeliczyć rezystory skrajne dla takiego samego dzielnika .
wychodzi mniejwiecej 390 ohm skrajny rezystor
powinno działać , ale praktyka pokazała by czy dobrze


jak ktoś ma schemat z książki nie wklei fotke z tym schematem przełącznika --bedzie wiadomo o co chodzi
 
 
Łukasz_900 
nówka sztuka ;)


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 25
Skąd: Orzesze
Wysłany: 20-08-2008, 14:00   
   Bolid: Seicento SX 900


SCHEMAT

Kurcze wielkie dzięki, piwko idzie do Radomia :!:
Chyba zrobię tak jak piszesz- potencjometr obrotowy + pokrętło z hydro, zmajstruję to jeszcze w tym tygodniu i zobaczymy czy będzie działało.

Jeszcze tylko dla pewności- wszystkie wartości są podane w Ohmach (nie kilo, mega, itp)?

Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc!
_________________
Pozdrawiam
Łukasz
 
 
kurk 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 15
Skąd: Radom
Wysłany: 20-08-2008, 14:52   
   Bolid: SC-900


Łukasz_900 napisał/a:
SCHEMAT

Chyba zrobię tak jak piszesz- potencjometr obrotowy + pokrętło z hydro, zmajstruję to jeszcze w tym tygodniu i zobaczymy czy będzie działało.

Jeszcze tylko dla pewności- wszystkie wartości są podane w Ohmach (nie kilo, mega, itp)?




Wszystkie wartości w omach podałem.
Rezystory sa w SMD czyli mała moc może być .
Czyli potencjometr 470 ohm
2 rezystory 390 ohm na skrajnych nóżkach potencjometru
rezystor 1000 ohm do "regulacyjnej nóżki"

No dzielnik ma zbliżone napięcia do regulatora przełącznikowego , ale ma inna "rezystancje wewnętrzną" widziana przez silniczek od świateł.
Cięzko chyba skombinować potencjometr 510 ohm dlatego 470ohm.
Można też spróbować 1000 ohm potencjometr i przeliczyć "rezystory boczne".
praktyka pokaże czy ustrojstwo działa.
 
 
Łukasz_900 
nówka sztuka ;)


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 25
Skąd: Orzesze
Wysłany: 22-08-2008, 00:05   
   Bolid: Seicento SX 900


No więc zrobiłem to wszystko, potencjometr obrotowy 470 Ohm i jest regulacja liniowa. Najwięcej było bawienia się z kablami, ale pociągnąłem je w tych rurkach z regulacji hydraulicznej. Przewód, który idzie do sterowania światłami przylutowałem przy kierownicy, a masę przykręciłem gdzie konsola przykręcana jest do karoserii, więc pod maską nie było dużo roboty. Zrobiłem parę zdjęć, jakby ktoś był zainteresowany, to je później wrzucę.

ALE
1.Silniczki regulacji dosyć głośno chodzą (przy wyłączonym silniku je słychać), czy to normalne?
2. W jaki sposób reguluje się wysokość świecenia reflektora? Jeden świeci mi wyżej, drugi niżej. Przy regulacji hydr. było pokrętło, które usunąłem razem z regulacją.
3. Do czego służy regulacja na górze silniczka korektora (na klucz i w środku na krzyżak)?

EDIT:
ad.2,3- już wiem, że wysokość powinno się regulować tym pokrętłem na silniczku z pkt.3 ale u mnie to nie działa za bardzo- kręcę do oporu w obie strony i nie zmienia się wysokość...
_________________
Pozdrawiam
Łukasz
 
 
Yool 
Bywalec


Pomógł: 40 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Sty 2008
Posty: 96
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 22-08-2008, 08:36   
   Bolid: Seicento 1.1 SPI


Wyjmij silniczek z reflektora i pokręć tą śrubką. może coś się zaczęło albo cięgno od silniczka wypadło z koszyczka w reflektorze - ale wtedy nie działała by regulacja.

A co do głośności silniczków ja je nawet słyszę jak silnik pracuje na wolnych obrotach.
 
 
 
Łukasz_900 
nówka sztuka ;)


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 25
Skąd: Orzesze
Wysłany: 22-08-2008, 13:07   
   Bolid: Seicento SX 900


OK, sprawdzę to jak już będę w domu.
Tutaj parę fotek dla tych, którzy by chcieli coś takiego samemu zrobić:

1. Wkleiłem płytkę laminatową do plastiku z deski rozdzielczej

http://img218.imageshack....e=sej003ij4.jpg

2.Tutaj widzimy potencjometr z opornikami na płytce uniwersalnej

http://img152.imageshack....e=sej006da0.jpg

3.Tu już zamontowany z plastikowym elemencie:

http://img136.imageshack....e=sej007nv3.jpg
http://img139.imageshack....e=sej008bb2.jpg

4.Obcinamy nadmiar plastiku z pokrętła i zalewamy go od wewnątrz żywicą 5-minutową, smarujemy olejem potencjometr, aby się nie przykleił do pokrętła i nasadzamy jedno na drugie - robimy to, żeby w przyszłości dało się wyciągnąć pokrętło z potencjometru. Gotowe:

http://img136.imageshack....e=sej010pu1.jpg

5. Wyciągamy regulację hydrauliczną z wszystkimi plastikami, zostawiamy tylko rurki. Montujemy do reflektorów silniczki elektryczne z koszyczkami, na silniczkach zaznaczyłem sobie kolory kabli, żeby wiedzieć na przyszłość:

http://img156.imageshack....e=sej011xl9.jpg

6. Ciągniemy kable wg schematu podłączenia, kable do komory silnikowej pociągnąłem przez przewody z regulacji hydraulicznej:

http://img152.imageshack....e=sej015gs8.jpg

7. Ustawiamy reflektory i nie ślepimy jadących z przeciwka :cool:
_________________
Pozdrawiam
Łukasz
 
 
kurk 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 15
Skąd: Radom
Wysłany: 22-08-2008, 17:41   
   Bolid: SC-900


Przełącznik w sc według schematu jest połączony :
nóżka (1-2) minus- masa
nóżka (3) plus 12V
nóżka (4) wyjście na silniczek
woltomierz podłączony do nóżki 4 i masy powinien wskazać dla pozycji przełącznika:

Pozycja napiecie
0---------3,74V
1---------6,13V
2---------7,10V
3---------8,25V

Potencjometr 470ohm + rezystory 390ohm łączone do skrajnych nóżek powinien dać napięcia
w skrajnych położeniach ośki potencjometru od 3,74V do 8,25V ( płynna regulacja położenia wysokości świateł), (napięcie mierzone masa --nóżka ślizgacza potencjometru)

Jeżeli zastosujemy potencjometr o 300 stopniach obrotu i charakterystyce liniowej.
To dla położeń potencjometru w stopniach- otrzymamy napięcia---- i odpowiedniki położenia przelącznika świateł i samych reflektorów.


pozycja---------napiecie-------stopien
przełacznika --------------------obrotu potencjometru
0-----------------3,74V-----------0
1-----------------6,13V-----------158
2-----------------7,10V-----------223
3-----------------8,25V-----------300

potencjometr o 300 stopniach obrotu i charakterystyce liniowej to może być np:
Telpod 470ohm A ( chyba takie coś widze na fotkach )
http://img152.imageshack....e=sej006da0.jpg

Widzę że prace nad prototypem zaawansowane
Wszystkie wyliczenia są teoretyczne , jedynie sam przełacznik jest pomierzony omomierzem
 
 
Łukasz_900 
nówka sztuka ;)


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 25
Skąd: Orzesze
Wysłany: 25-08-2008, 21:13   
   Bolid: Seicento SX 900


Cytat:
potencjometr o 300 stopniach obrotu i charakterystyce liniowej to może być np:
Telpod 470ohm A ( chyba takie coś widze na fotkach )

Chyba jest to ten potencjometr. Kupowałem wszystko w elektronicznym i są to groszowe sprawy. Jedyne poważne koszty to silniczki (~25zł/szt. używane)

Co do ustawienia świateł- mam już stare reflektory i koszyczki w lampach są już mocno połamane, dlatego nie mogłem ustawić ich w pionie. Zrobiłem to tak, że wyciągnąłem silniczek, wykręciłem na maksa regulację na silniczku (żeby najbardziej wystawała) i włożyłem silniczek do lampy i ten wysuwany bolec wskoczył do połamanego koszyczka i jak na razie się trzyma! Potem mogłem już popuszczać w dół ile chciałem i jest ok. Świateł w poziomie (lewo prawo) nie musiałem ustawiać - było ok.

Miałem przegląd więc sprawdzili mi światła i pytałem się o regulację i nie mają zastrzeżeń co do instalacji własnej roboty. Także polecam przeróbkę! Dzięki kurk za pomoc :-P
_________________
Pozdrawiam
Łukasz
 
 
niemiec 
Centrum Wypędzonych "Stein Bach"


Pomógł: 62 razy
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 222
Skąd: LHR/WWE
Wysłany: 17-09-2008, 13:36   
   Bolid: SC FUN 0,9 LPG '00


Łukasz_900 napisał/a:

SCHEMAT


Jako humanista nic a nic nie zrozumiałem, więc pozwolę sobie spytać:
1. Prąd (+) biorę z miejsca gdzie pojawia się po włączeniu zapłonu?
2. Czy masa ma być stała (np z karoserii)?
3. Która nóżka silniczka i potencjometru ma dostać co (czyli jak to podłączyć)?
P.S. Regulator mam jakiś inny (półokrągłe pokrętło) z trzema nóżkami - czy oryginał też ma trzy nóżki?

Będę wdzięczny za łopatologiczne przełożenie schematu na polski... ;)
_________________
Nie ma mnie na forum
 
 
 
przemek82 
Nałogowiec


Pomógł: 20 razy
Wiek: 43
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 137
Skąd: Brunatna Stolica
Wysłany: 17-09-2008, 21:58   
   Bolid: ZFA187 | SUF178 | KLAS T200 1.4 16V


niemiec, ja zrobiłem to u siebie tak, że zarówno (+) jak i (-) wziąłem ze świateł pozycyjnych - przecięcie kabli + szybkozłączki (pełna profeska, he, he... ale na razie działa). Prąd po prostu lepiej wziąć nie stąd, gdzie pojawia się po włączeniu zapłonu, ale gdzie pojawia się po włączeniu świateł. Z lewego reflektora zasiliłem lewy silniczek i potencjometr, a z prawego tylko silniczek.

Silniczek:

1 - (-),
2 - sterowanie (należy zmostkować oba silniczki i pociągnąć do wnętrza do 4 w potencjometrze),
3 - (+)

Potencjometr:

1 - (-),
2 - niewykorzystany,
3 - (+),
4 - sterowanie

Kombinowałem też ze zwykłym potencjometrem z trzema nóżkami (taki zwykły ze sklepu elektronicznego z złotówkę chyba i też coś tam działało).
_________________
 
 
 
TOMASZ 27 
Smakosz ... z dziurk? ...

Pomógł: 36 razy
Wiek: 43
Dołączył: 24 Lut 2008
Posty: 152
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 17-09-2008, 22:24   
   Bolid: sc 1.1 MPi Safety Car


cześć światła regulowane elektrycznie można ustawić ręcznie, do pionowego ustawiania służy do tego śrubka (plastikowa chyba) której łeb widac w silniczku regulacji patrząc na niego od góry , śrubka jest na klucz imbusowy nr 6 uwaga na gwint pozdrawiam. Do ustawiania świateł w poziomie służy metalowa śruba w dolnym rogu reflektora pozdrawiam
_________________
Uważam,że Polskie Kobiety są Najpiękniejsze :))
 
 
malenki 
nówka sztuka ;)

Dołączył: 13 Maj 2011
Posty: 1
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 26-05-2011, 21:17   
   Bolid: CC


Łukasz_900, łukasz napisz do mnie na GG 6021087 proszę.
 
 
T_O_M_A_L_A 
nówka sztuka ;)

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Gru 2008
Posty: 21
Skąd: Łochowo
Wysłany: 18-06-2011, 15:25   
   Bolid: Seicento 900 SX + LPG


A ja zrobiłem coś takiego :grin: :
 
 
mariusz1606 
Nałogowiec


Pomógł: 2 razy
Wiek: 35
Dołączył: 01 Maj 2011
Posty: 650
Skąd: Żółtowo
Wysłany: 18-06-2011, 18:31   
   Bolid: SC 0.9,SC 1.1-> 1.2 16V, GS500E


TOMALA ten potencjometr to cud,miód i pełna bajera :smile: muszę u siebie zamodzić jeśli nie dam rady będę pisał
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - anime - Mapa Forum